Mindfulness; een rare bijsmaak!
Waarom mindfulness voor de meeste een nare bijsmaak heeft
26 januari 2019 
in Stress

Waarom mindfulness voor de meeste een nare bijsmaak heeft

Mindfulness: Mindfulness heeft bij veel mensen een imagoprobleem. Het doet veel mensen denken aan vage type mensen die de hele dag zweverige oefeningen uitvoeren in de natuur. Een veelgehoorde misvatting is dat ‘mindful’ gelijkstaat aan lekker zen en relaxed zijn, of dat niks of niemand je nog zal deren. Maar mindfulness betekent letterlijk: vol aandacht zijn. Simpelweg aandachtig en zonder oordeel registreren wat zich nu voordoet – van boosheid tot blijdschap en pijn. Als je mindful leeft – oftewel met aandacht – kies je bewust waarop je je aandacht richt en hoe je dat doet. Je aandachtspier wordt sterker, je zult gaandeweg merken dat je beter kunt focussen en daardoor zal je niet alleen meer plezier ervaren, het is ook de basis voor veerkracht en en goede omgang met onprettige situaties.

De meerderheid heeft een verstoorde aandacht

Aandacht ligt aan de basis van al je activiteiten. Van het uitdoen van je wekker tot deze savonds instellen, en alles wat je ertussen doet: autorijden, werken, koken, etc. Als kind kon je urenlang onverstoord spelen met lego of je pop. Nu is het lastiger om onverdeelde aandacht voor iets op te brengen. Ten eerste omdat er als volwassene meer aandacht van je wordt gevraagd. Merken en reclames azen erop, collega’s verwachten focus, je kind wil met je spelen, een verdrietige vriend vraagt een luisterend oor, en ga zo maar door. Ten tweede komt er in dit digitale tijdperk elke dag een explosie aan informatie op je af, die ook om jouw aandacht vraagt. Het aantal beelden dat je te verwerken krijgt ligt honderden keren hoger dan 100 jaar geleden.stressvrij

Bij elkaar opgeteld plegen al deze aandachttrekkers een aanslag op je aandacht. En je brein is medeplichtig, want het is verslaafd aan informatie: hoe meer input het krijgt, hoe hongeriger het wordt en hoe meer ‘eten’ het verslindt. Net zoals je je lichaam kunt blesseren als je overmatig beweegt, overbelast je zo ook je ‘aandachtspier’. Met als gevolg dat je bij de simpelste activiteiten je aandacht er niet bij kan houden. Je dwaalt af, bijvoorbeeld naar de toekomst, of je zit met je hoofd juist het verleden. Met dergelijke afdwalingen naar toen of later bereik je niks, behalve dat je de focus wegneemt van je huidige activiteit, waardoor je er niet volledig van kunt genieten en je foutgevoeligheid toeneemt. Het is belangrijk dat je aan de slag gaat om je onverstoorde aandacht terug te krijgen.

Wat zijn dan de voordelen?

Mensen die mindful – bewust de aandacht ergens bij hebben – ervaren minder stress en onrust. Daarnaast zijn die mensen aak positiever gestemd en werken effectiever aan de dingen die ze moeten doen. De voordelen van mindfulness (aandachtstraining) zijn talloos. Uit tal van studies blijkt dat het onder andere helpt tegen angst, lichamelijke pijn, pikeren en depressieve gevoelens. Het leidt tot een toename van onder meer geluk, gezondheid, concentratie, besluitvaardigheid en zelfbeheersing. En aangezien aandacht aan de basis ligt van alles wat je doet, vormt een aandachtiger leven de eerste stap naar groei van al je vaardigheden.

Train dagelijks je buik en vetrollen maken plaats voor een sixpack, maar stop met trainen en je buik wordt weer vetter. Zo werkt het ook met aandacht. Train regelmatig je aandachtspier, dan zul je aandachtiger leven, maar leef je zonder aandacht, door te multitasken, af te dwalen en steeds weer die smartphone erbij te pakken, dat wordt de spier slap als een vaatdoek. Hierdoor ga je nog onaandachtiger leven (je vergeet afspraken, raakt dingen kwijt, let niet op in het verkeer, etc). Met mindfulness / aandachtstraining draai je deze vicieuze cirkel weer om. Eigenlijk is het heel simpel: besteed aandacht aan je aandacht, dan groeit je aandacht.

Hou het nuchter en simpel

De afgelopen twintig jaar is de interesse is mindfulness heel erg toegenomen en dat heeft zijn redenen. Mindfulness beantwoordt blijkbaar een sterk toenemende behoefte om anders in het leven te staan en om te gaan met de dingen die er op ons afkomen, een manier die bevredigender en bevrijdender is dan de gewone manier. Mindfulness wil niet de inhoud van negatieve gedachten veranderen. Maar het moedigt aan om de relatie met gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen te veranderen, zodat we kunnen ontdekken dat het voorbijgaande gebeurtenissen zijn, waar we al dan niet op in kunnen gaan. Mindfulness kan leren om storende gedachten, emoties en gewaarwordingen te laten komen en gaan, zonder de noodzaak ze te moeten onderdrukken, ertegen te vechten of ervan weg te lopen. Met mindfulness kan je in het leven staan, hier en nu, zonder bezig te blijven met het verleden en de zorgen over de toekomst.

‘Mindfulness is doelbewust niet-oordelende aandacht geven in het moment’

Mindfulness is dus meer dan een manier om even te ontspannen. Het is een houding die je in je leven kan aannemen en die je hele leven kan beïnvloeden.

Mindfulness en stress

In de hulpverlening en in meerdere therapievormen wordt mindfulness steeds vaker toegepast. Het is namelijk een eenvoudige methode waarin je je gezonde boeren verstand gebruikt, maar waarbij je wel een open houding aanneemt. Het is goed als je mindfulness een kans geeft en dan kan je beslissen of het voor jou werkt of niet. Ook al lijken sommige oefeningen binnen ons cultureel afgebakende denken een beetje vreemd. Met de aandacht van mindfulness is er nauwelijks een mogelijkheid om te piekeren, waardoor het beschermend werkt tegen negatieve gedachtegevoelspiralen. Mindfulness werkt erg goed als je last hebt van stress.

  1. Je wordt je namelijk meer bewust van je gedachten. Hierdoor kan je een stap terugnemen en je gedachten niet zo letterlijk nemen. Hierdoor wordt je stressrespons minder snel geactiveerd.stress
  2. Je reageert niet direct op een situatie. Door mindfulness creëer je een pauze moment om je verstand te gebruiken zodat je op een goede manier kan reageren op de situatie.
  3. Je bent meer alert op wat je lichaam nodig heeft.
  4. Je bent je beter bewust van je eigen emoties en die van een ander.
  5. Je leven van zorgzaamheid en compassie voor jezelf en anderen nemen toe.
  6. Mindfulness oefeningen verminderen activiteit in de amygdala. De amygdala staat centraal bij het aanzetten van je stress respons.
  7. Je kan je beter focussen. Hierdoor kan je je werk beter uitvoeren.
  8. Je kan je humeur sneller veranderen als je te maken krijgt met vervelende gebeurtenissen.

De volgende keer als je dus iets hoort of leest over mindfulness, weet dan dat hier bewuste aandacht mee bedoeld wordt. Leef jij je leven met aandacht voor alle dingen? Of voel je je de laatste tijd gehaast en gejaagd? Probeer elke dag eens bewust stil te staan in het hier en nu. Waardeer alle dingen in een dag en doe al je bezigheden met aandacht. Je zal zeker een verschil merken in hoe je je voelt!

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies