arrow_drop_up arrow_drop_down
10 juli 2020 
in Stress

Stress & Omega 3

Wist je dat Omega 3 en Omega 6 hele belangrijke vetzuren zijn voor je lichaam en geest? Maar in de tijd van tegenwoordig krijgen we veel te veel omega 6 binnen en veel te weinig omega 3. Om aan de goede hoeveelheid omega 3 te komen moet je dagelijks veel vette vis eten (sardientjes, verse zalm, haring, makreel). De meeste mensen krijgen dit natuurlijk bij lange na niet binnen. In dit artikel ga ik je alles vertellen over omega 3, omega 6 en de balans daar tussen. Ook kijken we naar wat deze vetzuren kunnen betekenen voor een rustig en ontspannen leven.

Omega 3

Omega 3-vetzuren zijn goede meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn de visvetzuren EPA en DHA en de plantaardige ALA. Plantaardige vetzuren kan je vinden in producten als: lijnzaadolie, walnoten, zeewier, avocado en groene bladgroente. De visvetzuren zitten voornamelijk in vis, schaal- en schelpdieren. Vette vissoorten zoals zalm, haring en sardines, bevatten de meeste visvetzuren. De vissen halen deze stoffen uit algen. Je lichaam kan niet voldoende EPA, DHA en ALA aanmaken. Daarom is het belangrijk dat je dit vetzuur binnenkrijgt via je voeding.

Omega 3-vetzuren worden aangeraden omdat ze beschermen tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast draagt het bij aan een normale hersenfunctie, een goed immuunsysteem, een normaal gezichtsvermogen en een normale bloeddruk. Ook voor zwangere vrouwen wordt het genoeg binnenkrijgen van omega 3 ten zeerste aangeraden. DHA draagt tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding bij aan de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het kindje. ALA is nodig voor de normale groei en ontwikkeling van kinderen.

De cellen in ons lichaam

Het menselijk lichaam bestaat maar liefst uit ongeveer 50 biljoen cellen. Er zijn ongeveer 300 cel typen en deze hebben allemaal een verschillende levensduur en dienen allemaal ergens anders voor. Sommige cellen blijven maar enkele uren leven, andere cellen ongeveer 4 maanden en rode bloedcellen zelfs 8 tot 10 jaar. Zenuwcellen gaat ons hele leven lang mee. Alle cellen hebben dus een eigen taak. En om die taak goed uit voeren, worden er berichten verzonden binnenin de cellen en tussen de cellen onderling. Het versturen van deze berichten heeft een grote impact op je gezondheid. Omega 3 zorgt er voor dat je cellen soepel blijven. Het bijzondere is dat omega 3 overal in het lichaam werkt, het ondersteunt heel veel cellen bij het versturen van al die berichten. Onze hersencellen bestaan maar liefst uit 2/3 vetzuren, het is daarom ook een vet gedreven orgaan, daarom is omega 3 ook zo belangrijk voor je hersenen.

Wat doet omega 3 met stress?

Als je dagelijks omega 3 vetzuren inneemt zorgt dat voor een lagere concentratie van cortisol, adrenaline en noradrenaline in je lichaam. Door omega 3 heb je minder een ‘gejaagd’ gevoel. En door de daling van adrenaline voel je je minder gestrest. Ook wordt er gezegd dat omega 3 vetzuren een gunstig effect heeft op depressieve klachten.

De juiste balans tussen omega 6 en omega 3

De wetenschap toont aan dat de ideale verhouding 3:1 is tussen de vetzuren omega 6 en omega 3. Dit betekent drie componenten omega 6 en één component omega 3. Wist je dat 95% van de mensen in Europa een disbalans heeft tussen deze twee vetzuren? 95% van de mensen loopt dus een risico op gezondheidsproblemen. We eten tegenwoordig teveel omega 6 en te weinig omega 3 vetzuren. Mensen die geen omega 3 supplement innemen hebben vaak een grote disbalans van 15/20/30:1. Zij lopen een groter risico op onder andere stofwisselingsziekten (diabetes,nierfalen), longziekten (hooikoorts,bronchitis, astma, COPD), bot & gewrichtsziekten (artritis, botontkalking), auto-immuunziekten (MS, crohn, lupus,  spastische darm), hart- en vaatziekten (hoge bloeddruk, beroerte, hartfalen) en neurologische aandoeningen zoals MS, alzheimer, depressiviteit en ziekte van parkinson. Omega 3 hoort thuis in een gezonde levensstijl, zie het als dagelijks 2x je tandenpoetsen om je tanden gezond te houden. Zo is ook omega 3 een vereiste voor een gezond lichaam/leven.

De balanstest

Ben jij benieuwd wat de verhoudingen zijn van jouw omega 6 en omega 3 vetzuren? Je kan er achter komen door een balanstest (zelftest) bij jezelf uit te voeren. Meten is namelijk weten. Je kan erachter komen hoe het gesteld is met de gezondheid van binnenin je lichaam. Alles wat nodig is zijn enkele druppeltjes bloed uit de vingertop op een filterpapier en de test is binnen een minuut voltooid. Je stuurt het anoniem op naar een onafhankelijk laboratorium (VITAS) en daar wordt jouw test geanalyseerd op het gehalte van 11 vetzuren in het bloed met een betrouwbaarheid van 98%. De resultaten krijg je vervolgens na 15/20 dagen in een testrapport met uitleg. Naast 11 vetzuren, krijg je inzicht in je omega 6-3 balans, je omega 3 gehalte, je vetzuurbeschermingsprofiel, je celmembraan vloeibaarheid en nog meer. De vloeibaarheid van je celmembraan is namelijk een belangrijke, als dit optimaal is, dan kunnen voedingsstoffen en supplementen veel beter opgenomen worden en afvalstoffen veel beter het cel verlaten (ook handig als je wat wil afvallen). De kans is dus groot dat er ook sprake is van een disbalans in jouw lijf. En dan is het nog belangrijker om daar wat aan te gaan doen, zodat je weer een gezonde omega vetzuren balans krijgt in je lichaam.

Wil jij weten of je in balans bent? Dat kan! Ik geef nu een aantal gratis testen weg aan mensen die ook echt wat aan hun gezondheid willen doen als blijkt dat ze een disbalans hebben in hun vetzurenprofiel. Als er namelijk blijkt dat je een onjuiste balans hebt, kunnen we daar verandering in brengen, zodat je een perfecte balans hebt tussen je omega 3 en omega 6 vetzuren. Een juiste balans heeft namelijk heel veel gezondheidsvoordelen, waaronder een betere hartfunctie, een betere hersenfunctie en een betere functie van het immuunsysteem.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies