Adrenaline: een oorzaak voor vele negatieve klachten (stress)
Adrenaline en stress
4 maart 2019 
in Stress

Adrenaline en stress

Adrenaline: dit is een stresshormoon, net zoals cortisol en noradrenaline. Waarschijnlijk leg je een link tussen adrenaline en woorden als activatie, motivatie en energie. Adrenaline is belangrijk voor je dagelijkse leven en je persoonlijkheid. Adrenaline zorgt ervoor dat je je levend voelt. Je voelt je gelukkig tijdens extreme sporten, het dansen, het zitten in een achtbaan en verliefdheid. Al deze gevoelens maken het tot een drugs voor het brein. Sommige mensen hebben zelfs een ‘verslaving’ voor dit soort gebeurtenissen waar de adrenaline toeneemt. Adrenaline kan er ook voor zorgen dat depressie wordt teruggedrongen. Echter is het ook goed om te weten dat ditzelfde ‘positieve’ hormoon, ook kan leiden tot chronische stress, hoofdpijn en angst.

Wat is adrenaline?

Adrenaline is een neurotransmitter en hormoon dat wordt aangemaakt in de bijnieren. Het heeft een aantal effecten op je lichaam, zoals een snellere hartslag en een hogere bloeddruk. Een ander effect van het vrijkomen van adrenaline is dat de toevoer van bloed in je lichaam verandert: er gaat meer bloed naar je spieren en je hart, en minder bloed naar je huid en je ingewanden. Adrenaline zorgt er ook voor dat de aanmaak van spijsverteringsstappen vermindert. Het zet je spijsvertering dus op een laag pitje zodat de energie die je normaal gebruikt voor het verteren van voedsel wordt omgeleid naar je spieren en hersenen. Doordat het adrenalinegehalte in je lichaam sterk stijgt komt de energievoorraad die je lichaam heeft opgeslagen in je lever en spieren in de vorm van glycogeen vrij, hierdoor stijgt de hoeveelheid glucose in je bloed.Spanning

Wanneer komt adrenaline vrij in je lichaam?

Adrenaline wordt gemaakt in je lichaam als er een gevaar is. Dit gaat niet alleen over hele heftige gebeurtenissen, maar ook situaties waarin je bijvoorbeeld veel stress ervaart. Dit kan zijn als je het enorm druk hebt, als je heel erg boos bent, als je heel erg schrikt of als je bang bent. Adrenaline zorgt ervoor dat we kunnen overleven. Door dit stofje kan je direct in een fractie van een seconde reageren. Dit kan handig zijn als je moet wegduiken voor een gevaar.

Adrenaline wordt ook aangemaakt wanneer het lichaam denkt dat het in gevaar is. Als je een hele spannende film kijk, ben je niet daadwerkelijk in gevaar. Toch kan het lichaam het als zodanig eng ervaren, dat er adrenaline wordt aangemaakt. Ook als je in een pretpark in een achtbaan zit, zit je veilig, maar je lichaam maakt uit instinct adrenaline aan. De snelheden en bewegingen worden namelijk niet als normaal ervaren door de hersenen. Ook extreme sporten als bungeejumping, skydiven en parachutespringen maakt  het hormoon adrenaline aan. Het gevoel dat je hiervan krijgt, wordt grotendeels veroorzaakt door adrenaline.

Als er dus een bedreiging ontstaat of als je een intense emotie ervaart zoals angst, zullen de bijnieren ervoor zorgen dat de adrenaline wordt vrijgegeven in je bloed. De hoeveelheid adrenaline dat wordt vrijgegeven is genoeg om het ongeveer 3 tot 5 minuten te voelen. Dat is de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om te reageren op de situatie zonder dat de andere organen anders zullen gaan functioneren.

Wat doet adrenaline in je lichaam?

Adrenaline zorgt ervoor dat je lichaam klaar is om actie te ondernemen. Het zorgt er voor dat je hart sneller gaat kloppen, hierdoor wordt het bloed sneller rondgepompt in je lichaam met als gevolg dat je bloeddruk wordt verhoogd. Dit is nuttig, omdat er zo meer zuurstof en glucose (energie) naar de spieren wordt aangevoerd waardoor je sneller en krachtiger kan handelen. Ook zorgt het ervoor dat je hersenen effectiever aan het werk gaan. Je denkvermogen wordt verbeterd en je kan je beter concentreren. Daarnaast ben je meer alert, zodat je kan veel meer indrukken verwerken.

Wanneer is adrenaline slecht?

Het hormoon adrenaline is slecht als het te vaak aanwezig is in je lichaam. Je lichaam bevindt zich dan in een constante staat van paraatheid (ook wel vecht-vlucht-systeem genoemd). Dit is gevaarlijk omdat het ervoor zorgt dat het hormonale systeem ontregeld raakt en dat kan veel lichaamsklachten tot gevolg hebben. Het zorgt voor stress en het kan leiden tot overspannenheid en een burn-out. Als je lichaam te lang in een stressvolle situatie is, worden alleen de belangrijkste lichaamsfuncties nog in stand gehouden. Alle organen die niet nodig zijn om te overleven, worden in een wachtfunctie gezet. Dit kan nare gevolgen hebben voor het lichaam. Normaal gesproken wordt op elk moment je lichaamscellen vernieuwd, waardoor je spieren, botten en organen goed worden onderhouden. Adrenaline Adrenaline en stressstopt bijvoorbeeld dit proces, waardoor je huis niet goed meer wordt doorbloed, wondjes minder goed genezen, spiermassa wordt afgebroken en botten brozer worden. Je lichaam geeft ook minder energie weg aan de spijsvertering. De energie van eten en drinken wordt hierdoor minder goed verteerd en eerder opgeslagen in de vorm van vetreserves.

Het probleem met adrenaline is als je voor een lange tijd teveel stress ervaart. Een ander hormoon, cortisol, moedigt dan ook aan om extra adrenaline vrij te geven in het lichaam. In dit geval is de adrenaline niet alleen voor 3 tot 5 minuten in je lichaam. Het kan dagen of zelfs weken aanhouden, waarbij het een serieuze impact heeft op je gezondheid. Je hartslag is telkens hoog, je voelt je duizelig, je verteringsstelsel werkt niet meer goed en je krijgt hoofdpijn.

Overmatig piekeren, constante angst en uren achter elkaar zware lichamelijke inspanning kan ervoor zorgen dat er teveel adrenaline wordt vrijgegeven. Vandaag de dag leven we in een maatschappij waarbij we onder een hoge druk worden gezet met allerlei verplichtingen. Dit komt de hoeveelheid vrijgegeven adrenaline in je lichaam niet ten goede.

Gevolgen van teveel adrenaline in je lichaam zijn:

  • Spierpijn in je nek, armen of benen
  • Duizeligheid, wazig zien of druk in je ogen
  • Hoofdpijn
  • Slaapproblemen
  • Aanhoudende vermoeidheid
  • Buikpijn

Het is dus belangrijk dat de hoeveel adrenaline goed in balans blijft in je lichaam.

Verlaag de adrenaline

Als je veel stress ervaart in je dagelijkse leven, kan je last hebben van teveel adrenaline. De noodzaak is dan ook om de adrenaline te verlagen in je lichaam. Hoewel Ontspanningadrenaline een fijn gevoel kan geven, zal dit op lange termijn averechts werken met vervelende lichamelijke en psychische klachten. Schenk aandacht aan het verminderen van je stress. Om adrenaline te verminderen is het belangrijk om tijd te besteden aan ontspanning. Denk aan een eindje wandelen in een mooie omgeving, iets gezelligs doen met iemand waar je om geeft of een leuk boek te lezen. Een einde hardlopen werkt ook goed, hierdoor wordt namelijk endorfine aangemaakt, wat weer het adrenaline gehalte doet verlagen. Als je veel adrenaline gewend bent, kan het zo zijn dat je een bepaalde mate van lusteloosheid ervaart als het hormoon afneemt in je lichaam. Na een periode waarin je lichaam continu ‘aan heeft gestaan’, kent het lichaam een ‘down’ fase. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie, zonder dat het steeds geprikkeld wordt door teveel adrenaline. Dit gevoel van lusteloosheid gaat vanzelf weer weg, waardoor je lichaam en geest weer in balans komen.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies