Stress door baanverlies en werkloosheid. Omgaan met de gevolgen van het verliezen van een
Stress door baanverlies en werkloosheid. Omgaan met de gevolgen van het verliezen van een baan.
16 oktober 2018 

Stress door baanverlies en werkloosheid. Omgaan met de gevolgen van het verliezen van een baan.

Het verliezen van een baan is een van de meest stressvolle ervaringen van het leven. Vooral als je ergens al jaren lang hebt gewerkt. Het is normaal om je boos, gekwetst of depressief te voelen, verdrietig te zijn over alles wat je hebt verloren, of je angstig te voelen over wat de toekomst brengt. Baanverlies en werkloosheid brengen veel veranderingen met zich mee, het gevoel van een doel hebben kan weg zijn en je zelfrespect kan verminderen. Hoewel de stress veel kan lijken, zijn er dingen je die kan doen om de controle terug te krijgen, je gezondheid te behouden en om sterker uit deze moeilijke situatie te komen.

Waarom is baanverlies zo stressvol?

Een baan is veel meer dan alleen de manier waarop je je brood verdiend. Het beïnvloedt hoe je jezelf ziet en ook de manier waarop anderen je zien. Het geeft je structuur, een doel en betekenis in je leven. Dat zijn redenen waarom baanverlies en werkloosheid zo stressvol kan zijn.

Naast het verlies van inkomsten, heeft het verliezen van een baan ook andere grote verliezen tot gevolg, waarvan sommige nog moeilijker kunnen worden aangepakt:

  • Verlies van je professionele identiteit·
  • Verlies van zelfrespect en zelfvertrouwen
  • Verlies van je dagelijkse routine
  • Verlies van doelgerichte activiteit
  • Verlies van het op je werk gebaseerde sociale netwerk
  • Verlies van je gevoel van veiligheid

Het maakt niet uit hoe verwoestend je verliezen nu lijken, er is hoop. In de loop van de tijd en met de juiste coping technieken kun je deze tegenslagen het hoofd bieden, je stress en angst verlichten en verder gaan met je carrière of beroep.

Rouw na ontslag

Verdriet is een natuurlijke reactie op verlies en dat betekent ook het verlies van een baan. Het verliezen van je baan dwingt je tot snelle veranderingen, waardoor je gevoelens van boosheid, somberheid en onbalans kan voelen.

Geef jezelf de tijd om je aan te passen. Rouw om het verlies van je baan en je aanpassen aan werkloosheid kan tijd kosten. Probeer je gevoelens te accepteren en doe rustig aan.

Zie je baanverlies als een tijdelijke tegenvaller. De meeste succesvolle mensen hebben grote tegenslagen in hun carrière gehad, maar hebben de boel omgedraaid door zichzelf op te pakken, van de ervaring te leren en het opnieuw te proberen. Jij kunt hetzelfde doen.

Druk je gevoelens op een creatieve manier uit. Als je bijvoorbeeld schrijft over je verlies in een dagboek, kun je realistisch kijken naar je nieuwe situatie en de zaken relativeren.

Hoewel iedereen anders treurt, kunnen de volgende tips je helpen om zowel het rouwproces als de stress van je baanverlies op een gezonde manier aan te pakken.

Reik uit om sterk te blijven 

Je natuurlijke reactie in deze moeilijke tijd kan zijn om je terug te trekken van vrienden en familie uit schaamte of verlegenheid. Maar onderschat het belang van andere mensen niet wanneer je wordt geconfronteerd met de stress van het verlies van je baan. Sociaal contact is het tegengif van de natuur tegen stress. Niets werkt beter om je zenuwstelsel te kalmeren dan om face-to-face met een goede luisteraar te praten.

  • De persoon met wie je praat, hoeft geen oplossingen te kunnen bieden; ze moeten gewoon een goede luisteraar zijn, iemand die aandachtig luistert zonder te worden afgeleid of te oordelen.
  • Behalve dat je een enorm verschil maakt in hoe jij je voelt, kan het contact met anderen je helpen meer controle te krijgen over je situatie – en je weet nooit welke kansen zich zullen voordoen.
  • Misschien wil je uit trots niet om steun vragen, maar je openstellen zal je geen last voor anderen maken. In feite zullen de meeste mensen gevleid zijn dat je hen genoeg vertrouwt om ze te vertrouwen, en het zal je relatie alleen maar versterken.

Het ontwikkelen van nieuwe relaties na je baanverlies

Het is nooit te laat om je sociale netwerk uit te breiden. Het kan van cruciaal belang zijn om je zowel te helpen om met stress om te gaan als met de werkloosheid, en met het vinden van nieuw werk.

Bouw nieuwe vriendschappen. Ontmoet nieuwe mensen met gemeenschappelijke interesses door een cursus te volgen of lid te worden van een club zoals een boekengroep, een dinerclub of een sportteam.

Word lid van een banenclub. Andere werkzoekenden kunnen van onschatbare waarde zijn als het gaat om aanmoediging, ondersteuning en werk. Als je in de buurt bent van anderen die met soortgelijke uitdagingen worden geconfronteerd, kan dit je helpen tijdens het zoeken naar werk en je motiveren.

Netwerk voor nieuwe banen. De overgrote meerderheid van vacatures wordt nooit geadverteerd; ze zijn gevuld met netwerken. Netwerken kan intimiderend of moeilijk klinken, vooral als het gaat om het vinden van een baan, maar het hoeft niet zo te zijn, ook al ben je introvert of heb je het gevoel dat je niet veel mensen kent.

Vrijwilligerswerk. Hoewel werkloosheid je zelfrespect kan aantasten, helpt vrijwilligerswerk je een gevoel van waarde en doel te behouden. En anderen helpen is een goede humeurbooster. Vrijwilligerswerk kan ook carrière-ervaring, sociale ondersteuning en netwerkmogelijkheden bieden.

Betrek je familie voor ondersteuning

Werkloosheid is van invloed op het hele gezin, dus probeer niet om je problemen alleen te dragen. Het verlies van je baan geheim houden, maakt de situatie alleen maar erger. De steun van je familie kan je helpen overleven en bloeien, zelfs in deze moeilijke tijd.

Stel je open voor je familie. Of het nu gaat om het verminderen van de stress of om te gaan met het verdriet van je baanverlies, nu is het de tijd om te leunen op mensen die van je houden. Zelfs ook al ben je altijd zelfvoorzienend en onafhankelijk geweest. Vertel ze over je zoektocht naar een baan en vertel hoe ze je kunnen ondersteunen.

Luister naar hun zorgen. Je familieleden maken zich zorgen om je, evenals hun eigen stabiliteit en toekomst. Geef ze een kans om over hun zorgen te praten en suggesties te doen met betrekking tot het zoeken naar werk.

Maak tijd voor familieplezier.  Ga leuke dingen doen met je familie. Zodat je kan genieten van elkaars gezelschap, je stoom af kan blazen en je werkloosheidsproblemen even kan vergeten. Dit zal het hele gezin helpen om positief te blijven.

Kinderen helpen omgaan met het baanverlies van hun ouders

Kinderen kunnen zwaar getroffen worden door de werkloosheid van hun ouders. Het is belangrijk voor hen om te weten wat er is gebeurd en hoe het gezin zal beïnvloeden. Probeer ze echter niet te overbelasten met te veel emotionele of financiële details.

Houd een open gesprek met je kinderen. Kinderen hebben een manier om zich het slechtste voor te stellen wanneer ze hun eigen ‘scripts’ schrijven, dus de waarheid kan eigenlijk veel minder verwoestend zijn dan wat ze zich voorstellen.

Zorg ervoor dat je kinderen weten dat het niemands schuld is. Kinderen begrijpen mogelijk geen baanverlies en denken meteen dat je iets verkeerd hebt gedaan om het te veroorzaken. Of ze voelen misschien dat ze op de een of andere manier verantwoordelijk of financieel zwaar zijn. Ze hebben behoefte aan geruststelling in deze zaken, ongeacht hun leeftijd.

Kinderen moeten voelen dat ze helpen. Ze willen vaak helpen om bij te dragen aan oplossingen. Bijvoorbeeld geen dure aankopen verwachten of een baantje na school uitvoeren. Hierdoor krijgen ze het gevoel dat ze deel uitmaken van het team.

Ga je gevoelens aan

Woede, depressie en angst maken het moeilijker om weer op de arbeidsmarkt te komen, dus het is belangrijk om goed met je gevoelens om te gaan en gezonde manieren te vinden om te rouwen. Het kan gemakkelijk zijn om ongezonde gewoonten aan te nemen, zoals te veel drinken of eten van junkfood voor comfort. Maar deze zullen slechts tijdelijke verlichting bieden en op de lange termijn zorgen dat je je nog slechter voelt. Je gevoelens erkennen en je negatieve gedachten uitdagen, zal je helpen het verlies aan te pakken en verder te gaan.

Probeer naast het praten met vrienden en familie ook de volgende dingen:

Schrijf over je gevoelens. Uit alles wat je voelt over het ontslag of de werkloosheid. Inclusief de dingen waarvan je wenst dat je die tegen je voormalige baas kon zeggen. Dit kan vooral helend werken als je ontslag op een onredelijke manier is afgehandeld.

Accepteer de realiteit. Hoewel het belangrijk is om te erkennen hoe moeilijk baanverlies en werkloosheid kunnen zijn, is het net zo belangrijk om te voorkomen dat je erover doorgaat. In plaats van te blijven stilstaan bij je baanverlies: hoe oneerlijk het is, hoe slecht je werd behandeld, dingen die je had kunnen of moeten doen om het te voorkomen, etc., is het beter dat je de situatie accepteert. Hoe sneller je dat doet, des te sneller kan je door naar de volgende fase van je leven.

Maak het jezelf niet te zwaar. Het is gemakkelijk om jezelf te bekritiseren of de schuld te geven als je je baan bent kwijtgeraakt en werkeloos bent. Maar het is belangrijk om jezelf niet te laten zakken. Je hebt je zelfvertrouwen nodig terwijl je op zoek gaat naar een nieuwe baan. Daag elke negatieve gedachte uit die door je hoofd gaat. Als je begint te denken: “Ik ben een verliezer”, schrijf dan het tegendeel op: “Ik ben mijn baan kwijtgeraakt vanwege bezuinigingen, niet omdat ik slecht was in mijn werk.”

Zoek naar een lichtpuntje. Het verliezen van een baan is gemakkelijker te accepteren als je de les in je verlies kan vinden. Wat kan je van de ervaring leren? Misschien heeft je baanverlies en werkloosheid je de kans gegeven om na te denken over wat je wilt in het leven en heroverweeg je nu je carrièreprioriteiten. Misschien heeft het je sterker gemaakt. Zoek iets van waarde, zodat het niet alleen een verlies is.

Ga bewegen om stress te verlichten

Als werkverplichtingen ertoe hebben geleid dat je niet de tijd had om regelmatig te bewegen, is het belangrijk om nu de tijd te nemen. Oefening is een krachtig tegengif tegen stress. Naast het ontspannen van gespannen spieren en het verlichten van spanning in het lichaam, geeft beweging krachtige endorfines vrij om je humeur te verbeteren. Het verminderen van je tailleomvang en het verbeteren van je lichaamsbouw kan ook je zelfvertrouwen een boost geven.

Streef ernaar om 30 minuten of meer per dag te trainen of het op te breken in korte fasen van 10 minuten. Een wandeling van 10 minuten kan je twee uur lang opfleuren.

Ritmische oefening – waarbij je zowel je armen als benen beweegt – is een enorm effectieve manier om je humeur op te krikken, de energie te verhogen, de focus te verscherpen en zowel de geest als het lichaam te ontspannen. Probeer: wandelen, hardlopen, krachttraining, zwemmen, vechtsporten of zelfs dansen.

Om stressvermindering te maximaliseren is het goed dat je jezelf focust op je lichaam, hoe dat voelt hoe je beweegt. In plaats van je te blijven concentreren op je gedachten. Focus je aandacht op je bewegingen en wat je voelt.

Eet goed om je focus te houden

Je dieet lijkt misschien het laatste waar je je zorgen over moet maken wanneer je geconfronteerd wordt met de stress van baanverlies en werkloosheid. Maar wat je in je lichaam stopt, kan een enorm effect hebben op hoeveel energie je hebt en hoe positief je je voelt.

Minimaliseer suiker en geraffineerde koolhydraten. Je kan hunkeren naar zoete snacks of troostmaaltijden zoals pasta, wit brood of frites, maar deze voedingsmiddelen met veel koolhydraten leiden tot een snelle crash in stemming en energie.

Verminder je inname van voedingsmiddelen die je gemoedstoestand negatief kunnen beïnvloeden, zoals cafeïne, transvetten en voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan chemische conserveermiddelen of hormonen.

Eet meer Omega-3-vetzuren om je humeur een boost te geven. De beste bronnen zijn vette vis (zalm, haring, makreel, ansjovis, sardines), zeewier, lijnzaad en walnoten.

Vermijd nicotine. Roken als je gestrest bent, lijkt misschien rustgevend, maar nicotine is een krachtige stimulans die leidt tot hogere, niet lagere niveaus van stress en angst.

Drink alcohol met mate. Alcohol kan de zorgen tijdelijk verminderen, maar te veel kan zelfs meer angst veroorzaken als het uitwerkt.

Zorg voor jezelf

De stress van baanverlies en werkloosheid kan een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Meer dan ooit is het belangrijk om voor jezelf te zorgen.

Houd balans in je leven. Laat je zoektocht naar werk je niet verteren. Maak tijd vrij voor plezier, rust en ontspanning. Je zoektocht naar werk zal effectiever zijn als je mentaal, emotioneel en fysiek op je best bent.

Krijg voldoende slaap. Slaap heeft een enorme invloed op je humeur en productiviteit. Zorg ervoor dat je elke nacht tussen de 7 en 8 uur slaapt. Het zal u helpen je stressniveaus onder controle te houden en je focus te behouden tijdens het zoeken naar een baan.

Oefen ontspanningstechnieken. Ontspanningstechnieken zoals diep ademhalen, meditatie en yoga zijn een krachtig tegengif tegen stress. Ze stimuleren ook je gevoelens van rust en plezier en leren je hoe je kalm en stabiel kan blijven in uitdagende situaties – inclusief sollicitatiegesprekken.

Blijf positief om je energie bij te houden

Als je meer tijd nodig hebt dan verwacht om werk te vinden, kan je de volgende tips gebruiken om geconcentreerd en oplettend te blijven.

Houd een normale dagelijkse routine. Als je niet langer elke dag een taak hebt om uit te voeren, kan je gemakkelijk de motivatie verliezen. Behandel je baanonderzoek als een ban, met een dagelijks start en eindtijd. Met daarin regelmatige tijden voor beweging en netwerken. Het volgen van een vast schema helpt je efficiënter en productiever te zijn.

Maak een werkzoekplan. Vermijd overweldigd te raken door grote doelen te breken in kleine, hanteerbare stappen. Probeer prioriteiten te stellen in plaats van alles tegelijk te proberen. Als je geen geluk hebt in je zoektocht naar een baan, neem dan de tijd om je doelen te heroverwegen.

Maak een lijst van je positieve kanten. Maak een lijst met alle dingen die je leuk aan jezelf vindt, inclusief vaardigheden, persoonlijkheidskenmerken, prestaties en successen. Schrijf projecten op waar je trots op bent, situaties waarin je uitblonk en dingen waar je goed in bent. Herlees deze lijst vaak om jezelf te herinneren aan je sterke punten.

Zoek naar activiteiten die je leven ‘zin’ geven. Voor velen van ons geeft ons werk ons ​​leven betekenis en doel. Na het verlies van werk is het belangrijk om andere manieren te vinden om je geest te voeden. Haal een lang verwaarloosde hobby op, probeer een nieuwe hobby, raak betrokken bij je gemeenschap door vrijwilligerswerk te doen of plaatselijke evenementen bij te wonen, een cursus te volgen of lid te worden van een club of sportteam.

Concentreer je op de dingen die je kan controleren. Je kan niet bepalen hoe snel een potentiële werkgever je terug belt of dat ze besluiten je in te huren. In plaats van je kostbare energie te verspillen aan dingen die uit je handen zijn, richt je aandacht op dingen die je in de gaten kunt houden tijdens je werkloosheid, zoals het leren van nieuwe vaardigheden, het schrijven van een goede begeleidende brief en het hervatten van contacten met je netwerk.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies