8 tips voor een gezond leven
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 juli 2017 

8 tips voor een gezond leven

De meeste mensen willen graag een gezond leven leiden. Maar het is lastig om elke dag een gezonde levensstijl vast te houden. Hieronder staan 8 tips voor elke dag om een gezonder leven te leiden.

Tip 1: Positieve gedachten

Je gedachten zorgen ervoor hoe je je voelt en gedraagt. Wanneer je  bijvoorbeeld in een sombere stemming bent, zijn je gedachten vervuld met wanhoop en negativiteit. In een neutrale stemming denk je heel anders over bepaalde dingen. Negatieve gedachten leiden tot een negatieve stemming. Positieve gedachten leiden tot een vrolijke stemming. Als je leven gevuld is met meer positieve gedachten en gevoelens, voel je je gelukkiger en gezonder. Wanneer je merkt dat je negatief denkt, spreek dan hardop of in jezelf het tegenovergestelde positieve uit. Hoe alerter je bent op je eigen gedachten, des te sneller kan je bewust ervoor kiezen om anders te gaan denken. De negatieve gedachten kan je zien als een vliegtuig in de lucht, laat het vliegtuig niet landen, maar stuur het terug.

Tip 2: Wees actief

Beweging zorgt voor energie en een actief gevoel. Als je gezond wil leven, is het een goede start om elke dag ongeveer 30 minuten te bewegen. Hierdoor verbetert je immuunsysteem en spijsvertering. Ook verlaten allerlei afvalstoffen je lichaam gemakkelijker. Alle kleine beetjes helpen. Gebruik meer je benen om ergens te komen in plaats van de auto en roltrappen. Bovendien zorgt lichaamsbeweging ook voor meer positieve gedachten. Je voelt je goed na beweging.

Tip 3: Doe iets leuks

Maak elke dag of enkele dagen in de week tijd vrij om iets leuks te doen. Dit kan van alles zijn, zolang jij er maar plezier aan beleefd! Door jezelf te belonen wordt je gelukkiger en kan je de minder leuke dingen ook gemakkelijker volhouden.

Tip 4: Eet meer groente en fruit

Je bent wat je eet. Kies elke dag voor verse voedingsproducten. Hierdoor krijg je energie en blijft je lichaam gezond. Vermijd eten met conserveringsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen. Laat kant en klare maaltijden links liggen en bereid zelf je maaltijden vers. Probeer ook eens om minder dierlijke producten te eten. Enkele dagen een vegetarische dag houden is zeker geen overbodige luxe. Neem tijd om een maaltijd te nuttigen en eet bewust. Natuurlijk kan het geen kwaad om eens in de zoveel tijd te ‘zondigen’. Maar pak daarna weer je gezonde eetpatroon op.

Tip 5: Ontspan

Plan elke dag een paar korte momenten in om even te ontspannen en tot rust te komen. Dit kan je doen door even je spieren te ontspannen, je ogen te sluiten en een paar keer diep adem te halen. Heb je wat meer tijd? Probeer dan eens een meditatieoefening of ga een wandeling maken langs het strand of in het bos. De natuur werkt heel ontspannend en creëert meer rust in je hoofd.

Tip 6: Ontwikkel een goed dag en nacht ritme

Een goed dag en nacht ritme zorgt voor een energiek en goed gevoel. Probeer elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en elke ochtend ongeveer rond hetzelfde uur wakker te worden. Ritme zorgt ervoor dat je lichaam en geest weet waar het aan toe is. Gemiddeld heeft een mens ongeveer tussen de 7 en 9 uur slaap nodig. Moeite om in slaap te komen? Probeer een uur voor je gaat slapen niet meer gebruik te maken van je tv, laptop of smartphone. Een goede nachtrust is belangrijk om optimaal te kunnen functioneren.

Tip 7: Sociaal contact

Elk mens heeft behoefte aan erkenning en sociaal contact. Een netwerk met fijne relaties zorgt ervoor dat je gelukkig bent. Je hebt mensen nodig om je leven te delen, die jou kunnen steunen en helpen. Daardoor kan je een gelukkiger leven leiden. Als je een langere tijd zonder sociaal contact doorbrengt, begin je depressieve gevoelens te ontwikkelen. Blijf daarom lekker actief in het ondernemen van sociaal contact. Spreek af met je familie of vrienden en geniet.

Tip 8: Jaag je dromen na

Elk mens heeft persoonlijke dromen en doelen. Laat je dromen niet los, maar ga ergens voor. Een doel hebben, maakt je leven zinvol. Een doel kan ervoor zorgen dat je elke dag je bed uit stapt om dit doel te bereiken. Heb jij een doel? Waar ligt je passie? Wat wil jij bereiken? Waar wordt je blij van? Schrijf eens op waar jij gelukkig van wordt. Maak je doelen en ga ermee aan de slag. Het is geweldig om een vinkje voor een doel te zetten, wanneer deze behaald is. Denk nooit te min over jezelf en ga aan de slag om jezelf en anderen te verbazen. Je kan het!

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies