Online stress test - Heb jij last van teveel stress?
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 februari 2019 
in Stress

Online stress test

De Stresstest: Heb jij last van lichamelijke en psychische klachten? Zit je niet meer lekker in je vel? Voel je je vermoeid? Heb je last van veel piekergedachten? Kan je het allemaal niet meer aan? Zeer waarschijnlijk heb je dan te maken met teveel stress in je leven! Doe nu de stress test op deze website en ontdek hoeveel punten jij scoort op het gebied van stress en zorgen. Waar kom jij uit op de stressmeter? Bevind jij je in het groene, gele, oranje of rode gebied van de stressmeter? Is het al zover dat jij overspannen bent of in een burn-out bent terechtgekomen? Kom er nu achter en doe hier de stresstest!

Stress

Stress betekent spanning of druk. We ervaren stress als we in contact komen met iets dat spanning of druk veroorzaakt. Een beetje spanning is nuttig, het is een gezonde reactie van het lichaam. Het maakt dat je goed kan opletten en snel ergens op kan reageren. Stress heeft als doel om ons lichaam in een staat van paraatheid te brengen. Het wil ons voorbereiden op gevaar, door ons lichaam sneller en beter te laten reageren. Na een spannende situatie, verdwijnt de spanning. Lichaam en geest kunnen zich dan weer herstellen. Burn-out

Je lichaam reageert op elke vorm van moeten of dreiging. Wanneer je een gevaar voelt gaan de verdedigingsmechanismen van het lichaam in een hogere versnelling. Dit is een automatisch proces dat bekend staat als de ‘vecht-of-vlucht’ reactie of de ‘stressreactie’. De stressreactie is de manier waarop het lichaam je beschermt. Als het goed werkt, helpt het je om gericht, energiek en alert te blijven. In noodsituaties kan stress je leven redden, waardoor je extra kracht krijgt om jezelf te verdedigen, of bijvoorbeeld om op tijd de remmen in te drukken om een ongeluk te voorkomen.

Als de stress te veel wordt, zal het gevolg zijn dat het niet meer bevorderend werkt. Te veel stress zorgt ervoor dat je blokkeert en dus minder goed presteert. Er kan teveel van ons gevraagd worden of wij willen zelf te veel. Ook kunnen er in het leven allerlei onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden. Zulke gebeurtenissen geven vaak extra spanning.

Je kan dan het gevoel krijgen dat je constant gestrest bent. Je voelt je zowel lichamelijk als geestelijk moe. Ontspannen lukt niet meer goed. Op dat moment wordt stress echt een probleem en is het erg ongezond. Als we het over stress hebben, gaat het dus meestal over een teveel aan spanning.

De stressreactie

Wanneer je je bedreigd voelt, reageert je zenuwstelsel door een stroom stresshormonen af te vuren, waaronder adrenaline en cortisol. Deze hormonen schudden het lichaam wakker voor noodmaatregelen. Je hart gaat sneller kloppen, je spieren spannen zich aan, je bloeddruk stijgt, je ademhaling versnelt en je zintuigen worden scherper. Deze lichamelijke veranderingen vergroten je kracht en uithoudingsvermogen, versnelt je reactietijd en verbetert je focus. Je lichaam bereid zich voor om te vechten of te vluchten voor het gevaar dat je tegenkomt. Dit proces vraagt veel van het lichaam. Na deze reactie is het belangrijk dat het lichaam weer tot rust komt en de lichaamsfuncties teruggaan naar normaal. De stressreactie wordt ook wel het vecht-of-vlucht-reactie genoemd, de reactie wordt dus geactiveerd door hevige stress of angst.

Overspannenheid

Overspannenheid is een langdurige fase van stress. Als je voor een langere tijd onder hoge druk doorgaat en het stressniveau hoog blijft, ontstaat er wanorde in het lichaam en in het hoofd. Je wordt onrustig en raakt overspannen. Je bent overspannen als je spanningsklachten zo erg zijn dat je niet meer goed kan functioneren. Gevoelens van onrust overheersen dan je dagelijks leven. Je werk, het runnen van je gezin en het huishouden kan je vaak niet meer aan.negatieve gedachten

Er is een ongezonde belasting van de geest, wat een tijd duurt. Stressverschijnselen van een paar minuten, uren of hooguit enkele dagen kunnen als normaal gezien worden. Als je blijvend onrustig bent en alle orde en overzicht verliest, ben je overspannen. Je hebt een tijd nodig om te herstellen en weer in evenwicht te komen. Iedereen kan overspannen raken. Het komt vaker voor bij jongvolwassenen, harde werkers en mensen die geen ‘nee’ kunnen zeggen.

Burn-out

Als gevoelens van moeheid en uitputting op de voorgrond staan en de klachten langer dan zes maanden aanhouden, wordt er gesproken van een burn-out. Bij een burn-out kan je niet meer werken en nauwelijks in je gezin functioneren. Je voelt je lichamelijk en geestelijk totaal uitgeput. Dit is vaak het gevolg van spanningsklachten die lang bestaan en in de loop van de tijd erger zijn geworden. Mensen hebben te weinig aandacht besteed aan deze klachten, waardoor het is uitgemond tot een burn-out. Op het laatst worden zelfs gewone, dagelijkse bezigheden moeilijker. Opruimen, stofzuigen, eten koken: alles kost te veel energie. Een klein voorval, zorgt ervoor dat je instort. Soms letterlijk, je lichaam wil niet meer. Een tijdje rust nemen is dan niet meer voldoende. Je hebt deskundige hulp en training nodig om beter te worden en weer jezelf te zijn. Het is belangrijk dat je leert om je eigen grenzen te kennen en te bewaken.

Verschillen tussen overspannenheid en burn-out

  • Bij een burn-out is er sprake van overspannenheid.
  • Bij een burn-out duren de klachten langer dan 6 maanden.
  • Bij een burn-out staan gevoelens van moeheid en uitputting sterk op de voorgrond.
  • Bij een burn-out duurt het herstel nog veel langer. Bij sommige mensen duurt dit zelfs langer dan een jaar. Overspannenheid is opgebouwd in een korter tijdsbestek waarin diegene overvraagt en overbelast is. Het herstel van overspannenheid is daarmee ook korter.
  • Bij een burn-out wordt er meestal jarenlang over grenzen heengegaan en daarom zijn zelfs de reserves opgebruikt.
  • Bij een burn-out is iemand zelfs niet in staat om simpele huishoudelijke taken te doen.
  • Bij een burn-out kan iemand sommige prikkels zelfs niet meer verdragen (tv kijken, feestjes, etc.).
  • Bij overspannenheid helpt het als de oorzaak van de spanningen wordt weggenomen, dit is niet het geval bij een burn-out.

Onder lichte stress kan iemand prettig werken, bij overspannenheid komt iemand in een gevarenzone en bij een burn-out zegt het lichaam dat het afgelopen is. De persoon kan dan niet meer.

Hoe ontstaat stress?

De klachten en problemen ontstaan wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Je lichaam en geest kunnen dus eigenlijk niet langer de ‘last’ dragen. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt. Het evenwicht wordt dan verbroken. De factoren die spanningen veroorzaken en jouw mogelijkheden om er mee om te gaan slaan door naar de verkeerde kant.

Een verstoring van dat evenwicht kan komen door een te grote draaglast of een te kleine draagkracht. Bij een te grote draaglast is er sprake van eisen en oorzaken buiten jezelf als persoon. Dit kunnen verschillende belastende omstandigheden zijn:

  • Irritaties: terugkerende gebeurtenissen die zorgen voor frustratie, irritatie en stress. Bijvoorbeeld geluidsoverlast van de buren, lastige collega’s of spullen die kapot gaan.
  • Langdurige omstandigheden: verzorging van een ziek familielid, een slechte relatie met je baas, financiële problemen, combinatie van studie en gezin, boven/onder je niveau werken.
  • Ingrijpende levensgebeurtenissen: overlijden van een dierbaar iemand, echtscheiding, ontslag, verhuizing, krijgen van een kind, ongeluk, overval, geweld.

stress

Risicofactoren voor stress

Niet alle mensen zijn even gevoelig voor stress. Bepaalde eigenschappen kunnen mensen kwetsbaarder maken voor stress en zorgen. Deze eigenschappen worden deels bepaald door het karakter en temperament. Maar ook ervaringen en vaardigheden kunnen een grote rol spelen. Je kan zelf veel doen om je draagkracht te verbeteren. De volgende eigenschappen kunnen mensen kwetsbaarder maken voor stress:

  • Perfectionisme
  • Veel van jezelf eisen en dingen ‘moeten’
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Grote betrokkenheid bij gezin of werk
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor jezelf opkomen
  • Moeilijk om hulp of steun vragen
  • Slecht je gevoelens kunnen uitten
  • Streven naar waardering van anderen
  • Pessimisme en weinig positief zijn over je behaalde prestaties
  • Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op de omgeving en het eigen leven
  • Prestatiegericht zijn, gehaast zijn, niet ‘niets’ kunnen doen, meerdere dingen tegelijk willen

Naast deze eigenschappen, kunnen ook ongezonde leef- en werkgewoonten de draagkracht verminderen. Denk aan verkeerde eetgewoonten, te veel koffie of alcohol, te weinig lichaamsbeweging, een tekort aan slaap en weinig ontspanning. Ook teveel werken, een slechte organisatie van het werk en te weinig rust dragen bij aan het verminderen van de draagkracht. Je weerstand vermindert en daardoor ben je vatbaarder voor de gevolgen van stress.

Stress klachten/symptomen

Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kan nemen of wilt nemen voor ontspanning. Van te lang en te veel stress krijg je klachten. Als je stress hebt en daar verkeerd mee omgaat, zorgt dat voor overbelasting en uitputting. In het ergste geval kan je overspannen of burn-out raken. Bij stress heb je vaak eerst ‘gewone’ klachten. Deze klachten kunnen voor iedereen verschillend zijn. Hieronder de belangrijkste klachten en gevolgen op een rij:

Lichamelijk

  • Je bent steeds moe
  • Je slaapt slecht
  • Je hebt spierpijn, hoofdpijn, rugpijn
  • Je hebt maagpijn, een slechte spijsvertering
  • Je hebt minder weerstand en daardoor meer kans op verkoudheid en griep
  • Je hebt hartkloppingen, een hogere bloeddruk en cholesterolPijn
  • Je zweet en trilt meer

Psychisch

  • Je kan niet meer tot rust komen
  • Je voelt je opgejaagd
  • Je bent prikkelbaar, snel geïrriteerd, hebt een kort lontje
  • Je hebt sombere buien, huilbuien en je piekert
  • Je voelt je angstig
  • Je kan niet meer genieten, je voelt je lusteloos en futloos
  • Je kan slecht beslissingen nemen
  • Je vergeet veel en kunt je slecht concentreren
  • Je voelt je onzeker en hebt minder zelfvertrouwen
  • Je hebt schuldgevoelens

Gedrag

  • Je presteert minder en maakt meer fouten
  • Je hebt sneller irritaties en snauwt op mensen
  • Je rookt steeds meer en gebruikt veel alcohol of drugs
  • Je eet te veel of juist te weinig
  • Je gebruikt steeds meer slaap- of kalmeringsmiddelen
  • Je gaat steeds meer je sociale contacten uit de weg

Gedachten

  • Je hebt angstgedachten: ‘het komt nooit meer goed’, ‘ik ga instorten’ of ‘ik kan het niet meer aan’
  • Je hebt negatieve gedachten: ‘ik ben een nietsnut’, ‘ik ben niets waard’ of ‘niemand mag mij’
  • Je hebt agressieve gedachten: ‘ik haat ze’ of ‘ze kunnen barsten’
  • Je hebt zelfopofferingsgedachten: ‘ik zal het wel weer doen’

Omgaan met stress

Heb jij last van stress klachten? Het is belangrijk om er niet te lang mee te blijven lopen, aangezien de kans groter is dat het alleen maar erger wordt. Stress heeft een grote negatieve invloed op je leven. Het is lastig om de vicieuze cirkel van stress alleen te doorbreken. Zorg er daarom voor dat je niet alleen blijft vechten, lucht je hart bij iemand die je kan vertrouwen. Vertel je problemen tegen iemand en ga aan de slag met de oorzaken van jouw stress. Overmatige stress gaat niet vanzelf weg, het vergt actie vanuit jouw kant.

Stresstest

Laat de eerste stap die jij zet het invullen van de stress test zijn. Met behulp van deze stress test krijg jij inzichtelijk waar jij op dit moment staat: is er sprake van gezonde of ongezonde stress? Of is de balans al zover doorgeslagen dat jij tegen overspannenheid of zelfs en burn-out aanhangt?

Hoe langer jij stress ervaart, des te meer klachten zal je krijgen. Doe nu hier de test en kom er gelijk achter waar jij staat op de stress meter.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies