Een burn-out: hoe voelt dat?
Een burn-out: hoe voelt dat?
29 januari 2019 

Een burn-out: hoe voelt dat?

Hoe voelt het als je te maken hebt met een burn-out? Het kan in eerste instantie voelen alsof je door bent gedraaid. Je lichaam reageert heel heftig onder extreme langdurige stress en daar kan dus van alles bij komen kijken. Als je onverklaarbare lichamelijke en geestelijke klachten ervaart, ga dan naar de huisarts. Je hoort vaak mensen zeggen dat je beter beide benen kan breken dan in een burn-out belanden.

Hoe een burn-out voelt

Een burn-out voelt voor iedereen anders. Hieronder de meest voorkomende gevoelens en problemen die tijdens een burn-out optreden.

Je kan je niet meer concentreren. Als je op je werk komt, heb je een hele to do lijst in je hoofd. Je weet wat er moet gebeuren, maar je krijgt het niet meer uit je handen. Het lukt niet meer om dingen op een rijtje te krijgen en stap voor stap de juiste acties te ondernemen. Je staart bijvoorbeeld naar je beeldscherm en weet niet meer waar je moet beginnen.

Je piekert je suf. Je ervaart kortsluiting in je hoofd. Alsof er iemand in je hoofd zit met een hamertje en telkens tegen je zegt wat je moet doet, gewoon dit en dat en zus en zo. Hierdoor neemt de stress alleen maar toe en beland je in een vicieuze cirkel.

Zorgen hebben over alles en overal doemscenario’s zien. Je ziet je leven als een soort grote vrachtwagen op je af komen denderen, zonder de mogelijkheid ervoor aan de kant te gaan. Het is angstig om zo erg de grip op je eigen denken kwijt te raken. Je gelooft dat alles fout zal gaan, dat alles in zal storten. Je denkt dat je anderen in de steek laat en dat anderen ook bij jou weg zullen gaan. Eigenlijk kan je niet meer helder denken en voelt alles als het einde van de wereld. Je bent snel in paniek. Je voelt je moe, bang en verdrietig. Een burn-out kan heel eenzaam voelen.Stress

Een jetlaggevoel. Een goede manier om te beschrijven hoe een burn-out voelt is de vergelijking met een jetlag. Maar dan altijd, elke dag. Vanaf het moment dat je opstaat tot het moment dat je weer gaat slapen. Zo heftig, dat je niet meer normaal functioneert. Het voelt alsof er een truck over je heen heeft gereden.

Altijd moe, maar niet goed kunnen slapen. Hoe moe je je ook voelt, toch heb je geen goede nachten slaap. Je krijgt het molentje in je hoofd niet uit. Als je gaat liggen en je lichaam enigszins tot rust komt, beginnen de piekergedachten overuren te draaien. Hierdoor wordt je lichaam weer vermoeid en kan je niet goed ontspannen. Ook midden in de nacht wakker worden is een veel voorkomend verschijnsel. Je hele systeem voelt verstoord. Ontspannen is niet meer de natuurlijke staat van zijn.

Je hebt last van Nachtmerries. Je grootste angsten worden werkelijkheid in je dromen. Terugkerende nachtmerries waardoor je niet meer goed kan slapen.

Paniekaanvallen tijdens je burn-out. Tijdens een paniekaanval kan het voelen alsof je hele lichaam verkrampt. Je hebt last van kortademigheid en/of hyperventilatie. Je hebt het gevoel dat je geen lucht krijgt. Je begint te zweten en te trillen. Je krijgt angstige gedachten dat je dood gaat.

Hyperventileren. Snel, kort en oppervlakkig ademen zonder jezelf tot rust te kunnen brengen. Dit kan zomaar ontstaan. Vooral als iets je aanvliegt en je niet snel weg kan, zoals een drukke trein of winkel. Hierdoor ga je misschien zelfs bepaalde situaties vermijden.

Je kan huilen om niets. Dit is niet huilen om een zielige film of iets dergelijks. Het is het gevoel dat je tranen altijd hoog zitten. Dat je elk moment zonder reden in tranen uit kan barsten. De huilbuien kunnen uren lang aanhouden, zolang zelfs dat je uitgeput bent maar de tranen alsnog vloeien.

Je hebt last van hoofdpijn. Soms voelt het als een druk op je voorhoofd. Soms voelt het als een band van spanning rondom je gehele hoofd. Andere keren voelt het als een snijdende pijn.

Een aanhoudende knoop in je maag en keel. Dit voelt alsof je een stomp in je maag hebt gekregen. Alsof iemand je keel dichtknijpt. Alles voelt zwaar aan, waardoor rustig en natuurlijk ademen lastig voelt.

Je kan afvallen tijdens je burn-out. Door de enorme hoeveelheid stress verbruikt je lichaam veel energie. Daarbij is het ook extra moeilijk om goed voor jezelf te zorgen, zoals gezond eten en slapen. Je lichaam kan je reserves gaan opmaken, hierdoor kan je in een korte tijd erg vermageren.

Niet meer blij kunnen zijn. Je voelt je altijd dof en duf. Ergens enthousiast voor worden gebeurd bijna niet. Dit doet erg veel pijn en verdriet. Ze zeggen vaak dat de geestelijke pijn het ergste is. Het voel hebben dat niets je iets meer doet.  Somberheid

Je krijgt last van vergeetachtigheid. Je vergeet telkens meer dingen. Je vergeet waarom je naar boven liep of wat je nou ook alweer moest doen. Het voelt alsof niets tot je doordringt.

Last van dissociaties. Dit is een erg raar gevoel. Het voelt alsof een soort dikke mistige wolk je hele wezen omgeeft. Alsof je de wereld door een wazig glas bekijkt. Je voelt je niet aanwezig, alsof je overal niet helemaal bij bent. Bij sommigen voelt het zelfs dat ze naar iemand anders zitten te kijken, als toeschouwer van zichzelf.

Je voelt je helemaal op. De klap komt hard aan, want opeens lukt het je allemaal niet meer. Wat je voorheen als normaal beschouwde om te doen lijkt nu allemaal veel te veel. Op een ochtend sta je op, je voelt je iets beter en gaat douchen. Maar tijdens het ontbijt voel je het weer: deze dag gaat niet lukken. Je zet de tv aan en ligt doodmoe op de bank. Helemaal uitgeput.

Hoe kan je iemand helpen met een burn-out?

Ken je iemand in je omgeving met een burn-out? Of heeft zelfs iemand die heel dicht bij je staat hier last van? Het meest belangrijke is om te leren wat een burn-out inhoudt, te begrijpen wat er met iemand gebeurd. Kennis zorgt ervoor dat je ook met elkaar kunt praten over wat het met je persoonlijk doet, wat wel of niet werkt, wat wel of niet kan in een bepaalde fase. Vermijd onnodige discussies (dat kost nog meer energie, en daar ontbreekt het al bij diegene aan), maar voer goede gesprekken, die bemoedigend zijn voor iedereen. Praat met elkaar, blijf in verbinding, zodat je ook duidelijkheid hebt over hoe en wat. Luister naar elkaar, zonder iets te hoeven oplossen. Helpen burn-out

In de eerste fase van een burn-out is het deel van het brein dat het denkwerk doet niet optimaal te benutten. Het brein gaat over op een overlevingsstand en dat houdt in dat lichaam en geest heel primair functioneren. Stresssignalen worden opgepikt via zintuigen, waarna in de hersenen de prikkel wordt herkend als gevaar. Overleven dus: hormonen gieren door het lijf om ons te helpen met vechten, vluchten of bevriezen. Nu pas komt de prikkel in het bewuste deel van ons brein en kunnen we benoemen wat er gebeurd. Als het gevaar voorbij is, dan wordt het stresssysteem weer uitgezet. Alle stoffen hebben weer tijd nodig om uit het lijf te gaan, zodat het lichaam kan herstellen. Bij een burn-out is bewegen heel belangrijk om stress te verminderen.

Positief blijven is het beste wat je kan doen. Kijk naar wat werkt en naar wat goed gaat. Iemand met een burn-out voelt zich al niet goed, je zult zelf ook ervaren dat jij meer inspanning moet doen als een dierbare een burn-out heeft. Het helpt om naar de toekomst te kijken, naar wat je wilt bereiken en de weg er naar toe zo fijn als mogelijk te maken. Zorg voor zinvolle bezigheden, vraag naar wat diegene zinvol vindt op dat moment, wat hij of zij weer wil gaan oppakken. Kijk ook samen naar wat zinvol is in het herstel. Samen dagelijks bewegen, een frisse neus halen in de natuur en zo het lichaam en zintuigen stimuleren om stresshormonen te verminderen.

Jullie hebben samen hetzelfde doel: herstellen van de burn-out, een betere versie van jezelf worden.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies