Verlaag stress, angst en depressie met essential oils!
Verlaag stress, angst en depressie met essential oils!
28 september 2018 
in Angst

Verlaag stress, angst en depressie met essential oils!

Zoals in het vorige blogbericht te lezen is kunnen je zintuigen ervoor zorgen dat je stress afneemt. Een van je zintuigen is: geur. Geuren zijn erg krachtig, een simpele geur kan onmiddellijk een sterke herinnering, plaats of persoon naar boven halen. Geuren hebben de kracht om emoties en herinneringen onmiddellijk op te wekken en kunnen daardoor direct door ons zenuwstelsel ons lichaam beïnvloeden.

Reukvermogen

Onze reukzin is het vermogen om geuren waar te nemen. Dit wordt ook het wel olfactorisch vermogen genoemd. Het begint vanuit onze neus en komt de schedel binnen via kleine gaatjes om rechtstreeks contact te maken met de hersenen. Deze zenuw zend snelle signalen uit naar verschillende delen van de hersenen, inclusief het limbische systeem en de amygdala. Deze twee delen staan in verband met onze emoties, onze gemoedstoestand en ons geheugen. Ook staan ze in verband met het reguleren van ons autonome zenuwstelsel, welke het vlucht-of-vecht respons kan uitlokken. Dit zorgt ervoor dat onze ademhaling en hartslag toeneemt. Ook zorgt het voor een verhoogde bloeddruk. Of het activeert het parasympatische zenuwstelsel, wat ons lichaam laat ontspannen. Deze theorie verklaart waarom geuren zo snel lichamelijke reacties kunnen uitlokken met langdurige effecten ook al is de geur al weg.

Aromatherapie

Aromatherapie is een alternatief medicijn dat gebruik maakt van de genezende kracht van

geuren van essential oils die vanuit planten komen om het lichaam, de geest en de gedachten te balanceren. Onderzoek heeft aangetoond dat specifieke essential oils die gebruikt worden in aromatherapie helpend zijn om stress te verminderen. Het ontspant het lichaam en zorgt voor een betere nachtrust.

Vijf stress verminderende essential oils

1. Lavendel

Lavendel essential oil is een van de best onderzochte olie in termen van de ontspannende werking. Een studie heeft gevonden dat lavendel oil het zenuwstelsel kalmeert, wat ervoor zorgt dat onze bloeddruk en hartslag wordt verlaagd. Ook breinactiviteit wordt gebracht naar een meer rustige staat.

Lavendel helpt ook om beter te slapen. Het verlaagt angst- en depressieve gevoelens bij vrouwen die last hebben van een postnatale depressie. Er is ook geconstateerd dat lavendel helpt om angst gevoelens in medische settingen te verminderen, zoals bij de tandarts of in het ziekenhuis voor operaties.

De geur van lavendel stimuleert hersenbanen, inclusief het limbische systeem, wat te maken heeft met onze emoties en herinneringen. Studie’s met EEG (soort hersenscan, waarbij de elektrische activiteit van de hersenen wordt gemeten) laat zien dat lavendel aromatherapie kalmerend werkt op de hersengolven.

2. Kamille

Kamille is een kalmerende kruit en wordt al duizenden jaren gebruikt om het zenuwstelsel te kalmeren, angst te verminderen en de nachtrust te verbeteren. Deze essential oil is effectief voor het verminderen van angst en stress.

Het is interessant dat kamille ook goed is voor het kalmeren, genezen en verminderen van ontstekingen in het spijsverteringskanaal. Een groot deel van ons zenuwstelsel bevindt zich ook in onze darmen. In de darmen wordt ook serotonine en dopamine geproduceerd. Ook produceren en coördineren de darmen veel neurotransmitters die hetzelfde zijn als in de hersenen en die door het centrale zenuwstelsel gebruikt worden om de volgende processen te reguleren: de stemming, het stressniveau, het slaappatroon en het mentaal functioneren.

Ontstekingen en verstoringen in het spijsverteringskanaal kunnen een krachtig effect hebben op onze stemming en zijn gekoppeld aan verhoogde niveaus van angst, depressie en talloze andere ziekten. Als zodanig kan de essentiële olie van kamille helpen om angst en stress te verminderen door ook te werken aan het genezen en ontspannen van de darmen.

Als je deze olie gebruikt voor angst-of stressvermindering kan je deze gebruiken op en rond de gebieden van de navel om deze direct in de darmen te laten doordringen. Kamille etherische olie kan ook veilig worden ingenomen, waardoor het rechtstreeks in het spijsverteringskanaal kan komen voor een krachtiger genezend effect.

In een studie met kamille om angst en slapeloosheid te behandelen, had meer dan 95% van de mensen die deelnamen een merkbare verbetering van hun symptomen. De onderzoekers melden dat consistent gebruik van kamille het beste is voor maximaal geneeskundig nut. Neem bij gebruik van de essentiële olie voor het verminderen van angst daarom regelmatig het op de hierboven voorgestelde gebieden voor de beste effecten. Zoals altijd, echter, wanneer de essentiële olie inwendig wordt ingenomen, moet deze worden beperkt tot één of twee druppels per dag maximum.

Kamille etherische olie kan ook worden gebruikt als dat nodig is om de symptomen van paniekaanvallen te kalmeren, het is een goede olie om in geval van nood bij de hand te houden.

3. Bergamot 

Bergamot is een tropische plant, een citrus fruit. De zoete aroma maakt deze olie ook populair voor parfums. Bergamot wordt ook vaak gebruikt in zwarte thee, de thee heet dan vaak Earl Grey. Deze olie stimuleert de circulatie van het bloed, hierdoor ontstaan gevoelens van vreugde en energie. Het stimuleert ook de afscheiding van hormonen, waardoor het helpt de juiste stofwisselingssnelheden te gebruiken. Dit stimulerende effect verhoogt ook de afscheiding van spijsverteringsstappen, gal en insuline. Dit helpt de spijsvertering en zorgt voor de juiste opname van voedingsstoffen, de afbraak van suiker en da

ardoor de verlaging van de bloedsuikerspiegel. Bergamot helpt ook bij het voorkomen van infecties, inclusief die van de huid. Het is goed om Bergamot te gebruiken op de huid en in het haar. Daarnaast helpt deze essential oil pijn te verlagen in het lichaam. Het stimuleert bepaalde hormonen die de gevoeligheid van pijn receptoren verminderen. Hierdoor is het ook goed te gebruiken bij hoofdpijn en spierpijn. Als laatste werkt deze olie ook ontspannend, door de werking op de zenuwen. Het verlaagt spanning, angst en stress.

4. Geranium

Geranium olie wordt gewonnen uit de stengels, bladeren en bloemen van de geraniumplant. Geraniumolie wordt als niet-irriterend beschouwd en de therapeutische eigenschappen ervan zijn onder meer een als dat van een antidepressivum en het zorgt voor wondgenezing. Het kan ook een goede olie zijn voor een vette of verstopte huid, eczeem en dermatitis. Geranium olie is goed voor een balans in de hormonen, stress vermindering, depressie, ontstekingen, bloeddrukreductie en voor de gezondheid van de huid.

5. Jasmijn

Onderzoekers die geuren bestudeerden die zijn geëxtraheerd uit essentiële olie van jasmijn, hebben ontdekt dat ze de GABA-waarden in experimentele celmodellen tot vijf keer hoger kunnen opdrijven dan traditionele anti-angststimulerende geneesmiddelen zoals Valium. GABA is een afkorting voor gamma-aminoboterzuur. We vinden deze stof van nature terug in onze hersenen. GABA is essentieel voor de regeling van verschillende activiteiten binnen onze hersenen. Hoewel het een grote sprong is om te beweren dat het hetzelfde effect heeft bij mensen, is jasmijn al eeuwenlang traditioneel gebruikt als een essentiële olie voor het verminderen van angst en stress en het kalmeren van het zenuwstelsel.

Etherische olie van jasmijn is bijzonder nuttig voor depressie, stress en angst in verband met lethargie en lage energie. Een aantal studies hebben aangetoond dat essentiële olie van jasmijn een stimulerend / activerend effect heeft op de hersenen, wat tegelijkertijd helpt de stemming te verbeteren. Een verbeterde gemoedstoestand en een goede energieniveau zorgen voor lagere angst en stress gevoelens.

Een andere interessante studie gepubliceerd in Natural Product Communications ontdekte dat essentiële olie van jasmijn de emotionele toestand, gemoedstoestand en energieniveaus verbeterde tijdens gebruik op de huid gedurende een periode van acht weken.

Een veilig gebruik van etherische oliën

Afhankelijk van de plant, zijn er een aantal manieren waarop je essential oils kunt gebruiken om angst en stress te verminderen.

Op de lichaam / huid

Bijna alle etherische oliën zijn geschikt voor gebruik op niet-gevoelige delen van uw huid. Essentiële oliën worden door je huid en rechtstreeks in de bloedbaan opgenomen, waardoor dit een effectieve en medicinaal actieve route voor toediening is. Een goede plek om etherische oliën te gebruiken om angst en stress te behandelen, is aan de basis van de schedel waar het de bovenkant van de nek raakt. Dit bevindt zich in de buurt van de hersenstam, die alle input en output van het zenuwstelsel door het hele lichaam verspreidt, en vaak het rustgevende systeem van het zenuwstelsel kan kalmeren, wat in belangrijke mate gepaard gaat met angst- en stressniveaus. Andere populaire plaatsen voor het aanbrengen van essentiële oliën zijn de kruin van het hoofd, de polsen, de bovenarmen en de onderkant van de voeten. In theorie kun je ze overal toepassen op het gebied van gezond verstand (vermijd natuurlijk de ogen, oren, neuzen en geslachtsorganen), hoewel sommige ervan behoorlijk sterk kunnen zijn, is het belangrijk voorzichtig te zijn bij het toepassen ervan in de buurt van de bovengenoemde gevoelige gebieden . Een goede vuistregel is om de olie uit te testen op een klein deel van de niet-gevoelige huid om ervoor te zorgen dat je geen overgevoeligheid of ongewenste reacties hebt.

Inademen of diffuseren

Essentiële oliën zijn uiterst vluchtig, wat betekent dat ze gemakkelijk verdampen en in de lucht diffuseren, waardoor u ze eenvoudig kunt inademen en toch een vrij sterk medicinaal effect kunt bereiken. Dit zou eruit zien als het openen van de fles met de essentiële olie, het onder je neus houden en een diepe inademing nemen. Je kunt ook een paar druppels etherische

olie in je handpalmen doen, ze tegen elkaar wrijven en ze vervolgens over je gezicht houden terwijl je een paar keer diep ademhaalt. Buiten dat kun je ook een etherische oliediffuser kopen, wat een speciale machine is die ervoor zorgt dat de etherische olie een aerosol wordt, wat betekent dat het de medicinale stoffen in de olie verdampt in de lucht om direct te worden ingeademd wanneer je in de buurt van de diffuser bent. Een goede diffuser kan gemakkelijk een hele kamer vullen met een krachtige geur van etherische oliën, waardoor het een goede manier is om ontspannen te blijven terwijl u thuis bent en om een ​​vrij grote hoeveelheid medicinale stoffen op een veilige en consistente manier in te nemen.

Innemen

Essentiële oliën zijn krachtige, sterk geconcentreerde plantengeneesmiddelen. Het is niet nodig om ze in te nemen om van hun effecten te profiteren. Sommige mensen willen echter een meer medicinale, intense ervaring, bijvoorbeeld in het geval van extreme angst of stress.

Het is heel belangrijk om op te merken dat niet alle essentiële oliën veilig zijn om in te nemen. Neem voor de zekerheid bij twijfel het niet in. Met dat gezegd hebbende zijn er zeer strikte voorzorgsmaatregelen waaraan u zich moet houden als u essentiële oliën inwendig gebruikt, omdat ze zo sterk zijn.

Voor een essentiële olie die veilig is om inwendig in te nemen, gebruik je slechts 1-2 druppels in een gelcapsule of verdund in 150-200 milliliter water. Als je een essentiële olie inwendig inneemt en het te sterk aanvoelt, probeer dan wat water te drinken of wat absorberend voedsel zoals brood te eten. Dit zou elk ongemak aanzienlijk moeten verminderen. Als u echter één druppel neemt zoals hierboven wordt aanbevolen, zou het goed moeten zijn. Vergeet niet om langzaam te starten en alleen etherische oliën te gebruiken die veilig zijn om dit te doen. Neem ook niet meer dan 1 of 2 druppels per dag en neem om de paar weken een pauze om uw lichaam de tijd te geven zich aan te passen.

Etherische olie voor stress en angst

Er zijn letterlijk honderden recepten, formules en melanges van essentiële oliën voor angst en stress die in de loop der jaren zijn ontwikkeld. Mix en match je eigen favorieten op basis van wat het beste werkt voor je lichaam. Probeer een paar van de hierboven voorgestelde oliën uit en zoek uit welke het beste voor u werken. Voel je vrij om een paar samen te combineren voor een sterker medicinaal effect.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies