arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juni 2017 

Help, ik heb depressieve gevoelens!

Iedereen voelt zich wel eens terneergeslagen of ‘ziet het even niet meer zo zitten’. Een oorzaak van deze somberheid is vaak duidelijk aan te wijzen: een ruzie, onzekerheid of een slecht vooruitzicht. Het hebben van deze gevoelens is normaal en verdwijnt meestal na een paar uur of enkele dagen.

Depressieve klachten

Het kan ook zo zijn dat een sombere stemming lang aanhoudt of regelmatig terugkomt. De somberheid is dan heviger en intenser en houdt niet snel op. Er ontstaan dan allerlei klachten zoals:

  • Interesseverlies
  • Eetproblemen
  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Gedachten aan de dood

Als iemand in extreme mate last heeft van depressiviteit waardoor het dagelijkse functioneren wordt belemmerd, wordt er gesproken van een depressie.

Oorzaken

Depressiviteit kan samenhangen met situaties zoals huwelijksproblemen, relatieproblemen, problemen met het werk, verslavingen, slaapproblemen of lichamelijke problemen. Het kan ook veroorzaakt worden door lichamelijke ziekten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schildklierstoornissen, MS, suikerziekte en kanker. Daarnaast kunnen medicijnen, drugs en alcohol een rol spelen bij het ontstaan van depressieve klachten. Een andere oorzaak kan een verlies zijn: verlies van een familielid, verlies van een baan of een verbroken relatie. Verder kunnen er psychische oorzaken zijn zoals traumatische ervaringen en negatief denken. Er is vaak sprake van een combinatie van factoren waardoor er een depressie ontstaat. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan andere mensen. Die gevoeligheid kan aangeboren zijn of later in het leven zijn ontstaan. Als je gevoeliger bent, kan een depressie bijvoorbeeld worden getriggerd door een bepaalde nare situatie in combinatie met een negatief denkpatroon.

Tips om met depressieve gevoelens om te gaan:

  • Met iemand praten over je depressieve gevoelens kan enorme verlichting geven. Je kan dan precies aangeven hoe je je voelt en wat je denkt. Hierdoor heb je niet het idee dat je er alleen voor staat.
  • Spendeer tijd met mensen die jou krachten en goede eigenschappen kunnen zien en ervoor zorgen dat jij je goed voelt.
  • Mensen die depressieve gevoelens hebben, ondernemen weinig leuke dingen. Het is in deze periode juist belangrijk om leuke dingen te ondernemen. Doe iets wat je leuk vindt.
  • Door de depressieve gevoelens heb je vaak geen behoefte aan sociaal contact. Maar door leuke contacten voel je je vaak een stuk beter. Ieder mens heeft behoefte aan sociaal contact, anders gaat het niet goed.
  • Leer om minder te piekeren. Pieker je de hele dag door? Plan dan een moment in op de dag waarin jij 15 minuten mag piekeren. Daarna is het klaar!
  • Probeer je eigen gedachten uit de dagen. Vooral wanneer je merkt dat je telkens dezelfde negatieve gedachtepatronen hebt.
  • Ga naar buiten. Door frisse lucht kan je een helderder denken en krijg je weer nieuwe energie.
  • Voer iets uit. Ga niet een lange periode op de bank zitten of in bed liggen. Het voelt misschien op dat moment goed. Maar het geeft je geen voldoening. Op deze manier blijf je in een negatieve vicieuze cirkel. Doorbreek de cirkel en ga elke dag een taak uitvoeren. Ruim je huis op, maak de auto schoon, kook lekker eten, doe boodschappen. Alles kan en mag, zolang je maar niet een passieve houding aanneemt.
  • Schrijf in de ochtend, middag en avond op hoe je je voelt. Geef je stemming een cijfer tussen de 1 (erg slecht) – 10 (erg goed). Hierdoor kan je ontdekken wanneer jij je beter of slechter voelde en hoe dat kwam. Doe meer van de dingen die je deed op de dagen dat je je beter voelde.
  • Hou een dankbaarheidsdagboek bij. Zoek naar de goede en leuke dingen in je leven.
  • Bewaar wat foto’s of andere herinneringen bij je die jou herinneren aan je dromen en passies. Deze kunnen je helpen om geïnspireerd te raken en weer van je leven te gaan houden.
  • Laat positieve briefjes met teksten en quotes achter in bijvoorbeeld je kamer, portemonnee of telefoon.
  • Zie faalervaringen als een opstap dat leidt naar verdere groei en als iets dat elk mens overkomt.
  • Zorg bewust goed voor jezelf en zie dat als een must. Al het andere is minder belangrijk.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies