Spierpijn door stress: continu pijnlijke spieren
Spierpijn door stress: continu pijnlijke spieren
14 februari 2019 
in Stress

Spierpijn door stress: continu pijnlijke spieren

Spierpijn door stressHeb jij vaak last van pijnlijke spieren in je nek, schouders en rug? Doet het pijn als je je hoofd naar links of naar rechts draait? Heb je last van een krampachtige pijn tussen je schouderbladen? Net zoals andere vormen van pijn heeft spierpijn het doel je te waarschuwen dat er iets niet klopt in je spieren. Spierpijn is normaal gesproken het gevolg van een ontsteking of een beschadiging in de spieren. Spierpijn kan ook ontstaan als gevolg van stijve spieren. Bijvoorbeeld als gevolg van een een stijve nek. Het kan zijn dat je verkeerd hebt geslapen, een gekke onverwachte beweging hebt gemaakt, kou hebt gevat of je spieren te zwaar hebt belast. Omdat er overal in je lichaam spieren zijn, kan je overal in je lichaam spierpijn ervaren.

Wat is spierpijn?

Spierpijn is geen onbekend iets voor mensen die regelmatig sporten. Toch is het ook mogelijk dat er een andere oorzaak aan de grondslag ligt, zoals teveel stress. Als je niet aan intensieve sport doet, dagelijks veel stress hebt en continu lijdt aan spierpijn, kan de oorzaak zeker de stress zijn. Bijna iedereen heeft wel eens last van spierpijn. Bijna de helft van de Nederlanders heeft minstens één keer per week last van pijn in de spieren. Spierpijn komt het meeste voor in de vorm van:

  • Rugpijn
  • Nekpijn
  • Pijn in de schouders

Bovendien is maar liefst 80% van vormen van hoofdpijn te koppelen aan spierpijn. Dit wil zeggen dat hoofdpijn voorkomt uit spierpijn, doorgaans in de nek. Dit wordt ook wel spanningshoofdpijn genoemd en komt vaak samen voor met migraine. Pijn

De meest voorkomende oorzaak van spierpijn is een ontsteking of een overbelasting van de spieren. Als je je spieren vaak gebruikt, heb je minder kans op het ervaren van een overbelasting. Overbelasting komt vaker voor bij spieren die niet frequent gebruikt worden. Een stijf gevoel in de spieren kan ontstaan door overbelasting van je spiervezels. Er komen stoffen vrij die een ontsteking veroorzaken. Deze reactie treedt niet meteen na de overbelasting op, maar komt meestal na een paar dagen opzetten. Je merkt dus nooit meteen een ontsteking van je overbelaste spieren. Spierpijn gaat ook vaak gepaard met ziek zijn. Met bepaalde ziektes kun je ook pijnlijke spieren ervaren, bijvoorbeeld bij de griep. Ook verkoudheid kan pijnlijke spieren tot gevolg hebben. Een verkeerde lichaamshouding kan ook spierpijn veroorzaken. Veel mensen zit niet correct op een stoel of nemen een verkeerde houding aan. Lichaamshouding is een belangrijke factor als het gaat over spierpijn.

Wat doet stress met onze spieren?

Psychologische factoren spelen een grote rol bij spierpijn. Een groot deel van de spierpijnen wordt veroorzaakt door stress en angst. Daarnaast is oververmoeidheid ook een belangrijke oorzaak in het ontstaan van spierpijn. Het maakt je kwetsbaarder voor ziektes en verhoogt de kans op hoofdpijn en migraine. Ook emoties hebben invloed op je lichaam en je spieren. Emoties kunnen er voor zorgen dat je spieren voor een lange tijd gespannen staan, wat chronische spierpijn kan veroorzaken. Dit is ook het geval bij het ervaren van angst. Je lichaam vertoont dan een angstreacties, waarbij ook spierspanning hoort. Ons hele lichaam reageert op stress. Stress heeft ook invloed op de spanning van je spieren. Te veel spanning zorgt voor overbelasting, met pijnlijke spieren in de nek, rug en schouders als gevolg. Bij stress spannen onze spieren zich aan om op het gevaar te reageren. Het probleem is als je een lange tijd stress ervaart en je spieren dus voor een lange tijd aangespannen blijven. Sommige mensen verkrampen volledig door een teveel aan stress. Vaak beginnen je nek, schouders en rug langzaam vast te zitten door stress. Steeds meer mensen met zulke spierpijn klachten hebben te maken met een hoge werkdruk of persoonlijke problemen. Migraine

Verschillende factoren die meespelen bij spierpijn door stress

Tekort aan vitaminen en mineralen. Als je lichaam in een staat van constante stress verkeerd, kan het minder goed vitaminen en mineralen opnemen. Mineralen zoals magnesium, calcium en de vitaminen D en C zijn belangrijk voor een goede gezondheid van de spieren en botten. Als er een tekort is aan deze voedingsstoffen, krijgen de spieren niet de nodige ondersteuning om te ontspannen en samen te trekken. Een tekort zorgt dan ook voor aanhoudende spierpijn/krampen.

Geen balans van de hormonen. De opbouw en de werking van de spieren zijn ook afhankelijk van bepaalde hormonen. Zo zorgt bijvoorbeeld testosteron voor de opbouw van spiervezels. Adrenaline en cortisol activeren ze in perioden van stress. Als er een disbalans ontstaat, dan gedragen de spieren zich anders. Ze gaan dan onwillekeurig samentrekken of blijven onder constante spanning staan. Het gevolg daarvan is dat de spieren pijnlijk zijn, gaan krampen of verstijfd aanvoelen.

Te weinig slaap. Iemand die veel stress heeft of aan overspannenheid of een burn-out lijdt, hebben vaak moeite met slapen. Dit is al heel vervelend en op zich zelf al een gevaarlijk gezondheidsprobleem. Maar slecht slapen heeft ook een negatieve invloed op de spieren. Zo kan het lichaam beschadigde spiervezels niet langer goed herstellen, waardoor ze dus kwetsbaarder worden voor overbelasting. Het gevolg is dat ze snel pijn gaan doen.

Psychologische stress. Stress wordt ook gewoon veroorzaakt door psychologische stress. Iemand die een burn-out heeft ondervindt niet alleen lichamelijke, maar vooral geestelijke stress. Hierdoor staan spieren onder spanning, waardoor ze letterlijk stijf kunnen worden en pijn doen.

De oorzaken van spierpijn bij chronische stress zijn divers. Overspannenheid of een burn-out genezen kan niet vanuit één hoek benaderd worden. Daarom is het ook belangrijk om bij pijnlijke spieren rekening te houden met meerdere factoren.

De gevolgen van spierpijn bij teveel stress

Spierpijn heeft vervelende gevolgen, zoals:

De spieren raken oververmoeid. De gespannen spieren bij stress kan vergeleken worden met een training die nooit stopt. Het is dan ook maar normaal dat de spiervezels al snel chronisch overbelast raken.

De spieren herstellen niet optimaal. Je lichaam is minder in staat om opgehoopte afvalstoffen in de spieren af te voeren en te verwerken. Dit komt vooral doordat het bloed van iemand met heel veel stress minder rode bloedlichaampjes bevat. En deze zijn verantwoordelijk voor de afvoer van afvalstoffen. Dit houdt ook verband met het feit dat de ademhaling oppervlakkiger en sneller is bij iemand met chronische stress. Dit zorgt er voor dat de spiercellen minder zuurstof krijgen, waardoor ze nog minder goed kunnen herstellen. Stress

Extra vermoeidheid door spierpijn. De spieren kunnen minder aan. Ze herstellen niet en verliezen een groot deel van hun kracht en functie. Dit maakt het lastig om alle dagelijkse handelingen te blijven uitvoeren. Van het dragen van een boodschappentas tot het besturen van een auto, allemaal dingen die we als vanzelfsprekend zien. Als je echter last hebt van chronische spierpijn door stress, wordt dat veel lastiger. Ook maakt het je extra moe. Je spieren voelen zwaar en slap aan.

Wat te doen bij spierpijn door stress

Het is belangrijk dat je weet wat je zelf kan doen om de spierpijn te verminderen. Een aantal dingen die kunnen helpen zijn:

  • Magnesium en calcium innemen. Magnesium is een van de belangrijkste mineralen die de spieren helpen ontspannen. Calcium ondersteunt de spieren bij het samentrekken. Deze beide stoffen helpen bij een goede nachtrust, wat weer het herstel van de overbelaste spieren ten goede komt.
  • Verminder stress. Het belangrijkste is dat je leert om met stress om te gaan. Dit heeft positieve gevolgen voor je algehele lichamelijke en geestelijke gezondheid.
  • Ga voor jezelf eens na op welke momenten je erg last hebt van spierpijn. Misschien is het goed dat je langs de fysiotherapeut gaat zodat hij alles los kan masseren en je oefeningen meekrijgt om de spieren wat soepeler te houden.
  • Het is in ieder geval belangrijk dat je blijft bewegen en je dagelijkse bezigheden zoveel mogelijk probeert voort te zetten. Een beetje pijn betekent niet dat het gelijk schadelijk is, maar ga ook niet teveel forceren. Doe voorzichtig wat bewegings- en ontspanningsoefeningen.

Ervaar jij veel spierpijn in je lichaam? Klik hieronder op de groene knop ‘stresstest’ en ontdek waar jij uitkomt op de stressmeter.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies