Burn-out oorzaken: hoe krijg je een burn-out?
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 februari 2019 

Burn-out oorzaken: hoe krijg je een burn-out?

Oorzaken van een burn-out: Waarom krijgt de een last van een burn-out en de ander niet? Het heeft allemaal te maken met je omstandigheden, je genen, je persoonlijkheid, je omgeving en je normen en waarden. Het is een leugen dat je alleen van hard werken een burn-out krijgt. Er spelen veel verschillende factoren mee bij het ontstaan van een burn-out.

Hoe ontstaat een burn-out?

Een burn-out ontstaat als je voor een lange periode te maken hebt met ongezonde stress en niet let op ontspanning. Je tast als het ware in de reserves van je lichaam en geest en let niet op herstel. Het ontstaat door een langdurige verstoorde relatie tussen draagkracht en draaglast. Je overbelast je lichaam simpel gezegd te lang en te hard. Het lijkt allemaal goed te gaan, totdat alles plotseling ophoudt. Je lichaam wil niet meer en vrijwel van de ene op andere dag lijkt alles stil te vallen, je bent opgebrand.

De oorzaken van een burn-out

Een burn-out ontstaat door verschillende oorzaken. Iedere situatie verschilt en ieder persoon is uniek. Er is daarom maar zelden één oorzaak van een burn-out aan te wijzen. Hieronder een lijst met verschillende oorzaken, die mee kunnen spelen bij het ontstaan van een burn-out.

Het leggen van een hoge lat

Het is niet zo dat mensen die een burn-out krijgen vanzelfsprekend de lat heel hoog leggen voor zichzelf, maar dit kan wel een kenmerk zijn. Streven naar alleen het allerbeste op school, op het werk en in je privésituatie, kan leiden tot een burn-out.

Onzeker zijn

Het twijfelen aan je eigen vermogens en vaardigheden zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt dat je altijd beter moet en dat alles wat je doet niet goed is. Het gevaar hiervan is dat je altijd maar harder gaat werken om gelijk te willen presteren als een ander. En daarmee te bedenken dat geen mens en daarmee omstandigheden, gelijk zijn. Het is een oneindige wedstrijd waar je alleen maar ongelukkig van wordt.

Geen grenzen aangeven

Als je moeite hebt met het aangeven van je grenzen, heb je altijd een overvolle agenda en geen tijd meer voor ontspanning. Als je bovendien graag geaccepteerd wilt worden door je omgeving en bang bent dat mensen je niet mogen, zal je sneller overal maar ja opzeggen. Geen ‘nee’ durven/kunnen zeggen is een grote factor die meespeelt bij het ontstaan van een burn-out. Grenzen aangeven is best lastig, het is belangrijk dat je hier aandacht aan besteed.

Het hebben van een negatief zelfbeeld

Een negatief zelfbeeld kan allerlei oorzaken hebben. Vaak wijzen die terug naar eerdere ervaringen, al dan niet uit je kindertijd of jeugd. Een negatief zelfbeeld uit zich op verschillende manieren, waaronder pessimistisch zijn over je mogelijkheden, jezelf als minder goed ervaren en bang zijn om te falen. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat dit een vervelende uitwerking kan hebben je geestelijke gezondheid.

Het niet accepteren / willen veranderen van de omgeving

De omgeving waarin je je begeeft, heeft een groot effect op hoe je je voelt. Door het niet kunnen accepteren van het anders zijn dan de omgeving krijgen mensen bijvoorbeeld een burn-out. Het is erg belastend als je jezelf spiegelt met de omgeving en je vervolgens daaraan wil aanpassen. Ook het willen veranderen van de omgeving kan erg veel moeite kosten. Je wil bijvoorbeeld mensen veranderen en ervoor zorgen dat ze bepaalde dingen gaan doen, maar dit lukt vaak niet. Jij kan niet iemand anders gaan veranderen als diegene zelf niet wil veranderen. Het niet accepteren van je omgeving kost heel veel energie, waardoor je uitgeput en moe raakt, misschien zelfs wel moedeloos. Let op je eigen gevoelens en waak op je energieniveau’s, leg je erbij neer dat de ander zijn eigen leven en leerervaringen heeft.

Accepteren

Alles zelf willen doen / niets uit handen kunnen geven

Als je niets uit handen kan geven omdat je bang bent dat het niet goed of snel genoeg gebeurd, komt er teveel op je eigen bord. Je kan zelf nooit alles doen, zonder opgebrand te raken. Laat los en heb vertrouwen in iemand anders.

Heb hebben van faalangst

Angst om te falen is een boosdoener in het krijgen van een burn-out. Het zorgt ervoor dat je heel erg hard je best gaat doen om niet te falen. Hierdoor verlies je jezelf compleet en verbruik je veel energie. Je bent bang dat je iets helemaal verprutst. Je voelt deze angst als je een spannende gebeurtenis hebt waarbij je moet presteren, maar dat je zoveel aan jezelf twijfelt dat je hele functioneren erdoor beperkt wordt.

Teveel moeten van jezelf

Hoe vaak hoor je het wel niet ‘ik moet nog zoveel doen’. Het moeten van dingen zorgt voor een onrust die van binnen uit is. Het huis moet schoon, de was moet opgehangen worden, het werk moet gedaan worden, de kinderen moeten naar sport, etc. De kans is groot dat er geen tijd overblijft voor ontspanning. Je bent continu druk in je hoofd met alle dingen die je nog moet doen.

Heel erg gedreven zijn

Bijna iedereen die een burn-out heeft of heeft gehad bevat een grote mate van gedrevenheid. Anders was het nooit gelukt om een burn-out te krijgen. Je moet toch wel gek zijn dat je jezelf zover pusht dat je er bij neervalt? Zeer waarschijnlijk vind iemand die zich vlak voor een burn-out bevindt zichzelf niet gedreven. Deze niet reële kijk zorgt voor een burn-out. Want een gedreven persoon weet soms niet van stoppen. Ben jij zo gemotiveerd dat jij altijd alles geeft wat je in je mars hebt – zelfs ten koste van jezelf en jouw gezondheid? Sta je altijd voor iedereen klaar en werk je met gemak een paar uurtjes door om een project of taak af te ronden? Een gedreven persoon gaat zichzelf soms voorbij. Daarbij wordt soms niet geluisterd naar de eigen behoeftes. Een lichaam dat moe is en rust te kort komt of een luisterend oor voor je eigen, persoonlijke problemen. Soms kan het ook zo zijn dat het leven – jouw lichaam – je terugfluit om het rustiger aan te doen, simpelweg omdat je jezelf voorbij rent. Je bent overwerkt, maar de signalen gaan aan jou voorbij. Jouw gedrevenheid is op dit moment jouw valkuil, de valkuil van een potentiële burn-out.

Te weinig lichaamsbeweging

Stresshormonen worden afgebroken door stofjes die tijdens bewegen/sporten vrijkomen. Vaak wordt er daarom een rustig gevoel ervaren na een stukje hardlopen. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de hormoonhuishouding weer op orde komt. Beweging is ontspanning voor lichaam en geest. Lichaamsbeweging is ook een wezenlijk deel bij het herstellen van stress, overspannenheid en/of een burn-out.

Ongezond eten

Slechte voeding, met als gevolg een slecht gestel, maakt het lichaam zwakker. Het is niet meer opgewassen om goed te herstellen van inspanningen. Als je een topprestatie wilt leveren, is het zeer belangrijk dat je ook top voeding binnenkrijgt. Eet gezond, met voldoende groente, koolhydraten en de juiste vetten.

Gezond eten

Te weinig slapen

Tijdens slapen herstel je zowel lichamelijk als geestelijk. Als je slecht inslaapt, tussentijds wakker wordt of juist heel vroeg wakker voelt, krijg je stress over je slaappatroon. Mensen met een burn-out ervaren slaapproblemen. Het cortisolniveau van mensen met een burn-out is vaak torenhoog. Dit zorgt ervoor dat je een waakzaam gevoel hebt alsof er een beest in je slaapkamer rondloopt. Je bent waakzaam, wat je belemmert om lekker te slapen.

Door teveel stress wordt er teveel cortisol aangemaakt waardoor er een aantal processen in je lichaam gebeuren:

  • De REM- slaap wordt minder diep of verdwijnt zelfs (in extreme gevallen) waardoor gebeurtenissen niet verwerkt worden.
  • De volgende morgen ben je zeer vroeg wakker. De grote hoeveelheid aan cortisol maakt je te vroeg wakker waardoor je niet uitgerust bent.
  • ’s Nachts schrik je wakker doordat er nog teveel cortisol door je lijf heen spookt.

Het hebben van privéproblemen

Problemen in de privéomgeving kunnen leiden tot een burn-out als er niet voldoende tijd wordt genomen voor rust en ontspanning. Als je thuis te maken hebt met ziektes, ruzies, etc, is het extra zwaar voor je lichaam en geest. De basis van herstel ligt thuis, in de buitenwereld moet je namelijk al zoveel. Als er thuis niet hersteld kan worden, is dit niet goed.

Het hebben van financiële problemen

Langdurige problemen op het gebied van financiën zorgt voor veel stress. Je merkt het bij alles wat je doet; als je tankt, boodschappen doet, iets nieuws wil/moet kopen, etc. Het drukt als een zware steen op je en je bent er veel mee bezig in je hoofd.

Het willen hebben van controle

Als je alles onder controle wilt houden, zorgt dit uiteindelijk voor een beklemming. Je vindt het moeilijk om een stap te zetten omdat je zeker wilt zijn van alles wat je doet. In dit leven is echter niets zeker en het continu willen hebben van controle leidt tot stress.

Het hebben van een schuldgevoel

Een schuldgevoel wordt erg ongezond op het moment dat je je schuldig voelt om iets wat je niet fout hebt gedaan. En dan toch gaat proberen een fout te herstellen of voortaan te vermijden. Dit gevoel ontstaat meestal doordat er ergens een tekort is geweest waar jij vindt dat je dat moet oplossen. Een schuldgevoel wordt ongezond wanneer je overdreven hard gaat werken om van die gevoelens af te komen. Vaak is het probleem in je hoofd veel groter dan dat het in werkelijkheid is. Hoe harder je gaat werken om een tekort te draaien naar overvloed, hoe meer energie je kwijt raakt.

Het hebben van veel negatieve gedachten

Een negatieve inslag door gebeurtenissen of genen kunnen leiden tot een burn-out wanneer de negatieve gedachten uitzichtloos worden. Negatieve gedachten zorgen voor veel stress en spanning in je leven. De hele dag ben je bezig in je hoofd, waardoor je uitgeput raakt.

negatieve gedachten

Veel onzekerheid ervaren in je leven

Ieder mens heeft een bepaalde behoefte aan zekerheid in zijn of haar leven. Als er geen zekerheid is door bijvoorbeeld het verliezen van je baan, je huis, je partner, etc, kan dit erg veel met je doen. Het zorgt voor extra stress in je leven, vooral als je de behoefte aan veel zekerheid hebt. We leven in een wereld waar onzekerheid zomaar om de hoek kan staan. Er kan zomaar iets onverwachts gebeuren dat je leven op zijn kop zet. Het is daarom goed om leren los te laten en vertrouwen te erin te hebben dat alles goed komt.

Veel willen hebben

Iedereen wil graag een mooi huis, financiële ruimte, een goed gezin, prachtige vakantie’s en onafhankelijkheid. Maar helaas is dit allemaal niet tegelijk te behalen. Succes in je leven vraagt om keuzes, en vaak vraagt elke keuze weer om een offer. Als je bijvoorbeeld een een grote carrière wilt gaat dit vaak een stuk ten koste van een goed gezin. Door te willen presteren op elk front, maak je extra kans op een burn-out.

De oorzaak van een burn-out ontdekken en stappen zetten naar je herstel

Heb jij last van een burn-out? Of herken jij je in veel symptomen van een burn-out? Ga dan eens na wat er allemaal speelt in je eigen leven. Waar maak je je zorgen over? Wat zijn je valkuilen? Hoe vul jij je dagen? Wat doe je ter ontspanning? Om van een burn-out af te komen, is de eerste stap om te ontdekken wat ervoor heeft gezorgd dat je in deze situatie bent terechtgekomen. Daarna kan je op een goede manier beginnen met je herstel naar een gezond, gebalanceerd en gelukkig leven. Waarbij je niet meer terugvalt in je eigen valkuilen. Heb jij op dit moment lichamelijke en geestelijke klachten? Doe dan eens de stress test op deze site, deze kan je hieronder vinden, door op de groene knop ‘stress test’ te klikken.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies