arrow_drop_up arrow_drop_down
Mislukkingen overwinnen: 9 krachtige manieren
20 juni 2020 
in Stress

Mislukkingen overwinnen: 9 krachtige manieren

Vaak gingen dingen wel prima of zelfs goed. Maar op sommige dagen niet. Je maakt een fout, hebt tegenslag of je faalt gewoon ergens in. Het is niet leuk, maar het is niet te vermijden, tenzij je niets meer gaat doen. Dus wat nodig is, is een slimme en vriendelijke manier om met dergelijke situaties om te gaan in plaats van ze te laten leiden tot zelfhaat en negativiteit.

‘Ik kan falen accepteren, iedereen faalt ergens in. Maar ik kan niet accepteren dat ik het niet probeer’.

‘Ooit geprobeerd. Ooit gefaald. Maakt niet uit. Probeer opnieuw. Faal opnieuw. Faal beter’.

1. Accepteer hoe je je voelt

Als je ergens in faalt, doet het pijn. Soms een beetje en soms heel erg veel. Maar deze gevoelens zijn geen problemen. Probeer je gevoelens niet weg te duwen door jezelf af te leiden of door te proberen de verantwoordelijkheid op iemand anders te leggen (als je diep van binnen weet dat deze ook deels op jezelf rust). En probeer falen niet weg te lachen. Je mag gewoon zijn met alles wat je denkt en voelt. Je mag het proberen te accepteren en alles gewoon te voelen. Laat het een tijdje pijn doen in plaats van alles af te wijzen en weg te houden. Als je het binnenlaat en het accepteert, zal je je sneller beter voelen. En op de lange termijn is het dan minder pijnlijk om te verwerken wat er is gebeurd. Als je afwijst hoe je je echt voelt, zullen die emoties later op onverwachte momenten opduiken en je humeurig, pessimistisch, boos en verdrietig maken.

2. Je bent geen mislukking omdat je een tegenslag hebt

Als je een tegenslag hebt gehad, is het heel gemakkelijk om te denken dat je op dit gebied van je leven altijd zal blijven falen. Het is gemakkelijk om te denken dat je inderdaad een mislukkeling bent. Trap niet in deze gedachten en overtuigingen. Herinner jezelf er in plaats daarvan aan dat:

  • Dit niet betekent dat je de volgende keer ook zult falen
  • Dit niet voor de rest van je leven is. Blijf actie ondernemen en onthoud dat niets je als een mislukking kan bestempelen, tenzij je dit label op je zelf plakt.

Iets wat negatief is kan je zien als iets tijdelijks en niet als iets permanents. Dit is een sleutel voor op optimistische houding en om door te gaan in je leven.

3. Wees constructief en leer van deze situatie

Zie het meer als waardevolle feedback en iets dat je kunt gebruiken om te verbeteren in plaats van alleen maar een grote klap en tegenslag. Ik heb gemerkt dat de eenvoudigste en handigste manier om dat te doen is door jezelf vragen te stellen in plaats van de negatieve vragen die je in een negatieve spiraal sturen.

Vragen als:

Wat kan ik hieruit leren?
Hoe kan ik mijn koers aanpassen om deze valstrik te vermijden / dezelfde fout te maken en het de volgende keer beter te doen?
Wat kan ik de volgende keer anders doen?

Neem de tijd met deze vragen en wees eerlijk tegen jezelf terwijl je ze beantwoordt. Sommige vragen kan je misschien gelijk beantwoorden, andere vragen duren misschien wat langer voordat de antwoorden verschijnen. Het belangrijkste is om vanuit dit perspectief over de situatie na te denken en constructief te zijn over dingen in plaats van vast te lopen in ontkenning of negativiteit.

4. Herinner jezelf aan het volgende: Iedereen die waardevolle dingen in het leven wil doen, zal falen

We horen vaak alleen over de successen van mensen. Maar de weg naar grote dingen kent veel tegenslagen. Het verhaal van iemands succes lijkt misschien alleen maar helder en snel te gaan in wat er in de media wordt verteld of wat we in onze gedachten zien. Maar de realiteit is vaak anders, de beroemdste voetballer of basketbalspeler heeft tig keer schoten gemist en wedstrijden verloren.

5. Laat het licht erop schijnen

Een andere manier om met de emotionele gevolgen en gedachten die voortkomen uit een mislukking om te gaan is om het niet allemaal binnen te houden. Maar juist om het aan het licht te brengen door het met iemand te bespreken. Door erover te praten terwijl de ander gewoon luistert, kan je dingen voor jezelf uitzoeken, jezelf helpen accepteren wat er is gebeurd. Zo duw je het niet weg en kan je de innerlijke druk los laten. Door een gesprek over de situatie te voeren kan je het vanuit een ander perspectief bekijken. Deze persoon kan je helpen om jezelf weer in de relatief te aarden, aan te moedigen en misschien zelfs wel een weg voorwaarts te vinden.

6. Vind inspiratie en steun in de wereld om je heen

Een gesprek met iemand kan erg nuttig zijn. Een ander ding dat je kan doen, is leren van degenen die ergens zijn waar jij eigenlijk wilt zijn. Lees over hoe ze met tegenslagen en dieptepunten omgingen voor of tijdens hun succes in boeken, op websites of online forums. Of je kan misschien iets waardevols halen door naar een podcast of audioboek te luisteren. Dit gaat misschien niet specifiek over je huidige uitdaging, maar het kan helpen om je stemming en mentaliteit weer terug te brengen naar optimisme.

7. Ga vooruit, blijf niet te lang in deze situatie zitten

De situatie verwerken en het accepteren is essentieel. Het is gemakkelijk om vast te lopen in dezelfde gedachten die wekelijks of maandelijks doorgaan. De gewoonte die je hiermee kan helpen is om de vragen te beantwoorden die staan bij tip 3 en om een klein plan te maken hoe je vanaf hier verder wil gaan. Dus neem de tijd om dit voor jezelf op te schrijven.

8. Onderneem gelijk actie na het opstellen van je plan

Het plan dat je opschrijft, is slechts een begin. Je kan de koers onderweg altijd nog corrigeren. Je plan hoeft dus niet gelijk perfect te zijn. Iets perfect maken kan een manier zijn om iets uit te stellen omdat je bang bent om weer te falen of omdat het moeilijk is om te beginnen nadat er vervelende dingen zijn gebeurd. Deel het plan op in kleine stapjes en voer telkens één actiestapje uit. Als je nog steeds moeite hebt om aan de slag te gaan, ga dan voor een hele kleine stap en doe die slechts voor 1-5 minuten. Het belangrijkste is om te beginnen en weer vooruit te gaan, dus maak het jezelf gemakkelijk.

9. Verbeter je gevoel van eigenwaarde

Een laatste ding dat je kan helpen om met tegenslagen om te gaan, is het verbeteren van je zelfvertrouwen. Door dit te doen, worden mislukkingen niet iets dat je gemakkelijk naar beneden sleept en kan je sneller weer herstellen. Het maakt het ook gemakkelijker om duideijker te zien wat er is gebeurd en verantwoordelijkheid te nemen als je ook verantwoordelijk bent. Maar ook om te zien wanneer iemand anders verantwoordelijk is of wanneer je gewoon pech hebt dat je niet had kunnen voorspellen. En het helpt om je te bedenken dat alles wat fout gaat in je leven niet 100% jouw schuld is. Jij bent geen mislukkeling, iedereen heeft tegenslagen in zijn of haar leven.

Maak deze 9 gewoonten je eigen, zodat je zelfvertrouwen verbeterd tijdens tegenslagen. Na verloop van tijd kan een je een kleine tegenslag gewoon van je af stuiteren en zal een grotere tegenslag niet meer dezelfde klap zijn als eerder. Het terug klimmen van wat er is gebeurd, wordt gemakkelijker en het verlamd je niet langer. Jij kan het!

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies