Burn-out zijn, waarom duurt het zo lang?
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 maart 2019 

Burn-out zijn, waarom duurt het zo lang?

Al een lange tijd last hebben van een burn-out. Iedereen die een burn-out heeft wil zo snel mogelijk weer herstellen en de oude zijn. Waarom is het zo dat een burn-out zo lang duurt? Bij de meeste duurt het langer dan een jaar en sommige gaan zelfs over de twee jaar heen. Een burn-out zorgt voor extreme vermoeidheid. Sommige mensen raken zo ernstig uitgeput dat ze niet meer het huis uitkomen. Hun zelfvertrouwen verminderd en ze zien het vaak niet meer zitten. Tijdens een burn-out, wordt je zelfbeeld aangetast, kan je angstig worden en zelfs paniekaanvallen krijgen. Niemand wil dit meemaken, laat staan hier voor een lange tijd last van hebben.

‘Ik heb de angst dat het nooit meer goed komt met mijn burn-out’

Bovenstaande gedachte/overtuiging komt vaak voor bij mensen met een burn-out. Deze angst zorgt voor machteloosheid en radeloosheid en werkt niet ten positieve mee voor het herstel. Het zorgt er juist voor dat je het tegendeel gaat bereiken. Let dus goed op wat je gedachten/overtuigingen zijn als je last hebt van veel stress, deze kunnen je namelijk maken of breken.

Zo snel mogelijk de oude worden na een burn-out

Het herstellen van een burn-out begint door allereerst de situatie te accepteren zoals die is. Ga niet vechten tegen je gevoelens, gedachten en overtuigingen. Maak jezelf niet gek door te denken dat het nooit meer goed komt. Blijf rustig en praat erover met iemand die dicht bij je staat. Het is goed om je angsten aan iemand te stressvertellen, zodat je deze niet opkropt. Want alle ingehouden spanningen, angsten, negatieve gedachten ,etc, zorgen ervoor dat je nog meer lichamelijke klachten gaat krijgen. Wat er binnenin je hoofd gebeurd, gaat zich lichamelijk uitten. Huilbuien, slecht slapen, pijnlijke spieren, duizeligheid en druk op de borst, zijn allemaal veelvoorkomende klachten. Een burn-out komt nooit van de ene op de andere dag. Het is een sluipmoordenaar, vaak zie je het niet aankomen, maar het overmeestert je helemaal. Herstellen van een burn-out kan daarom ook niet van de een op de andere dag gedaan worden. Herstellen betekent jezelf de tijd gunnen die je nodig hebt.

Een burn-out duurt het langst van alle werkgerelateerde psychische klachten. Het is ook opvallend dat er een grote spreiding is in de duur van een burn-out. Het duurt ongeveer van drie maanden tot meer dan één/twee jaar. Mensen ogen soms niet ziek met een burn-out, maar het kan maanden en zelfs jaren duren voordat iemand weer geheel normaal functioneert. Thuis of in de werkomgeving snapt men dat vaak niet. Veel mensen denken dat het na een paar weken rust weer helemaal goed gaat en dat je er dan weer tegen aankan. Niets is echter minder waar, bij een burn-out is geduld een hele belangrijke factor.

Het proces van burn-out raken

Burn-out raken is een lichamelijk proces, onder invloed van lichamelijke en geestelijke stressvolle gebeurtenissen. Daarnaast is er geen hersteltijd en blijft er sprake van chronische stressconditie. Het proces naar een burn-out verloopt geleidelijk. In eerste instantie is het gemakkelijk te stoppen en te keren door simpelweg de oorzaken weg te nemen: dus door de overbelasting/stressfactoren te verminderen en het herstel te verhogen. Maar er zijn twee kantelpunten in het proces waar alles door kan veranderen en het aantal klachten toeneemt. Bij verwaarlozing van de eerste signalen treedt het eerste kantelpunt op, waarbij er veranderingen optreden in je lichaam en geest. De klachten nemen toe en de energie neemt verder af. Er is bij dit kantelpunt al meer nodig dan alleen rust nodig om het proces terug te keren. Dit proces gaat door tot het stressmechanisme van het lichaam zelf gaat compenseren. Dit is het tweede kantelpunt, ‘plotseling’ gaat het niet meer. In deze fase lig je emotioneel helemaal overhoop, je kan je niet meer concentreren en simpele dingen zoals boodschappen doen is een hele grote opgave. Alle reserves zijn uitgeput. Als je deze fase bereikt duurt het herstel veel langer dan de mensen die ingrijpen in de vorige fase.

Het is al snel dat je een verklaring gaat zoeken voor de lange herstelduur en dat je het idee hebt dat er een stagnatie is in je herstelproces. Dit kan inderdaad gebeuren als de leefsituatie niet zo gunstig is. Denk aan drukke en overprikkelende omstandigheden, mentale/fysieke overbelasting, aanhoudende stressfactoren, enzovoort. Door alle uitputting heb je last van mentale, emotionele, cognitieve en gedragsmatige klachten. Hoe langer de uitputting en hoe groter de klachten, hoe meer tijd nodig is voor een goed herstel. Het is belangrijk om eerst voldoende herstelvermogen en vitaliteit te hebben, daarna kan er stapsgewijs gewerkt worden aan het opbouwen van de belasting (dingen doen). Herstel kan plaatsvinden als je het spanningsniveau van het lichaam weer terug kan brengen naar een normaal niveau en op deze manier de chronische stressconditie ‘uit’ zet. Rust en ontspanning zijn in de eerste fase van herstel van een burn-out daarom de belangrijkste ingrediënten. Het is aan te raden om drukke en overprikkelende omstandigheden te vermijden, zodat je op deze manier extra goed kan uitrusten.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies