Praktische ideeën om je stress te verminderen
16 maart 2021 
in Stress

Praktische ideeën om je stress te verminderen

Leren omgaan met stress.  In het huidige sociale klimaat is stress iets dat we gewoon accepteren als onderdeel van onze thuis- en werkomgeving. Vaak wordt gezegd dat we moeten leren ontspannen en regie moeten nemen over onze reacties op gebeurtenissen, mensen en omstandigheden. Op deze manier zullen we rust vinden en houden we een goede controle over onze emoties die gedurende de dag de overhand kunnen krijgen. Op een effectieve en efficiënte manier met stress omgaan, gaat echter verder dan wat eenvoudige ontspanningstechnieken. Het gaat over effectieve strategieën voor stressmanagement. Effectief omgaan met stress gaat over wat je eet, hoe je denkt, hoe je jezelf behandeld, welke handelingen je vaak doet, hoe je omgaat met sociale contacten en wat je geneigd bent te vermijden. Als je de sleutelfactoren van stressmanagement toepast in je leven, helpt je dat naar een goede balans. Je kan dan rust vinden waar anderen alleen maar chaos ervaren. 



Kom erachter waar je stress vandaan komt

Vaak, als we gestrest zijn, lijkt het op een grote chaos en voelt het alsof de prikkels overal vandaan komen. Het voelt dat alsof we een spel aan het spelen zijn waarbij we alle ballen moeten ontwijken, zodat we niet tegen de grond gesmeten worden. We nemen dan vaak een verdedigende positie in, wat alleen maar meer energie vergt. In plaats van dat we doorgaan met rennen van dag tot dag, is het belangrijk om te identificeren waar je stress over gaat. Gaat het specifiek over je werk? Een examen? een ruzie met iemand? De hoeveelheid huishoudelijke taken? Als je specifiek de dingen kan aanwijzen in je leven die voor stress zorgen, dan ben je al een stap dichterbij om orde te creëren en actie te ondernemen.

Bedenkt jezelf wat je kan veranderen en doe dat dan 

Je kan niet veranderen wat je baas doet, wat je vrienden zeggen of hoe de economie ervoor staat. Maar je hebt wel controle over je eigen reacties, hoe je met je werk omgaat, hoe je je tijd indeelt en waar je je geld aan spendeert. Wat niet helpend is, is om controle proberen te hebben over situaties/personen/dingen waar je totaal geen invloed op kan hebben. Want als je uiteindelijk daarin faalt (aangezien je er geen controle over hebt), raak je alleen maar meer gestrest en voel je je hulpeloos. Dus als je hebt nagedacht waar je stress door ervaart, kijk dan eens naar de stressfactoren die je kunt beheersen en bepaal daarna een manier om actie te ondernemen. De dingen waar je dus totaal geen controle over kunt hebben, mag je loslaten (hoe moeilijk dat soms ook kan zijn). Stress kan verlammend werken. Door te doen wat binnen je macht ligt, kan je stapjes vooruit blijven maken. Bovendien werkt krachtig en stimuleren voor jezelf.

Doe wat je leuk vindt

Het is veel gemakkelijker om goed met stress om te gaan als je leven gevuld is met activiteiten waar je van houdt. Stel je hebt een hele stressvolle baan, dan is het al helpend als je een of twee hobby’s hebt die je wereld kleuren. Waar heb jij passie voor? Als je dit niet echt weet, probeer dan eens te experimenteren met verschillende activiteiten om daarachter te komen.

Ga goed met je tijd om

Een van de grootste stressfactoren is dat mensen te weinig tijd ervaren. De to-do lijsten worden groter, terwijl de tijd voorbij vliegt. Hoe vaak heb jij gewenst dat er meer uren in een dag zaten? Zodat je nog het een en ander kon doen of afmaken? En hoe vaak hoor jij anderen zeggen dat ze te weinig tijd hebben? Eigenlijk hebben we meer tijd dan we zelf denken. We hebben allemaal dezelfde 24 uur in een dag, en er zijn genoeg mensen die betrokken ouders en fulltime werknemers zijn en die ook nog minimaal 7 uur slaap per dacht hebben en een kostbaar leven leiden. Het is dus wel mogelijk, maar het heeft alles te maken met hoe je je tijd indeelt. Als je bijvoorbeeld continu afgeleid bent door mails en social media, verspil je al zo een aantal uur per dag aan niets. Als je heel lang in bed blijft liggen in de ochtend terwijl je wakker bent, verspil je ook tijd die je in productieve dingen had kunnen steken. Ga daarom wijs met je tijd om! Wat wil je die dag bereiken en hoe kan je dat indelen met de tijd die je beschikbaar hebt die dag?

Haal wat dingen van je bordje af

Kijk eens naar je dagelijkse en wekelijkse activiteiten om te zien of er iets is wat je kan schrappen. Is datgene wat je wil / op je planning staat echt allemaal nodig? Of kan je wat dingen schrappen? De volgende vragen kan je jezelf stellen:

  • Komen mijn activiteiten overeen met mijn doelen en waarden?
  • Doe ik dingen die mijn leven zin geven?
  • Doe ik de juiste hoeveelheid dingen?

Het verminderen van je stapel taken kan je stress aanzienlijk verminderen.



Maak jezelf minder kwetsbaar voor stress

Het ervaren van stress, hangt ook gedeeltelijk af van je huidige lichamelijke en geestelijke gezondheid. Als je niet voldoende slaapt of amper beweegt kan het al zijn dat je extra vatbaar bent voor stress. Kijk dus goed naar je levensstijl en probeer daar positieve veranderingen in aan te brengen. Kan je bijvoorbeeld wat meer uur slaap pakken? Of kan je de dag goed beginnen met een gezonde maaltijd? Kan je elke dag een wandeling maken? Dit soort dingen zullen een positieve verandering aanbrengen in je leven. Alle kleine dingen kunnen hierin al helpen. Ook bewust tijd nemen om een goed boek te lezen of een interessante podcast luisteren kan je enorm helpen.

Bewaak je grenzen

Als je een pleaser bent, kan nee zeggen voelen alsof je iemand in de steek laat of dat je een verschrikkelijk persoon bent, maar dit is natuurlijk niet waar. Bovendien zijn die paar seconden van ongemak de moeite waard om de stress van een extra klus te vermijden of iets te doen dat geen waarde toevoegt aan je leven. Gelukkige, productieve mensen, beschermen hun tijd en zorgen ervoor dat hun grenzen niet overschreden worden. Grenzen stellen is iets wat je kan leren. Als iemand je iets vraagt en je vindt het lastig om gelijk nee te zeggen, kan je ook zeggen dat je er even over gaat denken en dat je erop terugkomt. Je hebt dan langer de tijd om na te denken of je dit echt wilt doen of niet, en zo nee, dan kan je rustig een antwoord geven waar jij je goed bij voelt.

Het verschil tussen zorgen maken en zorg dragen

Soms kan onze mindset voor stress zorgen, een klein probleem kan ineens een stapel problemen worden. We gaan door met ons zorgen maken, denkende dat dit ons gaat helpen of dat het een onvermijdelijke reactie op stress is. Maar we verwarren zorgen maken met actie nemen. Piekeren is een poging om controle uit te oefenen over de toekomst door erover na te denken. Terwijl ergens om geven / ergens zorg voor dragen, actie ondernemen is. Als we om iemand geven, doen we dingen die helpend zijn voor die persoon. Stel je bent een week op vakantie, dan kan je je de gehele week zorgen maken over je tuin en vervolgens thuis komen en je tuin bruin en verwelkt zien. Piekeren is niet water geven aan je tuin (of vragen of iemand dat voor je kan doen tijdens die week). Net zoals piekeren over je financiën niet anders is dan jezelf zorgen maken (en waarschijnlijk verhinderen dat je actie onderneemt). Zorgvuldig omgaan met je financiën betekent echter dat je een budget gaat maken, dat je je rekeningen op tijd betaald, gebruikt maakt van kortingen en dat je bijvoorbeeld minder vaak uiteten gaat. Alleen al deze kleine mentaliteitsverandering van piekeren naar zorg dragen kan je helpen om je reactie op stress aan te passen. Er zit dus een groot verschil tussen je zorgen maken over iets of zorg dragen voor iets. Probeer onderstaande vragen maar eens te beantwoorden en zie het verschil.

  • Je zorgen maken over je gezondheid houdt in…
  • Zorg dragen voor je gezondheid houdt in….
  • Je zorgen maken over je werk houdt in….
  • Zorg ragen voor je werk houdt in…

Omarm je fouten 

Wat je stress absoluut kan verergeren is perfectionisme. Dus zorg ervoor dat je daarin niet verdrinkt. Proberen om foutloos te zijn is altijd op eierschalen lopen. Het is vermoeiend en zorgt voor stress en angst. Perfectionisme is onmogelijk en niet menselijk. Daarnaast is perfectionisme een grote vijand van vooruitgang. Het werkt verlammend en zorgt ervoor dat je amper werk verzet. Laat los wie je denkt te zijn en omarm wie je bent. Perfectionisme is niet hetzelfde als je best doen. Het gaat dan niet langer om gezonde prestaties en groei. En het is ook geen zelfverbetering. Eigenlijk komt er niets goeds voort uit perfectionisme. Het staat je succes allen maar in de weg. Het is vaak een weg naar depressie, angst, verslaving en levensverlamming. Je kan alle kansen missen omdat je te bang bent om iets op de wereld te zetten dat onvolmaakt zou kunnen zijn. Wist je dat fouten juist tot groei leiden? Al doende leert men. Je blijft zo productief. En natuurlijk ben je over 5 jaar wijzer dan je nu bent en kan je de dingen die je toen deed nu beter. Maar als je toen niet was gestart, was je nooit daar gekomen waar je nu bent. Dan had je nooit de nodige ervaring en lessen geleerd. Omarm dus je fouten en de dingen die je nu beter kan dan toen.



Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down