Overwin je vermoeidheid
arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juli 2017 

Het overwinnen van vermoeidheid!

Iedereen heeft wel eens dagen dat hij of zij erg vermoeid is. Je hebt geen energie en daardoor behoefte aan rust. Soms kunnen een paar goede nachtrusten ervoor zorgen dat je weer meer energie krijgt. Maar was als ongeacht dat je goed slaapt, je toch vermoeid blijft? Dit wordt ook wel chronische vermoeidheid genoemd. Mensen die hier last van hebben voelen zich voor een langere periode niet goed uitgerust.

Vermoeidheid

Vermoeidheid is te beschrijven als geen energie hebben, futloos zijn en vooral willen slapen. Wanneer de vermoeidheid voor een langere tijd aanwezig is en niet weggaat door rust te nemen, is er sprake van oververmoeidheid of chronische vermoeidheid.

De tekenen van vermoeidheid

Vermoeidheidsklachten kunnen zich zowel lichamelijk als psychisch uitten. Lichamelijk uit het zich voornamelijk in pijn en last aan verschillende lichaamsdelen. Psychisch uit het zich in je geestelijke gesteldheid. Hieronder de meest voorkomende tekenen van vermoeidheid:

  • Hoofd-, nek- en rugpijn
  • Spierpijn
  • Duizeligheid
  • Sufheid
  • Somberheid
  • Last van ogen
  • Geïrriteerdheid
  • Concentratieproblemen

Chronische vermoeidheid

Bij langdurige vermoeidheid is er vaak een oorzaak aan te wijzen waar al een langere tijd sprake van is. Vaak is chronische vermoeidheid een gevolg van veel spanningen. Teveel prikkels kunnen leiden tot stress, overspannenheid of zelfs tot een burn-out. Een grote factor tot vermoeidheid is stress. Veel mensen hebben tegenwoordig een te hoge werkdruk, problemen in relaties of andere zorgen zoals financiële problemen. Doordat je niet meer ontspant blijft je lichaam in een paraatheidsmodus. Als je de stress aanpakt, kan de vermoeidheid afnemen en het lichaam weer in balans raken.

Het lichaam kan ook uit balans zijn door bijvoorbeeld een ziekte. Denk hierbij aan hartproblemen, schildklieraandoeningen, longziektes, pfeiffer, bloedarmoede, infectieziektes en lever/nierziektes. Ook kan het lichaam ontregelt zijn door een verkeerd eetpatroon, ondergewicht, overgewicht, alcohol, drugs, cafeïne of medicijnen. Er zijn dus meerdere oorzaken die voor oververmoeidheid kunnen zorgen. Belangrijk is om na te gaan wat de oorzaak is, zodat  niet de gevolgen (klachten) worden aanpakt, maar de oorzaak. Wanneer de oorzaak is aangepakt, zullen de klachten langzaam afnemen.

Wat te doen bij vermoeidheidsklachten

Er zijn verschillende manieren om met vermoeidheidsklachten om te gaan. Voor ieder mens werkt er weer iets anders. Probeer daarom ook verschillende manieren, om zo te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Lichaamsbeweging

Denk aan wandelen, fietsen, joggen, zwemmen, fitness, etc. Lichaamsbeweging zorgt voor nieuwe energie. Bovendien heb je geen tijd om over van alles na te denken. Door te bewegen krijg je dus ook een mentaal rustmoment.

Yoga

Neem eens een yoga les om te ontdekken of dit voor jou werkt. Ook online zijn er genoeg yoga oefeningen te vinden. Zet een ontspannend muziekje op en geniet! Door yoga kan je fysieke stress los laten door bepaalde bewegingen. Er wordt een combinatie gemaakt tussen lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken.

Mindfullness

Dit is een techniek waardoor je leert om meer in het hier en nu aanwezig te zijn. De meeste mensen leven of in het verleden of maken zich zorgen om de toekomst. Hierdoor ontstaan er veel spanningen en kom je niet tot rust. Bij mindfullness draait het om het hier en nu te accepteren. Ook hiervoor zijn tal van oefeningen te vinden op het internet. YouTube staat ook boordevol met mindfullness begeleidingsvideo’s.

Gezond eetpatroon

Verkeerde voeding kan leiden tot vermoeidheid. We horen het vaak: ‘je bent wat je eet’ en zo werkt het ook echt. Verkeerde suikers, alcohol, cafeïne en kunstmatige toevoegingen zorgen ervoor dat ons lichaam niet optimaal werkt. Hierdoor draait ons lichaam overuren om de verkeerde stoffen weer onschadelijk te maken. Voldoende koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten, mineralen en vitaminen zijn erg belangrijk. Denk hierbij aan groente, fruit, noten en zaden. Drink daarbij ook veel water! Veel mensen voelen zich vermoeid door uitdrogingsverschijnselen, zonder dit zelf te beseffen! Probeer per dag minimaal 2 liter water te drinken. Houdt dit eens een paar weken vol en je zal zeker het verschil voelen.

Voldoende slaap

Slaap kan je niet gemakkelijk inhalen om zo vermoeidheid op te lossen. Als je bijvoorbeeld drie nachten weinig slaapt en dat probeert in te halen met een lange nacht slaap, werkt dit vaak niet. Je lichaam en geest herstellen zich voornamelijk bij diepe slaap. Het beste is om een vast dag en nacht ritme aan te houden en vooral op tijd naar bed te gaan. Een vast ritme zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en elke ochtend hetzelfde tijdstip energiek wakker wordt.

Let op je ademhaling

Een verkeerde manier van ademhalen zorgt voor minder zuurstof met als gevolg dat je moe wordt. Probeer daarom eens een aantal keer per dag te focussen op je ademhaling. Dit kan je doen door een ontspannen houding aan te nemen. Adem dan via je neus in, houd je adem enkele seconden vast en adem via je mond rustig uit. Herhaal dit een aantal keer. Hierdoor kan je ontspannen en even tot rust komen.

Massage

Een goede massage heeft zowel fysiek als psychisch een positief effect bij vermoeidheid. Het is een ideale manier om even helemaal te ontspannen. Een kleine zelfmassage kan ook al wonderen doen. Ga eerst ontspannen zitten en laat je spieren ontspannen. Gebruik dan beide handen of een hand om jezelf te masseren in je schouders en nek.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies