arrow_drop_up arrow_drop_down
9 april 2020 
in Stress

Zo ga je om met stress!

Omgaan met stress: Stress is een kwestie is ons dagelijks leven en het is een manier van het lichaam om op uitdagingen te reageren in onze omgeving. Het is iets dat deel uitmaakt van het normale leven en door iedereen van tijd tot tijd wordt ervaren. Stress helpt ons om te gaan met de uitdagingen van het leven en is soms een gezonde reactie. Langdurige stress heeft natuurlijk het tegenovergestelde effect, dan kan het je lichamelijke en geestelijke gezondheid verslechteren. Sommige mensen lijden zo aan stress dat hun kwaliteit van het leven ernstig beïnvloedt wordt. Stressmanagement is een belangrijke overweging als het gaat om een goede gezondheid. Als je je ervan bewust bent wat stress veroorzaakt, kan dit je vermogen vergroten om stress te voorkomen of om er beter mee om te gaan. Het identificeren van stressfactoren is hierin een belangrijke stap. Als je vaak stress ervaart, neem dan de tijd om na te denken waardoor dit bij jou ontstaat.

Mogelijke oorzaken van stress

Er zijn een aantal zaken waardoor stress kan ontstaan, denk aan onderstaande dingen:

  • Omgaan met ziekte (zelf of iemand die je kent)
  • Werkgerelateerde conflicten (pestgedrag, intimidatie, hoge werkdruk)
  • Levensveranderingen (trouwen, scheiden, pensioen, kind krijgen, verhuizen)
  • Alle ballen in de lucht willen houden (tegelijkertijd meerdere taken/rollen willen vervullen)
  • Financiële problemen
  • Zorgen over wat je moet doen met je leven (welke kant moet ik op gaan)
  • Baanverlies / baanonzekerheid
  • Evenementen plannen (verjaardagen, vakanties)

Het is belangrijk om maatregelen te nemen om met situaties om te gaan die voor jou stressvol zijn. Hierdoor kan je goed blijven functioneren en een positief en productief leven leiden.

De stressreactie – wat is stress?

Stressvolle situaties veroorzaken een fysieke reactie die bekend staat als de ‘vecht- of vluchtreactie’ of stressreactie, het is het noodreactiesysteem van je lichaam. De hersenen sturen signalen naar het lichaam. Hierdoor worden de spieren strakker en geven de bijnieren stresshormonen af zoals adrenaline en cortisol. Deze hormonen helpen je lichaam zich voor te bereiden op het vechten of vluchten naar veiligheid. Je organen zijn geprogrammeerd om op bepaalde manieren te reageren op situaties die als uitdagend of bedreigend worden beschouwd. Je hart bonst, je bloeddruk stijgt, je ademhaling versnelt om meer zuurstof in je bloed te krijgen en je lichaam geeft suikers en vetten af aan het bloed voor energie. 

Op korte termijn kan de stressreactie je helpen om met een moeilijke situatie om te gaan. Maar langdurige stress kan tot lichamelijke schade leiden en kan een hoge bloeddruk, angst, depressie, slapeloosheid, brandend maagzuur, een verhoogd risico op hartaandoeningen en vele andere gezondheidsproblemen veroorzaken.

Symptomen van stress

Een aantal symptomen van stress zijn:

  • Vaak hoofdpijn hebben
  • Sneller geïrriteerd raken en chagrijnig zijn
  • Pijnlijke spieren
  • Slecht slapen
  • Gevoelens van angst
  • Een gevoelige/geïrriteerde maag
  • Veranderingen in eetlust
  • Rode plekken op de huid / huiduitslag
  • Concentratieproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Verminderde motivatie
  • Gevoeliger voor ziekte (verkoudheid, buikgriep)

Stressmanagement strategieën

Er zijn heel veel manieren om met stress om te gaan. Hieronder een aantal manieren/tips.

  • Accepteer de dingen die je niet kan veranderen. Wist je dat we heel veel stressen over dingen die we niet eens kunnen veranderen. Als je doorhebt dat je strest over iets waar je niets aan kan veranderen, stop er dan gelijk mee.
  • Vermijd onnodige stress. Zeg niet overal ja tegen, bewaak je eigen grenzen. Zo stapel je honderd dingen op elkaar die je moet doen.
  • Verander de dingen waar je wel invloed op hebt. Denk er niet te lang over na. Stress je over iets waar je iets aan kan doen? Doe het dan gelijk!
  • Leer wat je triggers zijn, pas je houding aan en richt je op het positieve. Leer over jezelf waar jij stress van krijgt. Pas je houding hierop aan en probeer het positieve te blijven zien van de situatie.
  • Maak tijd voor ontspanning. Ontspannen en leuke dingen doen zijn heel erg goed voor het lichaam en geest. Rustgevende activiteiten kunnen een lichamelijke verandering aanbrengen zoals: je bloeddruk verlagen en je ademhaling, zuurstofverbruik en stresshormonen vertragen.
  • Kies voor een gezonde levensstijl. Sporten maakt allerlei goede en positieve gevoelens vrij. Probeer zo gezond mogelijk te eten, ga voor balans. Vermijd cafeïne, alcohol, sigaretten en drugs. En zorg voor voldoende slaap.
  • Stel doelen voor jezelf. Doelen voor jezelf stellen geeft een gevoel van toewijding, controle en optimisme. Vooral wanneer de doelen ook bereikt worden.

De verbinding van lichaam en geest

We kunnen nog wel eens de verbinding van lichamelijke en geestelijke gezondheid over het hoofd zien, omdat we in een cultuur leven waar we snelle oplossingen willen en we voor het grootste deel oplossingsgericht zijn. Voor elk probleem (hoofdpijn, gewichtsverlies, veroudering, depressie, angst, laag zelfbeeld) worden we overspoeld door marketing die beweerd te perfecte oplossing te bieden (tegen een vergoeding of terugkerende betaling). Het hebben van een goede geestelijke gezondheid is een proces waarbij zowel lichamelijke als psychologische benaderingen betrokken zijn en waarbij de verbinding tussen het lichaam en de geest niet over het hoofd kan worden gezien. Een gezond persoon is lichamelijk in staat om deel te nemen aan het dagelijks leven, kan emotionele ups en downs aan en kan gezonde relaties met anderen onderhouden. Een slechte lichamelijke gezondheid kan leiden tot een hoger risico op het ontwikkelen van geestelijke gezondheidsproblemen. Het is aangetoond dat geestelijke aandoeningen de lichamelijke gezond diepgaand beïnvloeden. En dit werkt andersom ook zo, als je vele lichamelijke klachten hebt, zal dit ook je geestelijke gezondheid beïnvloeden.

Je geestelijke gezondheid heeft te maken met:

  • Het vermogen om te leren
  • Betrokken zijn bij activiteiten
  • Het vermogen om relaties aan te gaan en deze te onderhouden
  • Het vermogen om positieve en negatieve emoties te voelen, uit te drukken en om er goed mee om te gaan.
  • Aanpassingsvermogen bij veranderingen en goed omgaan met problemen.

Een gezonde geest voor minder stress

Als je werkt aan een gezonde lichamelijke en geestelijke gezondheid kunnen de volgende zaken erg helpen.

Lichamelijke activiteit. Sporten en bewegen kan je mentale welzijn heel erg verbeteren. Zelfs een korte wandeling van tien minuten, zal je meer alert en positief maken. Door beweging kunnen er gezonde endorfines vrijkomen in het lichaam en kan je energie toenemen.

Dieet en voeding. Zijn essentieel voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

Slaap en ontspanning. Vaak is dit in het gedrang als je lijdt aan een psychische stoornis. Maar slaap is van essentieel belang voor je lichaam.

Communicatie en socialisatie. Afspreken met vrienden en familie doet een mens goed. Zelfs het gewoon lichamelijk aanwezig zijn in het gezelschap van anderen kan al positief werken.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies