%%title%% | de meestvoorkomende tekenen
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 maart 2019 

Heb ik een burn-out?

Burn-out: Je bent helemaal uitgeput en opgebrand. Alles is teveel voor je en het beïnvloed je dagelijkse functioneren behoorlijk. Werken lukt niet meer, zelfs je gezinsleven of het huishouden wordt teveel om nog goed te kunnen uitvoeren. Je voelt je vermoeid, leeg en somber.

Waaraan merk je een burn-out?

Stress bouwt zich op in de tijd. Je staat boven op een berg en het gaat heel erg goed met je. Een beetje stress is niet erg, daarmee presteer je beter. Op gegeven moment glij je van die berg af en kom je in een fase van chronische stress terecht. Het gaat niet helemaal goed met je en er veranderen een aantal dingen. Je komt in een eerste dip terecht, ook wel overspannenheid genoemd. Je krijg dingen niet meer gedaan, je bent meer prikkelbaar en alles gaat wat moeizamer. Op gegeven moment kom je daar uit en ga je verder. Het kan dan zo ineens zijn dat je van de berg afvalt in een ravijn. Op dat moment spreek je van een burn-out. Je merkt van alle kanten dat het niet goed met je gaat. Je elastiekje is gebroken. Je hebt geen energie meer. Je weet dus dat je een burn-out hebt als je geen energie en geen mentale kracht meer hebt om dingen te doen. Alles staat als het ware stil.Stress

Als jij een burn-out hebt, heb je een grote kans dat je last hebt van de onderstaande punten.

  • Het ervaren van paniekaanvallen
  • In de ochtend te moe zijn om op te staan
  • Het gevoel de controle kwijt te zijn over je lichaam en denken
  • Je ontvreemd voelen van jezelf
  • Het hebben van grote twijfel of het allemaal nog wel goed gaat komen
  • Veel zweten
  • Een grote angst hebben om na een lange tijd weer aan het werk te gaan
  • De rest van je leven nog geconfronteerd worden met nare gedachten over de burn-out periode

Symptomen van een burn-out

Mentale symptomen

De geestelijke symptomen ontstaan al in de vroege aanloop van een burn-out. Het kan in eerste instantie niet zoveel opvallen, maar ze zorgen op den duur voor serieuze problemen. Het zijn allemaal signalen dat je energiegrens bereikt is. Denk aan klachten zoals:

  • Geheugenproblemen. Het hoofd zit overvol als je een burn-out hebt. Het voelt alsof er een soort mist in je hoofd zit. Het gevolg is dat je veel vergeet en niet veel kan onthouden.
  • Lusteloosheid
  • Somberheid
  • Huilbuien
  • Boosheid. Het is belangrijk dat je je bewust bent van je eigen grenzen. Mensen met een burn-out herkennen vaak weinig grenzen, zo ook die van boosheid. Irritatie is de eerste uitingsvorm van boosheid. Dit kan verder groeien naar boosheid en naar woede. Je voelt een druk alsof je gaat ontploffen. Als je opgebrand bent en erg moe bent, ben je helemaal leeg. Het stresssysteem draait overuren. Dit zorgt ervoor dat je je eerder bedreigd voelt en als reactie daarop kan je eerder boos worden om het gevecht aan te kunnen om te overleven.
  • Prikkelbaarheid. Het lijkt wel alsof al je zenuwen geprikkeld worden en alsof je alles hoort. Je hoofd loopt over door alles wat je binnenkrijgt en je irriteert je heel snel aan alle kleine dingen die om je heen gebeuren.
  • Concentratieproblemen Opgebrand
  • Niet meer kunnen genieten.
  • Nergens meer zin in hebben
  • Uitstelgedrag. Je kunt je nergens meer toe zetten. Alles lijkt teveel, waardoor je dingen die je stress gaan geven, gaat uitstellen.
  • Afgevlakt gevoel. Doordat het lichaam in een overlevingsstand is gegaan, kunnen de emoties weggestopt worden.
  • Slecht slapen of juist heel veel slapen.
  • Opgejaagd gevoel
  • Moeite met sociaal contact. Het zien/spreken van mensen zorgt leegloopmomenten, zweetaanvallen en paniek.
  • Piekeren
  • Onverschilligheid / cynisch zijn. Je neemt meer afstand van de dingen die eerst erg belangrijk voor je waren. Je bent opeens onverschillig tegenover je werk, gezien, hobby’s, etc. Dit kan afgewisseld worden met periodes van angst en onrust. Je onverschillige houding is dan meer en manier om afstand te nemen omdat een gemotiveerde houding niet meer lukt. Ook kan je cynisch worden, waardoor je nare opmerkingen naar andere mensen toe gaat maken.
  • Faalangst. Dit is de angst dat je iets helemaal gaat verprutsen. Je twijfelt aan jezelf en je eigen vermogens. Je bent niet meer in staat om aan alle verwachtingen te voldoen.
  • Angst met mogelijke paniekaanvallen. Je stelt jezelf vragen als: kan ik ooit wel weer werken? Wie kan ik nog aan? Wat gebeurd er allemaal met mijn lichaam? Je kan de angst hebben dat je nooit meer beter wordt. Paniekaanvallen door stress zijn zeer angstig, waarbij je kan denken dat je doodgaat door een hartaanval.

Lichamelijke symptomen

De belangrijkste lichamelijke symptoom is de vermoeidheid. Je energiepeil is simpelweg helemaal leeg. De moeheid die je voelt is bijna niet te snappen door mensen die nog nooit een burn-out hebben gehad. Je hebt het gevoel dat je door en door moe bent en dat je jezelf kwijt bent. Eerst deed je alles, maar nu lukt haast niets meer en moet je hulp vragen aan je omgeving. Je voelt de moeheid als je in de ochtend wakker wordt, alsof je een marathon hebt gelopen. Het besef dat er nog een hele dag voor je ligt, maakt je moedeloos. Als je continu over je grens blijft heengaan, kunnen er lichamelijke klachten ontstaan, zoals:

  • Hoofdpijn
  • Spierpijn. Pijnlijke spieren door stress is een veelvoorkomend symptoom.
  • Nekklachten/rugklachten
  • Buikpijn en last van de maagMoe
  • Hogere bloeddruk
  • Sneller griep en verkoudheid door een verminderd immuunsysteem. Het immuunsysteem zorgt voor de verdediging tegen virussen, bacteriën en schimmels. Ook zorgt het voor het opruimwerk en herstelwerk in je gehele lichaam. Stress zorgt voor een verandering is bijna alle cellen van je lichaam.
  • Verslechterde lichamelijke conditie
  • Meer roken en alcohol drinken. Roken wordt vaak ingezet om meer te ontspannen en om van stress af te komen. Maar roken vermindert de lichamelijke gesteldheid van je hart, bloedvaten en longen. Een vermindere lichamelijke gezondheid zorgt voor lichamelijke klachten die weer zorgen voor extra stress. Alcohol zorgt voor een verminderde slaapkwaliteit waardoor ook de stressklachten zullen toenemen. Het beste is om tijdens je burn-out totaal geen alcohol te drinken omdat het verwerken van alcohol in je lijf ook weer energie kost.
  • Afvallen of aankomen in gewicht
  • Duizeligheid

Je kan het gevoel hebben dat je niet meer de regie hebt over je eigen lichaam. Het lichaam heeft de regie overgenomen doordat het steeds meer en meer uitgeput is geraakt.

Accepteer je burn-out

Het pittigste wat er is, is om je burn-out te accepteren. Heel veel mensen vinden het moeilijk om te accepteren als het allemaal even niet meer lukt. Maar juist het accepteren is de eerste stap van het herstel. Het toch maar door willen gaan, ondanks alle lichamelijke en mentale klachten, is heel erg slecht voor je gezondheid. Mensen met een burn-out zijn hele sterke mensen. Het zijn degene die getalenteerd zijn, veel kunnen en veel doen, maar alles bij elkaar werd simpelweg teveel. Het is nodig dat je overgaat naar een modus van rust en herstel. Veel mensen schamen zich voor hun burn-out, ondanks een totaal gevoel van uitputting. Schaamte ontstaat doordat we onszelf vergelijken met anderen en we nadenken over hoe gelukkig en succesvol we eigenlijk zouden moeten zijn. Je stelt hierdoor hoge eisen aan jezelf en bent bang om de kwetsbare kant van jezelf te laten zien. Sommige mensen vertellen niet aan hun directe omgeving dat ze in een burn-out zitten. Vaak weten slechts enkele mensen dat het de laatste tijd niet zo goed meer gaat. Herstel

Het herstellen van een burn-out gaat met ups en downs. Het is niet een stijgende lijn, waarbij alles telkens beter en beter gaat. In het begin is de ene dag nog slechter dan de andere dag en ben je vaak blij als de dag weer om is. Op gegeven moment kan er een dag tussen zitten dat het lichaam wat meer energie heeft en dan opeens de volgende dag is het lichaam weer compleet leeg. Dit is een frustrerend is, maar het is goed om dit uit te leggen aan de mensen om je heen. Op de ene dag kan je wel iets doen en de dag erop juist weer niets. Je leeft in het moment. Naarmate het herstel verder gaat, nemen de goede dagen toe. Maar er blijven irritante, frustrerende dagen dat het lijkt alsof je geheel opnieuw moet herstellen. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk herstellen, maar juist de rust gaat ervoor zorgen dat je gaat herstellen. Het zo snel mogelijk willen herstellen van een burn-out is net zoals je in de burn-out bent terechtgekomen. Dat werkt niet.

Het mooiste is om rustig aan je herstel te werken met het oog op hoe je deze leerfase kan toepassen in de rest van je leven, zodat je er veel sterker uitkomt.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies