De schadelijke effecten van stress op je gezondheid
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 januari 2019 

De schadelijke effecten van stress op je gezondheid

Er is weinig twijfel dat chronische stress schadelijke effecten heeft op het lichaam, en dat het zich op verschillende manieren openbaart. Om te beginnen ondermijnen de effecten van stress gezond gedrag. Als je ooit een drukke dag hebt overleeft door chocola en sigaretten, weet je hier alles van. Maar afgezien wat stress doet met je gedrag, beïnvloed stress ook direct je lichaam. Er is veel bewijs dat chronische stress gelijk je lichamelijke gezondheid verslechterd. Het brengt je bloeddruk naar duizelingwekkende hoogten en het is schadelijk voor het hart. Stress speelt een rol bij diabetes, astma en maag/darm-problemen. Hoge stress levels zorgen zelfs voor een versnelt verouderingsproces. Daarentegen hebben mensen die minder stress hebben een betere gezondheid. Stressmanagement kan het hele lichaam ten goede komen. We gaan eens inzoomen op verschillende gezondheidsproblemen die kunnen ontstaan door langdurige stress.

Gezondheidsproblemen die gelinkt zijn aan stress

Stress zorgt voor veel lichamelijke en geestelijke klachten. Hieronder kan je lezen welke klachten allemaal kunnen ontstaan door teveel stress in je leven. Stress kan voor klachten zorgen en bestaande klachten erger maken. Gelukkig zijn er veel manieren om stress te verminderen en kan ieder mens leren hoe je op verschillende manieren met stress om kan gaan.

  • Allergische huid reacties
  • Hoge bloeddrukStress gezondsheidsklachten
  • Angst
  • Artritus
  • Constipatie
  • Hoesten
  • Depressie
  • Diabetes
  • Duizeligheid
  • Tandvlees problemen
  • Hoofdpijn
  • Hartproblemen (pijn op de borst, hartaanval, hartkloppingen, hartritmestoornissen)
  • Slapeloosheid en resulterende vermoeidheid
  • Symptomen van de menopauze, zoals opvliegers
  • Misselijkheid
  • Zenuwachtigheid / Gespannenheid
  • Pijn van welke soort dan ook, waaronder rugpijn, hoofdpijn, buikpijn, spierpijn, gewrichtspijn
  • Vochtophoping in het lichaam
  • Minder snel herstel van wonden

1. Hart- en vaatziekten

Stress vergroot de kans op hart- en vaatziekten.

Levensstijl minder gezond.Hart- en vaatziekten

In perioden van stress is de leefstijl vaak minder gezond, waardoor de kans op hart- en vaatziekten toeneemt. Je begint bijvoorbeeld (weer) met roken en eet minder gezond. Je drinkt meer alcohol. Je gaat minder bewegen. Of je gebruikt drugs. Een ongezonde levensstijl vergroot de kans op slagaderverkalking.

Chronische stress.

Chronische stress zorgt voor een grotere kans op atherosclerose (vetafzettingen op de vaatwanden), hartaanvallen en een hoge bloeddruk. Veel psychologische factoren, waaronder depressie, angst, woede, vijandigheid en eenzaamheid dragen bij aan stress. Dit geldt ook voor sociale factoren, zoals problemen op het gebied van werk, gezin en de financiën. Alleen al deze factoren verhogen de kans op het ontwikkelen van hartproblemen. Wanneer er meerdere factoren zijn, neemt de kans op het ontwikkelen van hartproblemen toe.

Kan stressmanagement helpen?

Jazeker, stressmanagement kan helpen om verscheidene klachten van stress te verminderen. Stressmanagement in combinatie met het verbeteren van de gezondheid door veranderingen in de levensstijl zoals voldoende lichaamsbeweging en gezond eten, helpt enorm. Ook verklein je dan de kans op hart- en vaatziekten. Zelfs al heb je al een keer een hartaanval of hartoperatie gehad, kan stressmanagement je helpen. Het helpt met sneller herstellen en het verkleint de kans op een terugval.

2. Hoge bloeddruk

Stressmanagement helpt ook bij het verlagen van een hoge bloeddruk. Je bloeddruk schommelt de hele dag door, het reageert op wat je aan het doen bent en hoe je je voelt. Het vrijkomen van stresshormonen zorgt ervoor dat je hart sneller klopt en dat je bloeddruk stijgt. Vaak is deze toename tijdelijk en gaat alles weer terug naar normaal zodra de dreiging voorbij is. Maar als de stressreactie telkens geactiveerd wordt, kan de bloeddruk voor een langere tijd hoog blijven. Een hoge bloeddruk dwingt het hart om harder te pompen om het bloed te laten circuleren, wat er uiteindelijk toeleidt dat de hartspier dikker wordt. Vaak neemt de bloedtoevoer naar de hartspier niet in dezelfde mate toe en na verloop van tijd verzwakt het hart en wordt het minder effectief als een pomp.

Hoge bloeddrukDit zorgt voor een aandoening die bekend staat als hartfalen.Een hoge bloeddruk beschadigt ook je slagaderwanden op een manier die atherosclerose bevordert. Hoe hoger je bloeddruk, hoe groter het risico op een hartaanval, hartfalen, beroerte of een nieraandoening.

Kan stressmanagement helpen?

Ja, ook bij een hoge bloeddruk helpt stressmanagement. Het opwekken van een ontspanningsrespons helpt de bloeddruk verlagen. Veel verschillende  technieken van stressmanagement zijn effectief. Het oefenen van de ontspanningsreactie kan zelfs helpen om minder medicatie te moeten inname om de bloeddruk onder controle te houden. Stressmanagement en een gezonde levensstijl kunnen erg veel betekenen, vaak nog meer dan medicatie.

3. Maag- en darmproblemen

Het maag-darmstelsel is erg gevoelig voor emoties. Woede, angst, verdriet, enthousiasme, etc. kunnen allemaal symptomen in de darmen veroorzaken. Dit is ook niet verrassend als je kijkt naar de nauwe samenhang en overeenkomsten tussen de zenuwen in de hersenen en darmen. De darmen worden gecontroleerd door het enterisch zenuwstelsel, een complex systeem van miljoenen zenuwen die toezicht houden op elk aspect van de spijsvertering. Dit wordt ook weer beïnvloed door het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) en door het darmmicrobioom (dit is een ecosysteem van miljoenen micro-organismen die bijvoorbeeld onverteerd voedsel omzet in energie)

maag/darm klachtenDit klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar ieder mens kan zich wel herkennen in het feit dat als je stress hebt dit zich vaak uit in maag- en darmproblemen. Stress speelt een rol bij samentrekkingen in de dunne en dikke darm, waardoor het tempo veranderd waarmee voedsel door het maag-darmkanaal reist. Dit verergert bijvoorbeeld weer het prikkelbare darm syndroom.

Kan stressmanagement helpen?

Zeer waarschijnlijk wel. Als je last hebt van maag- en darmproblemen is rust in zowel je lichaam als geest erg belangrijk. De balans in je maag en darmen moet weer herstellen. Lichaamsbeweging en meditatie/mindfullness  kunnen daarbij helpen.

4. Diabetes

Miljoenen mensen hebben tegenwoordig last van diabetes. De overgrote meerderheid heeft type 2 diabetes, die wordt veroorzaakt door obesitas, een slecht dieet en weinig lichaamsbeweging. Nog eens miljoenen mensen zitten tegen de rand aan van diabetes, met veel te hoge bloeduikerniveaus . Hoewel er niet verondersteld wordt dat chronische stress diabetes veroorzaakt, kan het ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel moeilijk onder controle blijft, dit is een probleem dat samengaat als je ongezond gedrag gebruikt om met de stress om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan maaltijden overslaan of juist meer gaan eten. Medicatie vergeten in te nemen. Meer alcohol drinken en minder te bewegen.  Door de bloedsuikerspiegel binnen de normale marges te houden, kan je vele klachten die door diabetes komen, voorkomen of vertragen.

Als je diabetes hebt, kan stress je bloedsuikergehalte flink ontregelen. Het kan ervan stijgen, maar ook dalen. Daarnaast lijkt het erop dat mensen met veel stress vatbaarder zijn voor diabetes. Bij stress komen er extra hormonen vrij in je lichaam. De verhoging van stresshormonen zorgt er waarschijnlijk voor dat het lichaam minder goed reageert op insuline. Daardoor raakt de bloedsuikerspiegel van slag. Mensen met veel stress kunnen dus vatbaarder zijn om diabetes te krijgen.

Kan stressmanagement helpen?

Jazeker, dit speelt een grote rol bij diabetes. Door ontspanningstechnieken te gebruiken kan je het bloedsuikerniveau beter onder controle houden. Stresshormonen verhogen  namelijk je bloedsuikerniveaus. Daarnaast draagt het bij aan insuline resistentie en stress zorgt voor gewichtstoename.

Stressmanagement

Zoals je hierboven hebt gelezen kan stressmanagement een hele positieve invloed hebben in je leven. Het is belangrijk dat jij de leiding neemt: leiding over je levensstijl, je gedachten, je emoties en over de manier waarop je met problemen omgaat. Ik heb een geheel blogbericht gewijd aan stressmanagement, lees hier wat het is en hoe je het toepast in je eigen leven!

Stress test

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies