arrow_drop_up arrow_drop_down
Deze 7 gewoonten hebben ongelukkige mensen
2 mei 2020 
in Angst

Deze 7 gewoonten hebben ongelukkige mensen

Omstandigheden kunnen het leven minder mooi maken. Er kunnen namelijk dingen gebeuren in je leven waardoor je somberheid, angst en stress kan ervaren. Maar het is ook zo dat een deel – vaak een groot deel – van ongelukkig zijn voortkomt uit je eigen denken, gedrag en gewoonten. We gaan een aantal gewoonten langs die behoorlijk wat ongeluk kunnen veroorzaken in je eigen leven.

‘Er is weinig nodig om een gelukkig leven te leiden; het zit allemaal in jezelf, in je manier van denken’

1. Streven naar perfectie

Moet het leven perfect zijn voordat je gelukkig bent?

Moet je je perfect gedragen en perfecte resultaten behalen om gelukkig te zijn?

Als dat zo is, zal geluk niet gemakkelijk te vinden zijn. De lat voor je prestaties op een onmenselijk hoog niveau leggen, leidt meestal tot een laag zelfbeeld en het gevoel dat je niet goed genoeg bent, ook al heb je misschien veel goede of uitstekende resultaten behaald. Hierdoor is het nooit goed genoeg wat je doet en ben je nooit geheel tevreden.

Drie dingen die helpen om de gewoonte van perfectionisme te stoppen

  • Ga voor goed genoeg. Streven naar perfectie eindigt meestal in een project of iets anders dat nooit af is. Dus ga in plaats daarvan voor goed genoeg. Gebruik het niet als een excuus om lui te zijn of om te ontspannen. Maar realiseer je dat er iets is dat goed genoeg wordt genoemd en als je daar bent, ben je klaar met wat je ook doet.
  • Stel een deadline. Het stellen van een deadline geeft je een motivatie boost en het is een goede manier om niet telkens door te gaan met het perfectioneren van iets.
  • Realiseer wat je het kost als je in de mythe van perfectie geloofd. Door te veel films te kijken, naar te veel liedjes te luisteren, social media af te struinen en gewoon te nemen wat de wereld je vertelt, is het heel gemakkelijk om in slaap te vallen in dromen van perfectie. Het klinkt allemaal zo goed en geweldig en jij wilt het ook. Maar in het echte leven botst het met de realiteit en veroorzaakt het stress en leed bij jou en bij de mensen om je heen. Het kan er zelfs voor zorgen dat je relaties, baan en andere dingen worden beëindigt, omdat je verwachtingen niet haalbaar zijn.

2. Leven in een wereld van negatieve stemmen

Met wie je omgaat, wat je leest, wat je bekijkt en naar wat je luistert, heeft een groot effect op hoe je denkt en hoe je je voelt. Het is heel lastig om je gelukkig te voelen als je je laat meeslepen door negatieve stemmen. Stemmen die je vertellen dat het leven voor een groot deel altijd ongeluk, gevaar, angst, zorgen zal hebben. Stemmen die het leven vanuit een negatief perspectief bekijken.

Hoe je deze gewoonte kan overwinnen

Het is belangrijk om de negatieve stemmen te vervangen door positieve stemmen. Breng meer tijd door met positieve mensen, inspirerende boeken, inspirerende film/series en inspirerende muziek. Lees bijvoorbeeld een opbeurende blogpost of een boek waardoor je nieuwe dingen kan leren. Kijk ook eens hoe je je voelt na het scrollen van Instagram en FaceBook, ontvolg de mensen die je een negatief gevoel geven of waardoor je op een negatieve manier naar je zelf gaat kijken. Omgeef jezelf met positieve, opbeurende mensen en kanalen!

3. Te veel tijd door brengen in het verleden en de toekomst

Veel tijd in het verleden doorbrengen zorgt ervoor dat je oude pijnlijke herinneringen, conflicten en gemiste kansen gaat herbeleven. Dit doet erg veel pijn en helpt je je niet verder. Een groot deel van je tijd doorbrengen in de toekomst is ook niet helpend. Hierdoor ga je je voorstellen hoe het mis kan gaan op werk, in je relaties en met je gezondheid. Het cureert twijfel in je leven en je gaat denken aan allerlei doem scenario’s waardoor je niet kan genieten in het hier en nu.

Hoe je meer in het hier en nu gaat leven

Het is onmogelijk om niet een beetje aan het verleden of de toekomst te denken. En het is ook belangrijk om dingen te plannen en te leren van je verleden. Maar stilstaan, piekeren en spijt hebben gaat je niet helpen om gelukkig te worden. Het is dus goed om genoeg tijd door te brengen in het nu. Gewoon hier nu zijn en volledig gefocust zijn op deze woorden. Volledig gefocust zijn terwijl je kookt, eet of aan het trainen bent. Geef je aandacht aan datgene wat je op dat moment aan het doen bent. Dwaal niet af met je gedachten, maar richt je op het hier en nu. Wat je ook doet, probeer er volledig bij te zijn en niet weg te drijven naar de toekomst of het verleden. Als dit toch gebeurd, kan het helpen om een paar minuten te letten op je ademhaling. Of dat je even stil gaat zitten en je aandacht richt op alles wat je kan waarnemen met je zintuigen (wat zie je, wat hoor je, wat ruik je, wat voel je). Hierdoor kan je jezelf opnieuw afstemmen op het huidige moment.

4. Vergelijk jezelf en je leven met iemand anders

Een veel voorkomende en destructieve gewoonte is om jezelf en je leven voortdurend te vergelijken met andere mensen en hun leven. Je vergelijkt auto’s, huizen, banen, kleding, geld, relaties, populariteit en je uiterlijk. En aan het eind van de dag is je eigenwaarde geheel weg en voel je je slecht. Wat je ook doet, je kan vrijwel altijd iemand anders in de wereld vinden die meer heeft dan jij of beter in iets is dan jij.

Hoe je stopt met vergelijken

  • Vergelijk jezelf met jezelf. Stop met het kijken naar andere mensen, blijf bij jezelf. Kijk hoeveel je bent gegroeid als persoon, wat je hebt bereikt en welke vooruitgang je hebt gemaakt richting je doelen. Hierdoor krijg je dankbaarheid, waardering en vriendelijkheid voor jezelf. Je voelt je goed over jezelf zonder minder aan andere mensen te hoeven denken.
  • Wees aardig. De manier waarop je je gedraagt en naar anderen kijkt, heeft ook effect op hoe je je naar jezelf gedraagt en hoe je over jezelf denkt. Als je veel mensen beoordeeld en bekritiseerd, neig je ook om jezelf meer te beoordelen en te bekritiseren. Wees daarom vriendelijk voor andere mensen en je wordt automatisch vriendelijker voor jezelf.
  • Focus je op de positieve dingen bij jezelf en bij de mensen om je heen. Op deze manier ga je jezelf en de mensen om je heen meer waarderen in plaats van hen en jezelf te rangschikken.

5. Focus je op de negatieve details van het leven

Het zien van de negatieve dingen van welke situatie dan ook en het stilstaan bij die details is een manier om jezelf ongelukkig te maken. En om de stemming voor iedereen om je heen naar beneden te halen.

Hoe je stopt met het letten op de negatieve details van het leven

Het is belangrijk om te accepteren dat dingen en situaties hun voor- en nadelen heeft in plaats van te denken dat alle details positief en geweldig moeten zijn. Je mag dingen/situaties accepteren zoals ze zijn. Op deze manier kan je emotioneel en mentaal loslaten van alles wat negatief is. Focus je op constructief zijn, zodat je jezelf verder kan helpen. Dit kan door vragen te stellen als: Hoe kan ik van dit negatieve iets nuttigs of positiefs maken? Hoe los ik dit probleem op? Als je denkt dat iets een probleem is, kan je jezelf ook afvragen: Wie kan dit wat schelen? Je realiseert je dan gelijk dat dit op de lange termijn helemaal geen probleem is.

6. Het leven beperken omdat je gelooft dat de wereld om jou draait

Als je denkt dat de wereld om jou draait en jezelf tegenhoudt omdat je bang bent voor wat mensen zullen denken of zeggen als je iets anders of nieuws doet, dan leg je en aantal grote grenzen aan in je leven. Je kan hierdoor minder open staan om nieuwe dingen uit te proberen en te groeien in je leven. Je kan denken dat de kritiek en negativiteit die je tegenkomt over jou gaat of dat het jouw schuld is (terwijl het in werkelijkheid zou kunnen zijn dat de andere persoon een slechte dag heeft of jij denkt dat je gedachten kan lezen). Verlegenheid kan komen doordat je veel geeft om wat mensen gaan zeggen of gaan doen.

Hoe je jezelf van deze gewoonte vrij zet

Realiseer je dat mensen niet veel geven om wat je wel of niet doet. Ze hebben hun handen vol met hun eigen leven en maken zich zorgen over zichzelf en wat mensen van hen denken. Sommige voelen zich hierdoor minder belangrijk, maar het kan je ook meer vrijheid geven als je dat wilt. Leg je focus naar buiten. In plaats van na te denken over jezelf en hoe mensen naar je kijken, richt je je naar buiten en op de mensen om je heen. Luister naar andere en help ze. Dit helpt je om je zelfvertrouwen te vergroten en zorgt ervoor dat je egocentrische focus wordt verminderd.

7. Het leven moeilijker maken dan het is

Het leven kan behoorlijk ingewikkeld zijn en kan voor stress en verdriet zorgen. Maar veel hiervan wordt ook door ons zelf veroorzaakt. De wereld kan misschien complex zijn, maar dat betekent niet dat we geen nieuwe gewoonten kunnen creëren die je eigen leven wat eenvoudiger maken.

Hoe je het leven eenvoudiger maakt

Een te ingewikkeld leven kan vele gewoonten met zich meebrengen. Denk aan de onderstaande dingen:

  • Je focus verdelen en je aandacht overal tegelijk willen hebben. Dit werkt vaak niet, het is veel handiger om slechts één ding tegelijk te doen gedurende je dag, een kleine takenlijst te hebben met 2-3 zeer belangrijkste items en je belangrijkste doel ergens groot op te schrijven zodat je het dagelijks ziet.
  • Te veel spullen hebben. Kijk eens naar al je spullen en vraag jezelf af heb ik dit het afgelopen jaar gebruikt? Zo niet, gooi het dan weg of geef het aan iemand anders.
  • Problemen over relaties in je hoofd creëren. Gedachten lezen kan niemand, dus stel in plaats daarvan vragen en communiceer. Dit helpt je om onnodige conflicten, misverstanden, negativiteit en verspilling van tijd/energie te minimaliseren.
  • Verdwalen in stress. Als je gestrest bent, begraven in een probleem, het verleden of de toekomst, adem dan rustig in en uit. Concentreer je op je ademhaling en geef jezelf wat rust. Dit kalmeert je lichaam en brengt je geest weer terug in het huidige moment. Daarna kan je je weer focussen op het doen van wat voor jou het belangrijkste is.

Een stap verder

Nu denk je misschien bij jezelf ‘Dit is nuttige informatie, maar hoe kan ik dit op een simpele manier in de praktijk bellen en echt verandering aanbrengen in mijn leven?’ Klik dan HIER, om meer te lezen over de online cursus ‘Een leven zonder stress en zorgen’.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies