Gelukkig leven: 6 levensveranderende strategieën
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 januari 2019 

6 levensveranderende strategieën voor een gelukkig leven!

Geestelijke gezondheid: Je geestelijke gezondheid beïnvloedt hoe je denkt, hoe je je voelt en hoe je je gedraagt. Het heeft ook invloed op je vermogen om met stress om te gaan, uitdagingen te overwinnen, relaties op te bouwen en het herstellen van tegenslagen in het leven. Er zijn manieren om controle te krijgen over je geestelijke gezondheid en hier actief mee aan de slag te gaan. Hierdoor kan je beter omgaan met je emoties, ben je positiever en ga je je energieker voelen.

Inhoudsopgave

    1. Wat betekent het om geestelijk gezond te zijn?
    2. Hoe je je geestelijke gezondheid kan verbeteren
    3. Maak sociale verbinding een prioriteit, vooral face-to-face (1)
    4. Actief blijven is net zo goed voor de hersenen als voor het lichaam (2)
    5. Leer hoe je je stressniveaus onder controle kan houden (3)
    6. Eet een hersengezond dieet om een ​​sterke geestelijke gezondheid te ondersteunen (4)
    7. Beknibbel niet op slaap – het maakt meer uit dan je denkt (5)
    8. Zoek een doel en een betekenis in het leven (6)

Wat betekent het om geestelijk gezond te zijn?

Je geestelijke gezondheid gaat over je algehele psychische welzijn. Het omvat de manier hoe je over jezelf denkt, wat de kwaliteit is van je relaties met anderen, hoe je met je gevoelens omgaat en wat je doet bij moeilijkheden. Een sterke geestelijke gezondheid is niet alleen de afwezigheid van psychische klachten. Geestelijk gezond zijn is veel meer dan vrij zijn van depressie, angst of andere problemen. Het wijst juist naar een allerlei positieve kenmerken die je hebt als persoon.

Mensen die geestelijk gezond zijn hebben:

  • Een gevoel van tevredenheid
  • Levenslust, ze kunnen lachen en hebben plezier
  • Een goed vermogen om met stress om te gaan
  • Een gevoel van betekenis en doel in hun leven, zowel in wat ze doen als de relaties die ze hebben.
  • Flexibiliteit om nieuwe vaardigheden te leren en kunnen zich aanpassen bij veranderingen
  • Een goede balans tussen werk en ontspannen, rust en activiteit.
  • Zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld
  • De kracht om na tegenslagen weer op te staan en door te gaan

Deze positieve kenmerken van een goede geestelijke gezondheid stellen je in staat om goed deel te nemen aan leven. Ze helpen je om te gaan bij uitdagingen en stress van het leven.

De relatie tussen veerkracht en geestelijke gezondheid

Een goede mentale gezondheid hebben betekent niet dat je nooit slechte tijden doormaakt of emotionele problemen hebt. We gaan allemaal door teleurstellingen, verlies en verandering. En hoewel dit normale delen van het leven zijn, kunnen ze nog steeds verdriet, angst en stress veroorzaken. Maar net zoals fysiek gezonde mensen beter in staat zijn om terug te kaatsen van ziekte of letsel, zijn mensen met een sterke mentale gezondheid beter in staat terug te stuiteren tegen tegenspoed, trauma en stress. Dit vermogen wordt veerkracht genoemd.

Mensen die emotioneel en mentaal veerkrachtig zijn, hebben de middelen om moeilijke situaties het hoofd te bieden en een positieve kijk te behouden. Ze blijven gefocust, flexibel en productief, zowel in slechte als in goede tijden. Hun veerkracht maakt hen ook minder bang voor nieuwe ervaringen of een onzekere toekomst. Zelfs als ze niet meteen weten hoe een probleem zal worden opgelost, zijn ze hoopvol dat er uiteindelijk een oplossing zal worden gevonden.Gezondheid

Hoe je je geestelijke gezondheid kan verbeteren (ja, het is mogelijk!)

Iedereen kan last hebben van geestelijke of emotionele gezondheidsproblemen – en de meesten maken dat minimaal eens in het leven mee. Alleen al dit jaar zal ongeveer een op de vijf mensen last hebben van een diagnosticeerbare psychische stoornis. Maar ondanks de vaak voorkomende psychische problemen, doen velen van ons geen enkele of weinig moeite om de situatie te verbeteren.

We negeren de emotionele berichten die ons vertellen dat er iets mis is en proberen het te verhelpen door onszelf af te leiden of door zelfmedicatie met alcohol, drugs of zelfdestructief gedrag. We bottelen onze problemen op, in de hoop dat anderen het niet zullen merken. We hopen dat onze situatie uiteindelijk vanzelf zal verbeteren. Of we geven gewoon op – en vertellen onszelf ‘dit is gewoon hoe ik ben’.

Het goede nieuws is: je hoeft je niet slecht te voelen. Er zijn manieren die je kan gebruiken om je stemming te verbeteren, veerkrachtiger te worden en meer van het leven te genieten. Maar net zoals het inspanning vergt om je lichamelijke gezondheid op te bouwen en te behouden, werkt dat ook zo met je geestelijke gezondheid. We moeten tegenwoordig harder werken om te zorgen voor een sterke geestelijke gezondheid, simpelweg omdat er zoveel dingen in het leven zijn die ons naar beneden halen.

Waarom zijn we vaak terughoudend of niet in staat om onze geestelijke problemen aan te geven?

Veel mensen vinden het lastig om aan de slag te gaan met hun psychische problemen, dit kan door verschillende redenen komen:

  • In sommige samenlevingen worden mentale en emotionele problemen als minder echt gezien dan lichamelijke problemen. Het wordt gezien als een teken van zwakte of als je eigen schuld.
  • Sommige mensen zien ten onrechte problemen met de geestelijke gezondheid als iets waarvan je moet weten hoe je eruit kunt komen. Mannen, houden vaak hun gevoelens bij zich dan het te uitten en hulp te zoeken.
  • In de huidige tijd zijn we vaak bezig met het zoeken naar eenvoudige antwoorden op moeilijke problemen. We zoeken verbinding met anderen door social media dwangmatig te controleren, in plaats van contact te maken met mensen in de ‘echte wereld’. Om je stemming te verbeteren en depressie te verminderen, wordt sneller een pil genomen, dan dat er gewerkt wordt aan de onderliggende problemen.
  • Veel mensen denken dat als ze hulp zoeken voor mentale en emotionele problemen, de enige behandelingsoptie medicatie is (die gepaard gaat met ongewenste bijwerkingen) of therapie (die lang en duur kan zijn). De waarheid is, dat wat je problemen ook zijn, er stappen zijn die je kan nemen om je beter te voelen en een groter mentaal/emotioneel welzijn te ervaren. Het begint allemaal bij jezelf.

Maak sociale verbinding een prioriteit, vooral face-to-face

Ongeacht hoeveel tijd je besteedt aan het verbeteren van je mentale en emotionele gezondheid, je zult nog steeds het gezelschap van anderen nodig hebben om je op je best te voelen en goed te functioneren. Mensen zijn sociale wezens met emotionele behoeften aan relaties en positieve verbindingen met anderen. We zijn niet bedoeld om te overleven, laat staan ​​om te gedijen, in een isolement. Onze sociale hersenen snakken naar gezelschap, zelfs als ervaringen ons verlegen en wantrouwend hebben gemaakt voor anderen.

Waarom is een face-to-face verbinding zo belangrijk? verbinding

Telefoontjes en sociale netwerken hebben hun plaats, maar niets kan de stressverlichtende, stemmingsbevorderende kracht van face-to-face tijd met andere mensen verslaan.

De sleutel is om te communiceren met iemand die een “goede luisteraar” is – iemand met wie je regelmatig persoonlijk kunt praten, die naar je luistert zonder hun eigen opvattingen over hoe je zou moeten denken of voelen. Een goede luisteraar zal luisteren naar de gevoelens achter je woorden en zal je niet onderbreken, oordelen of bekritiseren.

Uitreiken naar andere mensen is geen teken van zwakte en het zal je geen last voor anderen maken. De meeste mensen zijn gevleid als jij ze voldoende vertrouwt en zo met hun praat over je moeilijke situatie. Als je het gevoel hebt dat je niemand hebt om mee om te gaan, zijn er goede manieren om nieuwe vriendschappen op te bouwen en je ondersteuningsnetwerk te verbeteren. In de tussentijd is het nog steeds een groot voordeel om face-to-face contact te hebben met kennissen of mensen die je overdag tegenkomt, zoals buren, mensen aan de kassa of in de bus, of de persoon die je je ochtendkoffie serveert. Maak oogcontact en wissel een glimlach, een vriendelijke groet of een praatje uit.

Tips om met anderen te verbinden

  • Bel een vriend of een geliefde en maak een afspraak. Als je allebei drukke levens leidt, bied aan om samen boodschappen te doen of samen te sporten. Probeer er een vast samenzijn van te maken. Bijvoorbeeld elke dinsdag ochtend een uurtje sporten of buiten wandelen.
  • Als je het gevoel hebt dat je niemand hebt om te bellen, neem dan contact op met kennissen. Veel andere mensen voelen zich vaak net zo ongemakkelijk bij het maken van nieuwe vrienden als jij, dus wees zelf degene die het ijs breekt. Maar opnieuw verbinding met een oude vriend, een collega. Vraag iemand mee uit voor de lunch of vraag iemand uit je buurt om koffie te drinken.
  • Ga achter je tv of computerscherm vandaan. Communicatie is grotendeels een non-verbale ervaring dat vereist dat je direct contact hebt met andere mensen. Verwaarloos je echte relaties niet door teveel achter een scherm te zitten.
  • Wees iemand die actief deelneemt. Sluit je aan bij groepen die elkaar regelmatig ontmoeten. Dit bied je prachtige kansen om mensen met gemeenschappelijke interesses te ontmoeten.
  • Wees niet bang om te glimlachen en gedag te zeggen tegen vreemden die je tegenkomt. Het maken van een verbinding is voor jullie beide leuk en je weet nooit waar het toe kan leiden!

Actief blijven is net zo goed voor de hersenen als voor het lichaam

De geest en het lichaam zijn met elkaar verbonden. Als je lichamelijke gezondheid verbetert, ervaar je automatisch een beter mentaal en emotioneel welzijn. Bij lichaamsbeweging komen ook endorfines vrij, krachtige chemicaliën die je humeur verhogen en zorgen voor extra energie. Regelmatige lichaamsbeweging of activiteit kan een grote invloed hebben op mentale en emotionele gezondheidsproblemen. Het verminderd stress, verbeterd je geheugen en zorgt ervoor dat je beter kan slapen.

Maar wat als ik er een hekel aan heb om te bewegen?

Nou, je bent niet de enige. Stampende gewichten in een sportschool of joggen op een loopband is niet ieders idee van een geweldige tijd. Maar je hoeft geen fitnessfanaat te zijn om de vruchten te plukken van actiever zijn. Maak een wandeling tijdens de lunch door een park,  gooi een frisbee met een hond, dans op je favoriete muziek, speel op activiteit gebaseerde videogames met je kinderen, fiets of loop naar een afspraak in plaats van autorijden.

Je hoeft niet te sporten totdat je doorweekt bent van het zweet of elke spier voelt in je lichaam. Zelfs bescheiden hoeveelheden beweging kunnen een groot verschil maken voor je mentale en emotionele gezondheid. En het is iets dat je op dit moment kan doen om je energie te vergroten en je te helpen een gevoel van controle terug te krijgen. Blijvend sporten is een goede en gezonde gewoonte.

sporten

Tips voor het starten van een trainingsroutine

  • Streef naar 30 minuten activiteit op de meeste dagen van de week. Als het gemakkelijker is, kunnen drie sessies van 10 minuten net zo effectief zijn. Begin met een wandeling of dans op een favoriet liedje.
  • Probeer ritmische oefeningen waarbij je zowel je armen als benen gebruikt, zoals wandelen, hardlopen, zwemmen, krachttraining, vechtsporten of dansen.
  • Voeg een mindfulness-element toe aan je trainingen. In plaats van je te concentreren op je gedachten, focus je op hoe je lichaam voelt als je beweegt – hoe je voeten de grond raken, het ritme van je ademhaling, of het gevoel van wind op je huid.

Leer hoe je je stressniveaus onder controle kan houden

Stress eist een zware tol van je mentale en emotionele gezondheid, dus het is belangrijk om het onder controle te houden. Hoewel niet alle stressfactoren kunnen worden vermeden, kunnen strategieën voor stressbeheer je helpen om dingen weer in balans te brengen.

Praat met een vriendelijk gezicht. Sociale interactie met iemand die om je geeft, is de meest effectieve manier om je zenuwstelsel te kalmeren en stress te verlichten. Samenwerken met een ander persoon kan de rem zetten op schadelijke stressreacties zoals ‘vechten-of-vluchten’. Het maakt ook stress-verlichtende hormonen vrij, dus je zult je beter voelen, zelfs als je de stressvolle situatie zelf niet kan veranderen.

Een beroep op je zintuigen. Maakt het luisteren naar een bepaald liedje je kalm? Of het ruiken van je favoriete geur? Of voel je je beter door te knijpen in een stressbal? Iedereen reageert iets anders op sensorische invoer, dus begin  te experimenteren om te vinden wat voor jou het beste werkt. Zodra je ontdekt hoe je zenuwstelsel reageert op sensorische input, kan je jezelf snel kalmeren, ongeacht waar of wanneer stress toeslaat. Gebruik je zintuigen tegen stress.

Maak een prioriteit voor vrije tijd. Neem deel aan je favoriete activiteiten, zodat je een goed gevoel krijgt. Ga naar een grappige film, maak een wandeling over het strand, luister naar muziek, lees een goed boek of praat met een vriend.

Maak tijd voor  waardering. Denk aan de dingen waarvoor je dankbaar bent. Mediteren, bidden, genieten van de zonsondergang, of gewoon een moment nemen om aandacht te schenken aan wat goed, positief en mooi is tijdens je dag.

Doe een ​​ontspanningsoefening. Terwijl sensorische input stress in het moment kan verlichten, kunnen ontspanningstechnieken helpen om algehele stressniveaus te verminderen, hoewel ze waarschijnlijk meer tijd zullen nemen om effectief te leren. Mindfulness-meditatie, diepe ademhaling of progressieve spierontspanning kunnen de stress afremmen en je lichaam en geest weer in balans brengen.

Beheer emoties om stress te verlichten

Het begrijpen en accepteren van je emoties – vooral de onplezierige die velen van ons proberen te negeren – kan een enorm verschil maken in je vermogen om stress te beheersen en je gemoedstoestand in balans te brengen.

‘Heb controle over je emoties om stress te verlichten’

Eet een hersengezond dieet om een ​​sterke geestelijke gezondheid te ondersteunen

Tenzij je je hebt verdiept in voeding, weet je misschien niet wat voor kracht voeding heeft op de manier waarop je denkt en hoe je je voelt. Een ongezond voedingspatroon kan je hersenen en gemoedstoestand belasten, je slaap verstoren, je energie verzwakken en je immuunsysteem verzwakken. Omgekeerd kan overschakelen naar een gezond dieet, suikerarm en rijk aan gezonde vetten, je meer energie geven, je slaap en gemoedstoestand verbeteren en je helpen om er op je best uit te zien.

Mensen reageren anders op bepaald voedsel, afhankelijk van genetica en andere gezondheidsfactoren, dus experimenteer met hoe het voedsel dat je in je dieet opneemt of eruit knipt, je gemoedstoestand veranderd. De beste plaats om te beginnen is door de “slechte vetten” weg te halen die je humeur kunnen schaden en ze kunnen vervangen door “goede vetten” die de gezondheid van de hersenen ondersteunen.

Voedingsmiddelen die de stemming negatief beïnvloeden:

  • Cafeïne
  • Alcohol
  • Transvetten
  • Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan chemische conserveermiddelen of hormonen
  • Zoete snacks
  • Geraffineerde koolhydraten
  • Gefrituurd eten

Voedingsmiddelen die de stemming positief beïnvloeden:

  • Vette vis rijk aan Omega-3 vetzuren zoals zalm, haring, makreel, ansjovis, sardines, tonijn
  • Noten zoals walnoten, amandelen, cashewnoten, pinda’s
  • avocado’s
  • lijnzaad
  • Bonen
  • Bladgroenten zoals spinazie, boerenkool
  • Vers fruit zoals bosbessen

Beknibbel niet op slaap – het maakt meer uit dan je denkt

Als je een druk leven leidt, lijkt het misschien een slimme zet minder te slapen. Maar als het om je geestelijke gezondheid gaat, is voldoende slaap een noodzaak (geen luxe). Als je hier en daar een paar uur overslaat, kunnen je humeur, energie, mentale scherpte en het vermogen om met stress om te gaan verslechteren. Op lange termijn kan chronisch slaapverlies grote schade aanrichten aan je gezondheid en vooruitzicht op het leven.

Terwijl volwassenen elke nacht moeten streven naar zeven tot negen uur slaap van goede kwaliteit, is het vaak onrealistisch om te verwachten dat de slaap komt op het moment dat je gaat liggen en je ogen sluit. Je hersenen hebben tijd nodig om te ontspannen aan het einde van de dag. Dat betekent dat het belangrijk is om: schermen twee uur voordat je naar bed gaat uit te zetten, je werk opzij te leggen, je geen zorgen te maken of na te denken over van alles en nog wat.

Tips om beter te slapenslaapritme

  • Als angst of chronische paniek je gedachten ’s nachts overheerst, zijn er stappen die je kunt nemen om te leren hoe je kan stoppen met piekeren.
  • Ontspan, kalmeer de geest en bereid je voor op de slaap, probeer een warm bad te nemen, lees bij zacht licht, luister naar rustgevende muziek of oefen een ontspannende techniek voor je naar bed gaat.
  • Om te helpen de interne klok van je lichaam in te stellen en de kwaliteit van je slaap te optimaliseren, moet je je aan een normaal slaap en waak schema houden, zelfs in het weekend. Houd telkens dezelfde tijden aan om je optimaal te voelen.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker, koel en stil is.

Zoek een doel en een betekenis in het leven

Iedereen ontleent betekenis en doel op verschillende manieren waarbij het ten goede komt aan anderen, maar ook aan jezelf. Je zou het kunnen zien als een manier om je nodig te voelen, je goed te voelen over jezelf, een doel dat je drijft, of gewoon een reden om ’s ochtends uit bed te komen. In biologische termen is het vinden van een betekenis en doel essentieel voor de gezondheid van de hersenen omdat het kan helpen nieuwe cellen te genereren en nieuwe neurale paden in de hersenen te creëren. Het kan ook je immuunsysteem versterken, pijn verlichten, stress verlichten en je gemotiveerd houden om de andere stappen voort te zetten om de mentale en emotionele gezondheid te verbeteren. Hoe je ook de betekenis en zin in het leven ontleent, het is belangrijk om er elke dag aan te werken.

Wat geeft je betekenis en een doel?

Werk betrekken dat betekenis geeft aan jezelf en anderen. Neem deel aan activiteiten die je creativiteit uitdagen en je productiever laten voelen, ongeacht of je ervoor betaald krijgt. Ideeën zijn tuinieren, tekenen, schrijven, een instrument bespelen of iets in je werkplaats bouwen.

Relaties. Tijd doorbrengen met kwaliteit, waar je jezelf geeft aan mensen die belangrijk voor je zijn, of het nu vrienden, kleinkinderen of oudere familieleden zijn. Het ondersteund de gezondheid van de ander en van jezelf en geeft je een doel.

Zorg voor een huisdier. Ja, huisdieren zijn een verantwoordelijkheid, maar als je voor iemand zorgt, voel je je nodig en geliefd. Er is geen liefde zo onvoorwaardelijk als de liefde die een huisdier kan geven. Dieren kunnen je ook uit het huis halen voor beweging en je blootstellen aan nieuwe mensen en plaatsen.

Vrijwilligerswerk. Net zoals we vastbesloten zijn om sociaal te zijn, zijn we ook vastberaden om aan anderen te geven. De betekenis en het doel van het helpen van anderen of de gemeenschap kan je leven verrijken en uitbreiden – en je gelukkiger maken. Er is geen limiet aan de individuele en groepsvrijwilligersmogelijkheden die je kunt verkennen. Scholen, kerken, non-profitorganisaties en liefdadigheidsorganisaties van alle soorten zijn afhankelijk van vrijwilligers voor hun voortbestaan.

Zorgen voor een ander. Het verzorgen van een ouder wordende ouder, een gehandicapte echtgenoot of een kind met een lichamelijke of psychische aandoening is een daad van vriendelijkheid, liefde en loyaliteit.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies