Stress: helemaal emotioneel uitgeput
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 februari 2019 
in Stress

Emotionele en mentale uitputting door stress

Emotionele en mentale vermoeidheid door stress. Mensen die heel erg veel stress hebben voelen zich extreem lusteloos en vermoeid. Dit komt omdat ze voor een lange tijd onder teveel stress hebben gestaan. Het is als een glas, waar je een steen op legt. In eerste instantie gaat dat prima. Als je er meerdere stenen oplegt zie je dat er scheurtjes in het glas ontstaan. Blijf je er vervolgens stenen bij leggen, dan kom je op het punt dat het glas breekt. Je kan niet oneindig veel druk ervaren zonder scheurtjes te vertonen of zelfs ‘kapot’ te gaan.

Wat is emotionele uitputting?

Als je steeds meer en meer op je bord krijgt en eigenlijk nooit goed kan opladen, kan het gebeuren dat je niet meer lekker in je vel zit. Als zo’n situatie lang aanhoudt, kan het zijn dat je je constant leeg, moe en uitgeput begint te voelen. Er ontstaan dan allerlei klachten, zowel lichamelijk als geestelijk, die niet perse gemakkelijk te herkennen zijn. Af en toe moe zijn is normaal en af en toe een pijntje hebben ook. In het geval van emotionele uitputting gaat dit verder en gaan de klachten niet meer vanzelf weg. Je voelt je eigenlijk constant moe en uitgeput en je hebt altijd wel ergens een pijntje of ongemak. Je voelt je leeg, negatief en alles wordt je teveel.stress

De belangrijkste voorkomende symptomen bij emotionele uitputting zijn: 

  • Slapeloosheid: Dit klinkt misschien tegenstrijdig aangezien je moe genoeg bent om te kunnen slapen. Toch hebben veel mensen met emotionele uitputting problemen met in slaapvallen en/of in slaap blijven.
  • Verminderde eetlust: Emotionele vermoeidheid kan er daarnaast voor zorgen dat je minder honger hebt en maaltijden gaat overslaan.
  • Vergeetachtigheid: Door de vermoeidheid kunnen mensen soms problemen ervaren met het onthouden van dingen.
  • Lichamelijke klachten: Voorbeelden zijn pijn op de borst, hartkloppingen, duizeligheid, kortademigheid en hoofdpijn.
  • Vaker zien zijn: Het immuunsysteem werkt bij emotionele uitputting over algemeen minder goed, waardoor je sneller ziek wordt.

Onderzoek laat zien dat emotioneel uitgeput zijn sterk samenhangt met het ontstaan van andere symptomen van een burn-out: het bewust of onbewust afstand houden tot andere mensen. Als je je erg vermoeid en gefrustreerd voelt heb je vaak minder ruimte voor anderen. Het kleinste verzoek kan dan al teveel zijn. Hierdoor kunnen mensen die emotioneel vermoeid zijn prikkelbaar en geïrriteerd zijn, wat het contact met andere mensen niet versoepelt.

Hoe raak je emotioneel uitgeput?

Bij geestelijke klachten is het moeilijk om te achterhalen wat de oorzaak daarvan is. Je bent namelijk altijd onderworpen aan allerlei processen en gedachten in je hoofd. Daarom is het wat lastiger om er precies achter te komen waarom je nou precies zo opgebrand bent. Vaak is het een opeenstapeling van allerlei factoren die het probleem hebben veroorzaakt. De twee meest voorkomende factoren die meespelen in gevoel van emotionele uitputting zijn je werk en je sociale leven.

Een aantal oorzaken kunnen zijn:

  • Werkdruk: Als je werk erg veel van je vraagt en je vaak te maken hebt met stressvolle momenten, kan dat erg veel van je vergen. Toch hoeft die niet perse de hoofdoorzaak te zijn van emotionele uitputting. We raken bijvoorbeeld sneller emotioneel uitgeput als we geen waardering krijgen voor ons werk. Constantie kritiek of mensen die alles wat je doet als vanzelfsprekend vinden creëert een situatie waardoor je steeds minder zin hebt om te werken. In het geval van een te grote werkdruk, kan het voelen alsof je alleen nog maar bezig bent met je werk en alles daarom heen draait. Of je nou werk mee naar huis neemt of je begint er in het weekend weer aan, het blijft maar komen. Dit is absoluut niet goed voor je eigen rust en stabiliteit.
  • Werk en privé niet gescheiden houden: Als de scheidingslijn tussen werk en privé verdwijnt, kan je te veel emotioneel betrokken raken bij je werk.
  • Spanningen op het werk: Onderlinge spanningen tussen collega’s of een een baas kunnen ook bijdragen aan overbelasting. Ook het gevoel hebben dat je werk weinig impact heeft en dat je weinig nuttigs doet, kan uitputtend zijn.
  • Je sociale leven: De mensen waarmee je jezelf omringt (vrienden, familie) kunnen zorgen voor emotionele uitputting. Als je weinig steun krijgt van de mensen om je heen, of jezelf geen momenten gunt om tot rust te komen, kun je je eenzaam gaan voelen. Ook als je omgeving of jijzelf onrealistische verwachtingen hebben, kan je het gevoel krijgen dat jij telkens alles moet regelen of op moet lossen.
  • Zorgtaken: Als je een druk gezin hebt of voor iemand anders zorg draagt, is het soms lastig om je eigen grenzen te blijven bewaken. Je wil namelijk helpen en loopt daarbij jezelf voorbij. Hierdoor begin je vermoeider te raken en schuif je jezelf telkens meer naar de achtergrond. Als het met die ander maar goed gaat, dan red jij je ook wel. Dit is echter niet waar. Je kan pas goed voor anderen zorgen, als je in eerste instantie goed voor jezelf zorgt. Je kan niet iemand’s glas vullen als jezelf een leeg glas hebt.

Lichamelijke klachten door emotionele uitputting

Als je last hebt van emotionele uitputting, reageert je lichaam daarop. Het is alsof er telkens aan de rem wordt getrokken, om aan te geven dat je rustiger aan moet gaan doen. Dit wordt vaak niet gedaan, je gaat maar door en het is extra belastend om al het werk te doen als je je niet lekker voelt. Je kan last hebben van wat vage klachten, waarvan je niet zou denken dat die erbij horen. Neem onderstaande symptomen echter wel serieus, vooral als je ze vaker ervaart. De klachten kunnen ook deel uitmaken van een groter probleem.Moe

  • Gebrek aan eetlust
  • Constant een uitgeput gevoel
  • Slapeloosheid
  • Buikpijn
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Trillen/beven
  • Misselijkheid
  • Griep

Geestelijke klachten door emotionele uitputting

Hoe gaat je geestelijke gezondheid snel achteruit? Door niet aan jezelf te denken, geen tijd vrij te maken om iets leuks te doen, niet te ontspannen en constant jezelf te overbelasten met van alles en nog wat. Het is normaal dat je je af en toe wat negatiever bent of minder vrolijk, maar ook hierbij geldt: als je dit vaker ervaart, is er een reden om hulp te zoeken. Het is niet alleen vervelend om je zo te voelen, maar de oorzaak kan ook complexer zijn dan je zelf denkt. Let bij de onderstaande klachten goed op jezelf.

  • Vergeetachtigheid
  • Concentratieproblemen
  • Geen creativiteit/verbeelding meer
  • Verveling
  • Geen geduld meer om naar mensen te luisteren
  • Het boeit je allemaal niet meer
  • Hopeloosheid
  • Gevoelens dat alles mislukt of niets uitmaakt
  • Een negatief zelfbeeld
  • Het lukt niet meer om echt contact met anderen te maken

Meer kans op emotionele uitputting

Elk mens is uniek en zit anders in elkaar. De één kan de meest stressvolle situaties aan, terwijl de ander veel sneller ontregelt raakt. Wat voor type jij ook bent, is het belangrijk dat je zelf weet wat belangrijk voor jou is. Als je niet meer weet waar je nog van kan opladen bevind je je snel op het verkeerde pad. Sommige karaktertrekken maken de kans op emotionele uitputting groter. Denk aan perfectionisme, waarbij je alles perfect moet doen. Ook pessimisme zorgt ervoor dat je sneller uitgeput raakt. Als je in je dagelijks leven constant dingen op een manier moet doen die niet bij je past, zorgt dat al snel voor uitputting. Als laatste is het ook gevaarlijk om constant het iedereen naar de zin te willen maken. Door je constant bezig te houden met wat anderen nodig hebben, ga je jezelf weleens voorbij. Ook bezorgdheid over of mensen je wel leuk en goed genoeg vinden maakt de kans op uitputting groter.

Zorg goed voor jezelf

Het is in een drukke wereld moeilijk om goed voor jezelf te zorgen en je grenzen te waken. Wanneer is ‘vaak moe’ eigenlijk ‘te vaak moe’? Hoeveel slechte dagen achter elkaar kan je hebben voordat je je zorgen begint te maken? Vaak is emotionele uitputting een soort van glijbaan. Een vol en druk leven waarin eerst alles goed gaat en je gelukkig bent, kan gaan aanvoelen als een stijle glijbaan naar beneden, waarbij je je alleen maar slechter gaat voelen. We kennen allemaal zware perioden in ons leven, en met steun om ons heen kunnen we dat vaak best goed aan. Als je echter het gevoel krijgt dat het leven doodvermoeiend is en je geen plezier meer hebt, is het tijd om hulp te zoeken. Vaak zorgt het doorlopen met klachten van oververmoeidheid er namelijk niet voor dat het allemaal vanzelf wel weer overgaat. Als je batterij leeg raakt en je hem niet meer oplaat, worden de klachten na verloop van tijd steeds erger. Wil je erachter komen in welke mate jij emotionele uitputting en stress klachten ervaart? klik dan hieronder op de groene knop ‘stress test’ en kom er gelijk achter.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies