arrow_drop_up arrow_drop_down
10 juni 2018 
in Stress

12 Belangrijke tips om stress te verminderen!

Iedereen weet dat stress ongezond is en dat het zorgt voor minder plezier in het leven. Een beetje spanning zorgt ervoor dat je goed functioneert. Maar als het stressniveau voor een langere tijd hoog blijft, kunnen er stress klachten ontstaan. Stress is op den duur schadelijk. Het heeft een negatieve invloed op meerdere processen in je lichaam, waaronder je afweersysteem en stofwisseling. Daarnaast ligt overspannenheid en een burn-out op de loer als je de situatie niet veranderd. Door deze tips kan je het stressniveau verminderen, zodat de stress klachten wegblijven of minder worden.  Stress verminderen hoeft namelijk niet lastig te zijn, het vereist echter wel standvastigheid.

Om het stressniveau laag te houden, is het van belang om voldoende ontspanning te hebben in je leven. Een veel voorkomende stress klacht is het piekeren. Hierbij blijft je hoofd maar doorgaan met denken, zelfs als je op de bank zit of in bed ligt. Het is belangrijk om volledig te kunnen ontspannen zodat je lichaam en geest tijd krijgen om te herstellen. Ook beweging is een belangrijke sleutel voor een gezonde balans in je leven. Als je een goede conditie hebt en een aantal keer per week goed beweegt heb je minder last van vermoeidheid. Eten, drinken en sporten hebben eigenlijk alle drie een grote invloed op het stressniveau in je leven.

Tip 1: Beweeg!

Lichamelijk actie ondernemen is belangrijk als je hoofd vol zit met allerlei zorgen. Door praktisch bezig te zijn, heb je minder aandacht voor je gedachten. Regelmatig bewegen helpt je om met stress om te gaan en stress te verminderen. Door het bewegen raakt je hoofd leeg en je maakt goede stofjes aan in je hersenen. Hierdoor ben je direct meer ontspannen. Hou je niet van sporten? Maak dan een aantal keer per week een goede stevige wandeling door een mooi natuur gebied. Je kan ook bewegen door het huis goed schoon te maken. Ga dus bewegen om stress te verminderen en blijf dit vooral doen om stress te voorkomen. Een simpele manier om al wat te beweging te pakken is om tijdens de lunchpauze even een korte wandeling te maken!

Tip 2: Leef gezond

Een gezonde levensstijl is nodig om stress te verlagen en om stress te voorkomen in je leven. Dit klinkt natuurlijk heel logisch. Een gezonde levensstijl is voor alle vlakken van je leven een positief iets. Hieronder een aantal praktische tips om te werken aan een gezondere levensstijl.

Vermijd cafeïne en sigaretten

Bovenstaande middelen zorgen ervoor dat je na het gebruik een tijdelijke boost krijgt. Je voelt je energieker en bent meer alert. Maar na deze korte boost zakt je energie niveau weer omlaag. Door nicotine en cafeïne kom je niet gemakkelijker in balans en de kans is groot dat je deze middelen gebruikt om symptomen van stress tegen te gaan. Dit is geen oplossing voor de lange termijn en je stress zal hierdoor zeker niet afnemen. Probeer deze middelen daarom ook links te laten liggen.

Vermijd overmatig alcohol gebruik

Bij veel alcohol moet je lichaam hard aan het werk om hiervan te herstellen. Het kost veel energie voor het lichaam om alle alcohol af te breken. Daarnaast voel je na een dag teveel drinken jezelf erg vermoeid en futloos. Voordat je weer helemaal te oude bent, ben je een paar dagen verder. Als je veel stress hebt in je leven is dit zeker niet wenselijk.

Meer groente en fruit

De meerderheid van de bevolking krijgt op een constante basis niet genoeg groente en fruit binnen. Probeer elke dag fruit te eten en groente. Probeer hiervan een gewoonte maken, ook in het weekend!

Tip 3: Maak een to do lijst

Een to do lijst is een manier om orde en rust in je hoofd te krijgen. Alles wat er in je hoofd zit schrijf je namelijk op papier. Hierdoor kan de informatie weg uit je hoofd en kan je meer rust ervaren. Door al je taken op te schrijven weet je waar je die dag aan toe bent. Ook hoef je dan niet bang te zijn dat je iets vergeet. Je kan de to do lijst punt voor punt afwerken en doorstrepen wat je hebt gedaan. Je zal merken dat dit je een goed gevoel geeft.

Tip 4: Relativeer

Door te relativeren kan je het stress gevoel beheersen. Ga bij jezelf eens na hoe erg iets nou daadwerkelijk is. Wat zijn de gevolgen? Is dit echt een probleem? Wat als ik het niet doe? Wat gebeurd er dan? Door deze vragen te beantwoorden, zal je merken dat het allemaal niet zo groot is als je denkt. Vaak zijn er maar een paar taken in je dagelijkse leven die echt belangrijk zijn. Probeer je daar eens op te focussen. Het relativeren van taken en situaties zal je stress verminderen.

Tip 5: Doe één ding tegelijk

Multitasking blijkt niet handig te zijn en niet te werken. Echt multitasken bestaat namelijk niet. Je kan wel snel schakelen tussen verschillende taken, maar dit werkt niet bepaald efficiënter. Het is beter om je te concentreren op één taak. Vooral als je last hebt van stress. Wanneer er een taak af is, begin je aan de volgende taak.

Tip 6: Plan ontspanningsuurtjes in

Plan doelbewust tijd in je agenda om tot rust te komen. Ontspanning en vrije tijd zijn zeer belangrijk en eigenlijk moet je dit gewoon inplannen. Als je dit niet doet, ben je sneller geneigd om door te gaan met alle dingen die gedaan moeten worden. Geef jezelf prioriteit!

Tip 7: Ruim je omgeving op

Als het chaos in je hoofd is en het ook nog eens chaos om je heen

is, kan je je voorstellen dat dit niet stress verlagend werkt. Een opgeruimde omgeving geeft je rust en verlaagd stress. Ruim daarom eens alles om je heen op! Je zal merken dat een opgeruimd bureau of een opgeruimd huis veel met je zal doen. Door een opgeruimde omgeving kan je meer genieten en beter ontspannen.

Tip 8: Zet alles uit

Spreek af met jezelf dat ’s avonds alle elektronica uitgaat. Televisie, laptops, Ipads, gameconsoles, alles. De kans is groot dat je hierdoor rustiger en beter slaapt. Door ’s avonds met elektronica bezig te zijn, krijg je veel prikkels binnen, waardoor je niet gemakkelijker zal slapen. Je hoofd moet gedurende de dag al veel verwerken, het is prettig wanneer je hoofd ’s avonds tot rust kan komen. Na een drukke dag heb je namelijk echt even rust nodig. Ga zitten of liggen op de bank en sluit je eens voor elke afleiding af. Probeer je gedachten te stoppen en maak de overgang naar ontspanning.

Tip 9: Deel je gevoel

Praat met anderen over je gevoelens. Als je niet lekker in je vel zit kan het enorm helpen om dit te delen met iemand die jij vertrouwt. Als je alles opkropt kan dit stress veroorzaken. Door je zorgen te delen zal de druk automatisch al wat minder worden.

Tip 10: Luister naar muziek

Muziek heeft een positief effect op de hersenen. Door rustige muziek te luisteren kunnen je ademhaling, je hartslag en je innerlijke rust beïnvloedt worden. Luister daarom herhaaldelijk rustgevende muziek. Het nummer ‘Weightless’ door Marconi Union is een ruim 10 uur durend nummer. Wetenschappelijk onderzoek heeft gevonden dat dit nummer angst verlagend kan werken.

Het kan zo zijn dat je in eerste instantie je nog slechter en stressvoller gaat voelen door rustgevende muziek. Dat is je lichaam die precies andersom reageert op het kalmerende effect. Je lichaam heeft een natuurlijke neiging om gespannen en gestrest te raken door de stress die je gedachten maken. Het is een moeilijke overgang als je lichaam en geest proberen te ontspannen na een lange periode van stress in je leven. Het is een onbewuste angst om de stressfactoren los te laten, je lichaam probeert de stress vast te houden. Omdat het gewend is aan de stress en het voelt dat het zonder de stress niet kan overleven. Als je probeert de stressfactoren los te laten kan je in een staat van angst komen. Het is belangrijk om dit vervelende gevoel te doorstaan. Blijf doorgaan met het luisteren van kalmerende muziek, haal goed en diep adem en breek door de gevoelens van angst heen. Als je doorzet, kan je echt positieve veranderingen ervaren.

Tip 11: Geniet

Naast al deze tips is het natuurlijk ook erg belangrijk om te genieten in je leven. Waar krijg jij energie van? Waar word je blij van? Sta ook wat langer stil bij de mooie momenten op een dag. Geniet wat langer van dat lekkere bord eten, kijk wat langer naar ze zonsondergang, etc. Er is genoeg om van te genieten en om dankbaar voor te zijn, zolang je hier maar bewust van bent. Wees tevreden met wat je al hebt. Niemand is perfect en niemand heeft het perfecte leven. Maak het beste van je eigen leven.

Tip 12: Check jezelf

Als laatste tip wil ik je meegeven dat je jezelf controleert op stress. Sta één keer per week stil bij hoe jij je voelt. Hoe voel jij je? Hoeveel lichamelijke klachten heb je? Hoeveel geestelijke klachten heb je? Hoe zit je in je vel? Je houdt zo bij hoeveel last je hebt van klachten. Zo kan je inschatten of je goed bezig bent en genoeg voor jezelf zorgt. Als je merkt dat je klachten hebt, weet je dat je de koers moet bijstellen.

Stress heeft vaak een directe oorzaak. Bedenk waarover je gedachten en stress gaan. Als dit een duidelijke oorzaak heeft, kan je er iets aan doen. Je krijgt hierdoor het gevoel van controle terug in je leven. Jij hebt de macht om iets aan de situatie te veranderen.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies