10 tips om je negatieve stemming snel kwijt te raken!
18 augustus 2017 

10 tips om je negatieve stemming snel kwijt te raken!

Raak je negatieve stemming kwijt  

Het kan lastig zijn om je negatieve stemming te doorbreken en er niet in te blijven hangen. Velen zijn namelijk geneigd een passieve houding aan te nemen en ondernemen dan vrijwel weinig tot niets. Zo kan je bijvoorbeeld het liefste de hele dag in bed blijven liggen of al je afspreken afzeggen en neerploffen op de bank. Blijven hangen in een negatief denkpatroon zorgt voor uren piekeren, wat automatisch de negatieve stemming in stand houdt. Het is belangrijk om te proberen je negatieve stemming te doorbreken. Hieronder een aantal tips om je daarbij te helpen.

10 tips:

1.    Verander van omgeving of verlaat de kamer waarin je bent

Als jij je somber voelt en lang in dezelfde ruimte blijft, worden de aanwezige voorwerpen gekoppeld aan het negatieve gevoel. Door de kamer/omgeving te verlaten waarin jij je op dat moment negatief voelt, maak je daadwerkelijk een ‘keerpunt’. Je gaat naar een nieuwe omgeving waarin een ander klimaat heerst. Hierdoor is er sneller ruimte voor nieuwe gedachten en gevoelens.

2.    Verander je gedachten of richt je gedachten opnieuw in.

Probeer actief je gedachten te veranderen naar betere positievere gedachten. Maak een besluit om niet langer na te denken over dingen waardoor je je negatief gaat voelen. Een betere stemming begint met een bewuste keuze.

3.    Ga naar buiten en pak wat beweging

De buitenlucht frist je zowel lichamelijk als geestelijk op. Ga bewegen, zodat er positieve stofjes vrij komen in je hersenen. Hierdoor voel je je automatischer beter, dan wanneer je helemaal niets doet.

4.    Luister naar muziek die je stemming verbetert

Het is effectief om juist vrolijke muziek op te zetten wanneer je last hebt van een negatieve stemming. Kies muziek waardoor je stemming verbetert, niet voor muziek die je negatieve gevoel in stand houdt. Luister goed naar elk woord en elk geluid. Hierdoor focus je je op het nummer, waardoor je even de rest om je heen vergeet.

5.    Bekijk foto’s van mooie herinneringen

Foto’s bekijken over positieve herinneringen heeft een goed effect op je stemming. Je gaat hierdoor terugdenken aan de herinneringen, waardoor de emoties die je toen voelde weer terug kunnen komen.



6. Doe aardig tegen iemand die je niet kent

Wees vrolijk en aardig tegen iemand die je tegen komt op straat. Dit helpt om te schakelen naar een positieve mindset.

7. Breng tijd door met familie of vrienden

Onderneem wat leuks of breng tijd door met iemand die je goed kent.

8. Ga iets lezen

Dit kan je ook afleiden van je negatieve gevoelens. Kies een goed boek dat je meeneemt in het verhaal.

9. Neem een douche of ga in bad

Een lange warme douche nemen of in een warm bad liggen zorgt voor ontspanning. Jezelf schoon en fris houden helpt om je humeur een boost te geven.

10. Haal adem

Wanneer je het gevoel hebt het allemaal niet meer aan te kunnen, pauzeer dan even en haal rustig adem. Kijk om je heen en focus je je op de omgeving. Adem rustig in en uit.

Reactie plaatsen