arrow_drop_up arrow_drop_down
19 mei 2018 
in Stress

Stress door social media!

Jongvolwassenen ervaren social media steeds vaker als een verslaving. Van alle 18 t/m 25 jarigen beschouwt 29% zichzelf als verslaafd aan social media’, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS, 2017).

Social Media

Jongeren besteden steeds langere tijden op social media platforms zoals Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en Whatsapp. Een grote groep jongeren (29%) besteed dagelijks 3 tot 5 uur aan social media. Er wordt ook wel gesproken van Social Media Stress (SMS). De geluiden, pushberichten, aandacht en beloningen van Social Media houden jongeren in hun greep. Vaak willen jongeren niet stoppen met het gebruik van Social media omdat ze bang zijn buitengesloten te worden. Als deze angst een sterke vorm aanneemt kan je spreken van een Fear of Missing Out (FOMO).  Met FOMO zijn mensen bang om dingen te missen en niet up to date te blijven. Er ontstaat een soort sociale verplichting, omdat hen continu gevraagd wordt direct te reageren op berichten.

Stress

Bijna iedereen draagt vandaag de dag wel een smartphone opzak. Wanneer deze vergeten wordt voelt het alsof er iets mist en worden mensen onrustig. Het blijkt dat mensen niet alleen stress ervaren als zij geen gehoor kunnen geven aan de berichten van Social Media, maar ook door de grote hoeveelheid informatie die dagelijks verwerkt moet worden vanuit Social Media. Platforms worden vaak ‘gescand’ waarbij de informatie vluchtig gelezen wordt en berichten waar langer de aandacht op gevestigd wordt worden zorgvuldig geselecteerd. Het elke dag checken van een aantal Social Media platforms vergt veel tijd en aandacht. Alle informatie gaat door de hersenen heen en moet verwerkt worden. Onbewust raken mensen drukker in hun hoofd door alle prikkels van Social media. Daarnaast gaan mensen door Social Media zich vergelijken met andere mensen. Dit vergelijken kan leiden tot onzekerheid, een lage eigenwaarde en een negatief zelfbeeld. Gedachten zoals ‘zij is knapper’, ‘hij heeft een beter lichaam’ en ‘zij hebben meer geld’ leveren negatieve gevoelens op in het eigen leven. Bovendien wordt op Social Media vaak een positiever beeld van het eigen leven geschetst, dan het daadwerkelijk is. Er wordt dus eigenlijk een positief beeld gecreëerd op Social Media, waardoor anderen onzeker kunnen worden. Daarnaast draait het ook veel om de likes op een bericht of foto. Hoe meer likes iemand krijgt des te meer voelt diegene zich gewaardeerd. Wanneer iemand weinig likes ontvangt, kan dit ook leiden tot negatieve gedachten en gevoelens.

Oplettendheid

Het is dus belangrijk om je goed bewust te zijn wat Social Media teweeg kan brengen. Natuurlijk heeft Social Media ook positieve kanten, zoals; het in contact komen met anderen, je op een creatieve manier kunnen uitten, etc. Maar het is goed om stil te staan bij Social Media gebruik. Hoe beïnvloedt Social Media jou? Wat voor gevoelens ervaar jij door Social Media? Hoeveel tijd besteed jij aan Social media? Voel jij je gestrest door Social Media? Brengt Social Media jou meer geluk of ongeluk?

Onderzoekers hebben ontdekt dat hoe meer tijd iemand doorbrengt op Social Media, des te groter de kans is op een depressie. Het is natuurlijk de vraag hoe dit verband kan ontstaan. Het kan namelijk ook zo zijn dat mensen die al depressief zijn geneigd zijn om meer tijd door te brengen op Social Media. Maar het blijft opvallend. Een studie van de universiteit van Michigan heeft uitgewezen dat mensen die Facebook gebruiken, sneller ongelukkig zijn dan mensen die het minder gebruiken. En dat mensen die Facebook gebruiken, over het algemeen minder tevreden zijn met hun eigen leven. Ook werkt Social Media verslavend, de meeste mensen checken Facebook meerdere keren per dag. Likes en reacties werken als positieve bekrachtiging, waardoor het moeilijker wordt om ermee te stoppen.

Tips voor minder stress door Social Media

  • Ontvolg Social Media accounts waardoor jij je slechter gaat voelen. Ervaar jij bijvoorbeeld door bepaalde posts onzekerheid over jezelf, volg dan niet langer dat account. Wees kieskeurig met welke accounts jij jezelf inlaat. Volg alleen personen/accounts die iets positiefs toevoegen aan je eigen leven.
  • Pak minder vaak je teleoon of tablet erbij op een moment dat je niets te
  • doen hebt. Onbewust zijn we vaak geneigd om gelijk onze telefoon te pakken en te scrollen door Social Media. Probeer dit niet te doen en wees eens aanwezig in het moment. Kijk om je heen en haal een paar keer rustig adem. Kom tot rust zonder elektronica.
  • Zet alle notificaties van je Social Media accounts uit. Zo krijg je geen meldingen meer te zien op je scherm. Hierdoor ga je ook niet telkens gelijk bij een melding een Social Media platform openen.
  • Probeer minder tijd door te brengen op Social Media. Bepaal voor jezelf een vast moment op de dag dat je een bepaalde tijd kijkt en kijk de rest van de dag niet meer. Ga vaker naar buiten of dingen doen, i.p.v. tijd doorbrengen op het internet.
  • Maak voor jezelf een afweging en keuze. Wat doet Social Media met mij en wat wil ik zelf hierin? Je zal niet de eerste zijn die Social Media platforms verwijderd, omdat het niet een belangrijke toevoeging aan je leven is.
  • Je kan er ook voor kiezen om Social media te verwijderen op je telefoon. En alleen maar op Social Media te kijken via je laptop. Een telefoon heb je namelijk altijd bij je, waardoor je onbewust erg veel tijd doorbrengt op Social Media. Hierdoor maak je een meer bewuste keuze om tijd door te brengen op Social Media.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies