arrow_drop_up arrow_drop_down
Stoppen met piekeren: 9 simpele gewoonten
24 april 2020 
in Stress

Stoppen met piekeren: 9 simpele gewoonten

Piekeren. Het begint met een zeurende gedachte. Die gedachte levert nog een paar extra gedachten op. En voordat je het weet, is er een storm in je hoofd die je irrationeel doet laten denken. Je mentale en lichamelijke energie raakt hierdoor op. Iedereen piekert wel eens en iedereen weet wat voor negatieve effecten dit kan hebben op je leven en je geluk. Er zijn gelukkig verschillende gewoonten die je kunnen helpen om het piekeren te verminderen. Daardoor kan je gemakkelijker met piekerende gedachten omgaan als ze opduiken in je hoofd.

‘Piekeren zorgt er niet voor dat het leed van morgen verdwijnt, het haalt de kracht van vandaag weg’

‘Zorgen geven een klein ding vaak een grote schaduw’

1. De meeste dingen waar je je zorgen over maakt, gebeuren nooit

Ja, lees de bovenstaande zin nog maar een keer. Deze zin is zo doeltreffend en is helemaal waar. Als je terugkijkt op al je zorgen, zijn de meeste daarvan nooit uitgekomen. Als je weer eens last heb van pieker gedachten, vraag dan jezelf dit af: Hoeveel van de dingen waarvan ik bang was dat ze in mijn leven zouden gebeuren, zijn er werkelijk gebeurd? Waarschijnlijk is je antwoord: heel weinig. En de weinige dingen die echt gebeurd zijn waren meestal niet zo pijnlijk of vreselijk als je had verwacht. Zorgen zijn meestal gewoon monsters die je in je eigen hoofd maakt. Blijf kalm en besef dat de meeste dingen waar je over piekert nooit gebeurd. Laat dit je kalmeren en de bezorgde gedachte stoppen voordat het een grote sneeuwbal van negativiteit wordt.

2. Voorkom dat je gaat dwalen in vage angsten

Je kan heel gemakkelijk verdwalen in overdreven zorgen en rampscenario’s. Zoek dus duidelijkheid in een zorgwekkend situatie door jezelf af te vragen (eerlijk en realistisch): wat is het ergste dat kan gebeuren? Als je die vraag hebt beantwoord, kan je wat tijd besteden door na te denken wat je eraan kan doen als dat vrij onwaarschijnlijke toch gebeurd. Meestal is wat er in de werkelijkheid kan gebeuren niet zo erg als wat je hoofd verzint met allerlei vage angsten. Een paar minuten besteden aan opheldering/verduidelijking kan je heel wat tijd, energie en lijden besparen.

3. Probeer niet in te vullen wat iemand anders denkt

Iemands gedachten proberen te lezen werkt meestal niet zo goed. In plaats daarvan kan het heel gemakkelijk leiden tot het creëren van overdreven en rampzalige scenario’s in je hoofd. Je kan nooit weten wat iemand denkt, dus probeer dit niet in te vullen voor jezelf. Als je iemand gedachten probeert in te vullen, zijn deze vaak heel negatief (ze denkt vast dat ik het niet kan, hij denkt vast dat ik lelijk ben). Kies dus een manier die minder snel tot zorgen en misverstanden leidt. Communiceer en vraag wat je wil weten. Door dit te doen, bevorder je de openheid in een relatie en zal je veel gelukkiger maken, gezien je onnodige conflicten en negativiteit vermijdt.

4. Zeg stop in een situatie waarvan je weet dat je niet helder kan denken

Je kan mentaal veel kwetsbaarder zijn als je honger hebt, als je in bed ligt of als je op het punt staat te gaan slapen. Op die momenten kunnen zorgen gemakkelijker in je hoofd gaan rond zoemen. Probeert in dat soort situaties gelijk tegen jezelf te zeggen: nee, we gaan hier nu niet over nadenken. En zag daarna tegen jezelf: ik zal over deze situatie of kwestie nadenken op een moment dat ik weet dat mijn geest beter werkt. Zoals wanneer ik gegeten heb of wanneer ik genoeg energie heb. Het vergt enige oefening om dit consequent en effectief toe te passen, maar het kan ook groot verschil maken in je leven.

5. Onthoud dat mensen niet zoveel aan je denken als je misschien zelf denkt

Soms kunnen we het idee hebben dat mensen naar ons kijken en op ons letten met wat we aan het doen zijn. Maar eigenlijk hebben ze hun handen vol aan het nadenken over wat andere mensen van hen vinden. En met nadenken over wat hen het meest aan het hart ligt, zoals hun kinderen, huisdieren, familie, baan, school, etc. Verlies je dus niet in zorgen of wat mensen denken of zeggen als je iets doet. Laat zulke gedachten je leven niet tegenhouden. Leef in vrijheid!

6. Sporten

Er zijn maar weinig dingen die zo goed en consistent werken als sporten om innerlijke spanningen weg te nemen en om uit een hoofdruimte te komen waarbij je extra kwetsbaar bent voor zorgen. Sporten maakt je meer gefocust. Het helpt je natuurlijk om een sterker lichaam te bouwen, maar sporten heeft heel veel prachtige mentale voordelen. Door sporten blijf je uit je hoofd en ben je alleen maar bezig met doen. Positieve geluksstofjes gaan door je lichaam heen en je krijgt er meer energie van.

7. Laat je piekergedachten in het licht komen

Laat je grote zorgen in het licht en praat erover met iemand die dicht bij je staat. Zo is de kans groter dat je de situatie van het probleem gaat zien zoals het werkelijk is. Een paar minuten ventileren kan een groot verschil maken en na een tijdje begin je jezelf misschien af te vragen waar je je zo zorgen over maakte. Soms hoeft de ander alleen maar te luisteren terwijl je zelf de situatie hardop doorwerkt. Op andere momenten kan het nuttig zijn om jezelf door de andere persoon te laten aarden en dat diegene je helpt om een nuttiger perspectief te vinden op de situatie. Als je op dit moment niemand hebt om mee te praten, ga er dan over schrijven. Door te schrijven haal je je zorgen ook uit je hoofd. Door van je af te schrijven kan je jezelf kalmeren en duidelijkheid vinden over de situatie.

8. Breng meer tijd door in het nu

Als je teveel tijd besteedt aan het herbeleven van het verleden, is het gemakkelijker om je zorgen over de toekomst te voeden. Als je in de toekomst teveel tijd doorbrengt, is het ook gemakkelijker om meegesleurd te worden door negatieve gedachten over wat als. Concentreer je dus op het gericht zijn van meer tijd en aandacht in het huidige moment. Er zijn manieren om opnieuw verbinding te maken met wat er op dit moment gebeurd.

Vertragen. Doe wat je nu doet, maar doe het langzamer. Beweeg, praat, eet, drink langzamer. Door dit te doen, wordt je meer bewust van wat er op dit moment om je heen gebeurd.

Verstoor en maak opnieuw verbinding. Als je merkt dat je gaat piekeren, verstoor die gedachte dan door in gedachten tegen jezelf te roepen: STOP! Maak vervolgens opnieuw verbinding met het huidige moment door slechts 1 of 2 minuten de tijd te nemen om je 100% te concentreren op wat er om je heen gebeurd. Neem het op met al je zintuigen. Voel het, zie het, ruik het, hoor het en voel het op je huid.

9. Focus je op de kleine stap die je kan nemen om verder te gaan

Om te stoppen met piekeren is het nuttig om in actie te komen voor een oplossing aan je zorgen. Begin iets op te lossen of te verbeteren aan datgene waar je je zorgen over maakt. Dus vraag jezelf af: wat is een kleine stap die ik nu kan zetten om de situatie waarin ik me bevind te verbeteren? Daarna kan je je focus leggen op het nemen van een kleine stap vooruit.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies