Stress door je relatie
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 mei 2019 
in Stress

Stress door je relatie

Stress door je relatie. Een goede gezonde relatie voegt veel waarde toe aan je leven. Je bent maatjes van elkaar, vult elkaar aan en helpt elkaar bij moeilijkheden. Je staat voor elkaar klaar en beleeft samen unieke momenten. Respect voor elkaar hebben is erg belangrijk en ook af en toe concessies doen hoort erbij. Het hebben van eigen interesses en elkaar voldoende ruimte gunnen is gezond in een relatie. Als je eigen hobby’s/interesses hebt blijft het leven leuk en heb je elkaar ook iets te vertellen en te leren.

Binnen iedere relatie horen ook spanningen, vroeg of laat krijgt iedere relatie er wel mee te maken. Veel zaken die met het dagelijkse leven te maken hebben zijn vaak de oorzaak van deze spanningen. Denk bijvoorbeeld aan financiële problemen, een overlijden in de familie, ontslag, drugs/drank gebruik, etc. Als je samen kan omgaan met deze situaties en elkaar steun kan blijven bieden, dan is er niks aan de hand. Maar bij sommige mensen is er sprake van een onevenwichtige relatie. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor een onevenwichtige relatie. Denk bijvoorbeeld het elkaar geen ruimte gunnen voor eigen vrienden en interesses. Of dat de een veel meer energie en tijd steekt in de relatie dan de ander. Het kan zelfs zover doorgaan dat een van beide partners te maken krijgt met een burn-out door de gevolgen van een onevenwichtige relatie. Als de relatie niet meer gezond is, is de kans groot dat dit veel stress met zich mee brengt.

Teveel stress door je relatie

Het is duidelijk dat je altijd moet blijven werken aan een relatie. Ook al woon je apart, woon je samen, heb je een geregistreerd partnerschap of ben je getrouwd, het is en blijft altijd nodig om energie in de relatie te steken. Er zijn situaties waarbij het werken aan de relatie heel veel energie kost en dat het veel spanningen oplevert. Dit kan je dan herkennen aan klachten die je bij jezelf ervaart. Ook kan je van andere mensen te horen krijgen dat ze je ‘anders’ vinden, waardoor je je opeens realiseert dat je niet meer bent zoals voorheen. Heb je een gebrek aan energie? Voel je je lusteloos? Heb je het gevoel dat je relatie een strijd is geworden? Dan is het mogelijk dat je veel stress ervaart en dat je risico loopt op overspannenheid of een burn-out. Er zijn factoren die de kans op een burn-out in een relatie groter maken. Denk bijvoorbeeld aan een partner met een vorm van autisme of ADHD of kinderen die extra aandacht vragen. Een burn-out kent meestal niet één oorzaak. Als je burn-out raakt door je relatie, zijn er vaak dieper liggende oorzaken aan te wijzen. Denk bijvoorbeeld aan veeleisendheid, onzekerheid en perfectionisme.

Het signaleren van een burn-out door je relatie

Lijkt de liefde een grote illusie op dit moment? Merk je dat je niet meer echt kan praten met je partner? Misschien leven jullie al wel totaal langs elkaar heen. Het is belangrijk dat je weg loopt uit de situatie wanneer je partner continu de confrontatie opzoekt en discussies wil starten. Stop met de ruzies, neem rust voor jezelf. Zoek een goede vriend of vriendin op waar je vertrouwen in hebt. Het is tijd om voor jezelf te zorgen als je merkt dat er overspannenheid of een burn-out op de loer ligt. Er zijn een aantal klachten waaraan je kan merken dat het niet goed met je gaat. Ben je continu vermoeid en heb je geen zin meer om iets te doen? Wil je het liefst alleen maar in bed liggen en jezelf afzonderen van de wereld? Ervaar je een vlak gevoel? Je lacht minder, huilt minder en ervaart dan simpelweg minder emoties. Ook kan het voelen alsof er een glazen wand tussen jou en de rest van de wereld staat. Je bent er wel, maar alles gaat langs je heen. Kost het veel moeite om je sociale contacten te onderhouden? En zie je ertegen op om boodschappen te doen? Blijf je liever thuis? Als je je herkent in de bovenstaande dingen dat is dat een duidelijk teken dat het op dit moment niet goed met je gaat. Je lichaam en geest geven aan dat er iets niet goed gaat in je leven, hierdoor krijg je verschillende klachten. Het is hoog tijd om voor jezelf te gaan zorgen.

Wat te doen bij teveel stress in je relatie

Leg je aandacht op jezelf, je rust en je eigen gezondheid. Het heeft nu de prioriteit dat jij je weer sterker en beter gaat voelen. Of je dit wil bereiken in je relatie of zonder de relatie, dat is je eigen keuze. Maak tijd en ruimte vrij voor jezelf. Zoek de rust op. Doe wat activiteiten, zodat je wel in beweging blijft. Het is goed dat je weer leert voelen. Het kan hierbij helpen om mindfullness oefeningen te doen. Probeer volledig in het moment te leven en ervaar wat je voelt. Probeer gedachten niet telkens weg te duwen, maar accepteer ze. Praat met iemand die je vertrouwt, dat lucht al enorm op. Binnen een relatie zijn altijd twee mensen verantwoordelijk voor hoe de relatie loopt. Stoppen met strijden en kiezen voor jezelf is moeilijk, maar heel belangrijk. Op die manier kan je weer terugkomen bij jezelf en ontdek je stap voor stap weer welke dingen belangrijk voor jouw zijn. Tijdens een periode van goede zorg voor jezelf, kan tegelijkertijd je partner ook de ruimte krijgen om na te denken.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies